Pages

вторник, 4 юни 2024 г.

ЕК ускорява развитието на водородния пазар

Европейската комисия ускорява развитието на водородния пазар като започва работа по нов пилотен механизъм. С него ще се улеснят контактите между купувачите и доставчиците.

Пилотният механизъм за водорода ще събира, обработва и дава достъп до информация за търсенето и предлагането на възобновяем, нисковъглероден водород и производни, което ще позволи на европейските купувачи да се сравняват както с европейски, така и с чуждестранни доставчици, уточняват от комисията в свое прессъобщение.

Picture: EC AV Portal

До края на годината ще бъде подписан договор с изпълнител, който да изработи платформа за управление, а най-късно до средата на 2025 година да започне и нейното функциониране.  

В контекст на дългосрочната политика на Брюксел водородът ще играе важна роля за постигането на целите на Зелената сделка, постепенното премахване на руските изкопаеми горива и подкрепата за декарбонизацията и конкурентоспособността на европейската промишленост.

Комисията подкрепи развитието на водородната инфраструктура и свързаните с нея инвестиции и я определи като приоритетна в контекста на дългосрочните цели. За тази цел беше изработен и списък с проекти за водородни коридори, които се очаква да свържат потребителите с производители от целия ЕС, както и в международен план.

Създадена беше Европейска банка за водород, за да стимулира инвестициите в проекти за водород и да улесни създаването на цялостна верига за създаване на стойност в областта на водорода в Европа. Първият вътрешен търг беше успешен, като бяха получени 132 предложения, от които седем бяха избрани да получат близо 720 милиона евро финансова подкрепа от Фонда за иновации. Комисията планира да пусне втори вътрешен търг до края на тази година и работи по разработването на възможни международни търгове в сътрудничество с държавите членки.

Европейската водородна индустрия инвестира значително в нови проекти. В момента в ЕС има 254 проекта за възобновяем водород, от които 170 в експлоатация и 84 в процес на изграждане. Те съответстват на почти 3 GW инсталирана мощност. Очаква се още 8 GW капацитет да бъдат пуснати в експлоатация след изпълнението на проектите за електролиза, избрани в първия пилотен търг за възобновяем водород в рамките на Европейската водородна банка. Въпреки това, в световен мащаб само 4% от обявените проекти за възобновяем и нисковъглероден водород са достигнали до окончателно инвестиционно решение, а само 12% от потенциалните доставки на чист водород, произведен до 2030 г., са идентифицирани.

Като цяло приблизително 18 милиарда евро са инвестирани в Европа от Механизма за устойчивост и възстановяване, схемите на държавите членки и няколко регионални и иновационни програми за насърчаване на първите проекти за производство на водород, подпомагане на смяната на горивата и развитие на инфраструктурата. Освен това Комисията одобри държавна помощ за четири важни проекта от общ европейски интерес (IPCEI) във веригата за създаване на стойност на водорода в размер на 18,9 милиарда евро. Очаква се те да отключат около 27 милиарда евро частни инвестиции. Подкрепените проекти ще обхващат цялата верига за създаване на стойност на чистия водород — от производството на водород от възобновяеми и нисковъглеродни източници до съхранението, преноса и разпределението на водород и приложението на водород, по-специално в промишлените сектори.

Снимка: Аудиовизулна служба на ЕК

Водородът е стратегическа част от прехода на ЕС към чиста енергия. Това е от жизненоважно значение не само за постигане на целите ни за нулеви нетни емисии, но и за запазване на конкурентоспособността ни и запазване на позицията на Европа като водеща световна икономическа сила. Като улесняваме съчетаването между доставчици и потребители, ще допринесем решително за ускоряване на развитието на зараждащия се водороден сектор в Европа. В същото време продължаваме да предприемаме амбициозни стъпки към пълноценно използване на политическата и икономическата тежест на Европа чрез съвместно закупуване на стратегически ресурси, заяви изпълнителният вицепрезидент, отговарящ за Европейския зелен пакт, междуинституционалните отношения и прогнозирането Марош Шефчович.

Този нов механизъм ще играе решаваща роля за стартирането на функциониращ европейски пазар на водород. Все още има твърде малко проекти, които се движат към окончателни инвестиционни решения, и твърде малко кандидати, които подписват договори, за да преминат към водород. Този механизъм ще ни помогне да разберем по-добре и да определим къде се появяват търсенето и предлагането на водород. Информацията, която ще бъде на разположение, ще ни помогне да създадем мостове между европейските купувачи и доставчиците на водород както в рамките на ЕС, така и извън него, подготвяйки почвата за бъдещи търгове в рамките на Европейската банка за водород. Тя също така ще ни позволи да насочваме планирането и развитието на необходимата транспортна инфраструктура чрез проекти от общ европейски интерес и нейното финансиране чрез Механизма на ЕС за свързване на Европа в областта на енергетиката, коментира комисарят по енергетика Кадри Симсон. 

Screenshoot от видеоклип н ЕК Fit for 55

Водородни връзки в напреднала фаза

И докато заработи новата платформа на Европейската комисия на Стария континент, сред които Германия, Белгия, Нидерландия, вече работят по между си за водородна свързано. Отделно индустрията също през последните 2 показва, че чрез пряко договаряне смята сама да изгради нужната инфраструктура.

В началото на май беше обявено сключено тристранно споразумение между Белгийския водороден съвет (BHC), нидерландски NLHydrogen (NLH) и германския Nationaler Wasserstoffrat (NWR) за създаване на единна платформа за развитие на водородната икономика в Северозападна Европа. Участниците ще обменят актуална информация, ще си организират регулярни срещи, семинари и ще провеждат навременна комуникация, за да няма забавяне по начертаните приоритети.

Почти по същото време, федералното правителство на Белгия обяви, че е избрала оператор за водородна мрежа подобно на тези за електричество и газ. Неговият мандат ще е 20 години.

С изтичащия си мандат, премиерът Александър де Кро може да се похвали, че към свършените дейности може да се причисли изработването на национална водородна стратегия, в която е заложено изграждане на цялостна водородна мрежа в цяла Белгия, подобна на електропреносните мрежи на Elia и на природен газ на Fluxys.

Белгия ще инвестира следващите години 250 милиона евро в изграждане на водородна инфраструктура и мрежа със съседните страни. Развитието е от изключително значение за цяла Европа. От 1600 километра над 600 се намират на нейна територия.

Отделно в областта на водородната икономика Германия и Белгия се договориха да свържат своите водородни тръбопроводни мрежи най-късно до 2028 г. Партньорството има за цел да повиши енергийната сигурност, да насърчи екологосъобразното поведение и да отвори вратата за постигане на смели климатични цели в световен мащаб.

Редица проекти в отделните страни също са в напреднала фаза. Германско дълбоководно пристанище ще бъде превърнато през следващите години в „зелен“ център за водород и амоняк. Няколко енергийни компании са готови да инвестират съвместно във Вилхелмсхафен (Северна Германия) над 5 милиарда евро в проекта, който има за цел да направи Германия още по-независима по-малко от руския газ.

Съседна Франция също не стои безучастно. Енергийните гиганти TotalEnergies и Engie от няколко години работят по съвместна централа за производство на зелен водород близо до Марсилия. Тя трябваше вече да работи , но заради непредвидените обстоятелства и затегнатата икономическа ситуация заради войната в Украйна - пускът бе отложен с две години за 2026. 

Разположенa в сърцето на биорафинерията на Total в La Mède, площадката ще е захранвана от соларни инсталации с общ капацитет над 100 MW, а електролизаторът е с мощност 40 MW. Водородът ще се използва главно за пълно покриване на нуждите на процеса на производство на агрогорива в La Mède, който според TotalEnergies ще спести над 100 000 тона въглеродни емисии годишно. Ще се използва и на границата като гориво за камиони, автобуси и корабоплаването.