Pages

петък, 5 юни 2015 г.

Московски за дълга на БДЖ, стратегията и концесиите




През последните три месеца министерството на транспорта работи по изработването на поредната нова дългосрочна инвестиционна стратегия за развитието на държавната железница.

Приоритет в нея е закупуването на нов вагонен парка. Това заяви в ексклузивно интервю за „Факторът Кошлуков” по Канал 3  ресорният министър Ивайло Московски. Очаква се до края на месеца стратегията да бъде приета от Министерски съвет и Народното събрание. С капиталов трансфер от страна на държавата ще бъдат закупени новите влакове и ще бъде довършено строителството на железния път до сръбската и турската граници, както и до пристанище Бургас.

Законодателни промени:
В парламентарната комисия по транспорт се говори за разделение на Закона за движение по пътищата на два отделни - за пътищата и за автомобилните превози. С в новия закон за превозите ще се наблегне и на сервизната дейност. "В момента държавата по никакъв начин не контролира сервизите, квалификацията на монтьорите, и използваните части", призна министърът.

Дългът към кредиторите:
Продължават усилените разговори с банките. Министерството на транспорта е предложило 7-годишно разсрочване на дълга. Московски се надява банките да приемат предложението, в противен случай БДЖ ще премине в несъстоятелност и няма да получат никакви средства.

Борбата с кражбите на гориво:
Борбата с крадците продължава от няколко години. Към момента на всички места, където се зареждат локомотивите има инсталирани камери. В централата на БДЖ всички пунктове се наблюдават, разкри министърът. Мярката ще намали с близо 1,5 млн. лева разходите за гориво, изчислили от железницата.

Съдбата на БДЖ „Товарни превози”:
Единственото спасение за дъщерното дружество, по думите на Московски, е приватизацията. Финансовите резултати също се оказали незадоволителни за последните четири години. 

Разчетите показали, че в края на миналото управление на кабинета „Борисов” дружеството е било на 3.5 млн. лева оперативна загуба, а в момента тя е близо 15 млн. „Трябва да е ясно, че ако не се сключи сделка с инвеститор, няма как да се закупи оборудване”, убеден е Ивайло Московски.

Концесиите: 
В момента се подготвят концесионните анализи за летищата в София, Пловдив, Горна Оряховица.

Интермодални терминали: Ще се строят подобни връзки край Варна, Русе, Пловдив и Видин
                                     Снимка: Канал 3: Бъдещи интермодални терминали