About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Monday 19 August 2013

Срещу 9000 лева казваме "чао" на енергото

За около 9000 лева на почти всяка сграда може да бъде инсталирана покривна фотоволтаична система и да бъде решен проблемът с плащането на високи сметки за ток. Инсталация с капацитет от 3 до 5 киловата е напълно достатъчна за покриване на енергийните нужди на едно домакинство. Свързана към мрежата или снабдена с акумулатор, системата ще осигурява денонощен приток на безплатна електроенергия, произведена от слънцето. 

Инвестицията, според изчисления на ресорната фотоволтаична асоциация, се изплаща за около 10 години, а след това произведената от енергия домакинството може да продава и да си осигурява солиден допълнителен месечен доход. Животът на соларните модули е поне 25 години.

В момента основната пречка за семействатвата пред подобна инвестиция са тежките и дълги бюрократични процедури за инсталиране на фотоволтаични системи за битови и стопански нужди. 

Когато административният режим стане достъпен, ще бъдат създадени нови десетки хиляди работни места, които да не са концентрирани само в столицата или големите градове. Единствените губещи от това ще бъдат монополните електроразпределителни предприятия. Превръщането на потребителите в производители на ток ще обезсмисля ролята на ЕРП-тата и все повече ще свива техния пазарен дял. Те от години блокират регулаторните промени, които биха позволили на гражданите и малките фирми сами да произвеждат енергия от възобновяеми източници, смятат специалистите от сдружението.

Практиката показала, че идеята вече успешно е реализирана в Пловдив. 75-годишен пенсионер сам си произвежда тока с помощта на 40 соларни панела. "Нямам електромер, нито ми трябва. Докато съм жив, няма да ползвам ток от монополиста. Захранвам бойлер, котлон и два телевизора с фотоволтаици. През зимата няма да ми е студено, защото разработвам изобретение, подобно на генератор, ще ми дава ток колкото си искам", похвали се пред "Труд" Васил Владиков, който по професия е инженер. Общата мощност на соларния му минипарк е 1000 вата. 

No comments:

Post a Comment