Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

неделя, 17 март 2024 г.

Великобритания и Нидерландия все още изнасят коли за Русия

Британски и нидерландски производители на автомобили все още изнасят за Русия в голям мащаб през съседни страни, твърди в свое разследване телевизия Sky News.

Снимката е илюстративна. Личен архив

След инвазията на руснаците в Украйна рязко се е увеличил износът на двете страни за съседни на Русия „посреднически и приятелски“ съседи, заявили експерти пред британската медия.

Най-яркият пример за твърденията бил Азербайджан. До 2022 година Обединеното кралство не е продало нито един автомобил в тази страна. След избухването на войната и сриналият се износ за Русия заради наложените санкции, експортът се увеличил с цели 1860% в сравнение преди конфликта.

Експорт на автомобили от Великобритания. Graphic: rtlnieuws.nl

Изглежда малко вероятно изведнъж да има толкова голяма нужда от автомобили в Азербайджан, а това не е така. Същевременно износът на автомобили от Азербайджан за Русия също драстично нараства. А тази страна няма търговски ограничения с Русия, така че това е лесен начин за британските производители да заобиколят собствените си санкции, коментира медията.

Sky не разполагала с твърди доказателства, защото след като автомобилите напуснели Великобритания, е невъзможно да се проследи какво се случва с тях. Но анонимни източници заявили с факти пред канала, че Азербайджан е била любима страна на богатите руснаци за закупуване на коли от Острова. Същото важало и за германските, но през Киргизстан. Така че санкциите за руските богаташи едва ли се отразявали на скъпите им европейски покупки.

Друг пример, който посочва Sky като се позовава на New York Times, e че ресторант от висок клас в Москва все още получавал френски стриди през трети „приятелски страни“. Руска верига супермаркети също продължава да продава френско шампанско и италиански трюфели.

Нидерландските компании също изглежда участват в заобикалянето, според данни на държавната статистическа служба Statistics Netherlands. Например, преди войната в Украйна Нидерландия е внасяла петролни продукти, въглища, злато, бижута, стомана и желязо от Русия. Това вече не е позволено. 

Нидерландски експорт за съседни на Русия страни: Graphic: rtlnieuws.nl

Факт е обаче, че в момента се внася същата продукция от съседните на Русия страни и по-специално Казахстан. През 2021 г. от тази страна са внесени стоки за е внесла стоки 476 млн. евро, през 2023 г. те са били близо 6 пъти повече.

Преди войната Нидерландия е изнасяла машини, луксозни стоки и технологии за Русия. След войната това се стигна до впечатляващ завой по отношение на руските съседски, разказва нидерландската телевизия RTL.

Няма как този драстичен скок в експорта да е станал отведнъж от съседните на Русия страни, коментира с учудване пред медията Иво Амар, който е адвокат в част по санкциите. „За мен това е индикация, че се извършва заобикаляне на санкциите“.

Тогава има ли нужда от санкциите, се пита в журналистическото разследване? "Няма спор, че руската икономика понесе удар когато западните санкции започнаха през 2022 година. Но Русия има силна икономика. И ако Западът вече не иска да купува петрол, тогава има много други страни, които искат да търгуват с Русия, завършва разследването на Sky.