About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 31 March 2024

Летището в Брюксел ще се разраства за разлика от нидерландското

Националното белгийско летище в Брюксел ще продължи да се  разраства през следващите години. Това се посочва в новото разрешително, което е изготвено от близкия град Завентем, на който е кръстен аеропортът.

Разрешението се дава въпреки протеста на екологичните организации и десетките петиции през годините, подадени от околните селища.

Информацията за това какво се случва с белгийското летище се следи под лупа и от нидерландската общественост, която има същия проблем с летището „Схипхол“.

И Белгия, и Нидерландия от много време насам търсят начини да намалят поетапно броя на излитанията и кацанията до пълното им спиране.

И ако в Амстердам са твърдо категорични за без полети през нощта, фламандското правителство казва, че ще търси баланс между икономическите интереси и последиците за околната среда. Според правителството, летището е важен икономически двигател на страната.

Според новото разрешително летището в Брюксел има право да извършва до 240 000 полети (излитания и кацания) годишно, както впрочем иска и самият мениджмънт на аеропорта, отбелязва нидерландският икономически онлайн сайт nu.nl.

Против забраната не еднократно се е обявявала и отговорният ресорен министър Зухал Демир, която също пренебрегва апелите за забрана на нощните полети. Според нея и експертите й броят на нощните полети обаче трябва да бъде намален с 30% до 2032 година, но в никакъв случаи забранени.

В началото на миналата година беше разпространена петиция от 100 000 местни жители, които искат забрана за нощните полети, тъй като страдали от безсъние. От летището категорично не са съгласни и заявиха, че искането е неоснователно, тъй като през последните години се извършвали много по-малко полети в сравнение с 2007 г. Въпреки, че местните били пратени в глуха полоса, така и остана без отговор въпросът какви биха били последствията при евентуална забрана.

„Да се сравняват големите летища и техните политики е все едно да сравняваме ябълки с портокали“, коментираха тогава транспортни икономисти пред обществената фламандска телевизия. 

Според един от тях Ваутер Деулф, в момента на Брюксел е разрешено да се извършват 16 000 нощни полета годишно. Повечето са на DHL. В годините назад аеропортът си е спечелил славата на основен транспортен център в Западна Европа, отчасти поради експанзията на електронната търговия

„Не можеш просто да премахнеш с лека ръка нощните полети – без да отрежеш ръцете и краката на карго компаниите като DHL, казва образно Деулф.

И същевременно поставя въпроса за лансирана идея да се премести трафикът към Лиеж, който и в момента обслужва доста транспортни компании. Според специалиста няма как за един ден да се преместят хора, техника и сгради. „Не очаквайте изненада като тази на Схипхол“, категоричен е транспортният експерт. И като пример посочва други близки летища.

Във Франкфурт и Цюрих забраната за нощни полети важи от полунощ до 6 сутринта. За „Шарл де Гол“ обаче това никога няма да се случи. Първо, защото е отдалечено от центъра на Париж, намира се далеч от селищна зона. По-важното е, че база на куриерската компания Fedex. Ето защо нощните полети никога няма да бъдат премахнати там", категоричен е специалистът. Близо година по-късно категоричното си становище в тази насока дават и държавните власти.

Далеч по-сложна е ситуацията на „Схипхол“. Въпреки, че през последните две години и ръководството на нидерландското летище и правителството даваха ясни, сигнали, че нощните полети ще бъдат спрени – едно становище далеч отвъд Океана разклати категоричните позиции.

През есента на 2023 година, нидерландската преса разпространява информацията, че Вашингтон е твърдо решен да влоши дипломатическите си отношения с Амстердам, ако спрат нощните полети. Драстичната мярка можела да стигне до там, че националната авиокомпания KLM да получи забрана да каца на американски летища и съответно американски самолети нямало да кацат на „Схипхол“.

От Министерството на инфраструктурата и управлението на водите потвърдили пред NOS за изпратено писмо от Вашингтон. "Ние сме в контакт и също ще изпратим отговор", заяви говорител.

Пред вестник De Telegraaf директорът на KLM Марян Ринтел разказал, че следи отблизо темата и е на мнение, че Нидерландия не може просто да откаже на американските авиокомпании достъп до Схипхол.

Междувременно сдружението, което защитава туристическите интереси ANVR отправи "спешен призив" към Камарата на представителите и кабинета на Марк Рюте (тогава още редовен, б.а.) да обявят решението за полетите на Схипхол като противоречиво. За ANVR е "безотговорно"  да се вземе "такова драстично решение" в момент на оставка.

Според плановете на летището броят на нощните полети трябва да бъде свит до 440 000 годишно през 2024 година, като впоследствие ще бъдат забранени. Забрана ще има и за частните самолети Засега темата остава отворена докато Нидерландия не излъчи редовен кабинет.

No comments:

Post a Comment