Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 13 септември 2024 г.

Претоварената холандска елмрежа носи щети за десетки милиарди евро

Претоварената нидерландска електрическа мрежа спешно се нуждае от модернизация, защото в този си вид коства годишно между 10 и 40 млрд. евро загуби за обществото. Сред най-силно ощетените са компаниите в сферата на жилищното строителство и енергетиката, посочва доклад на изследователската компания Boston Consulting Group (BCG). 

Picture: rtvhollandsmidden.nl

Електрическата мрежа в Нидерландия рязко се е претоварила през последните години заради бума на електромобилите, разрастващите се вятърни и соларни паркове, все по-честото използване на термопомпи.

В резултат на това количеството генерирана енергия е в пъти по-голямо от възможностите на мрежата. Въпреки усилията на мобилните оператори да я разширят, огромните нужни инвестиции ще отнемат години, за да се реши проблема.

А докато това стане, потърпевши ще бъдат най-малко 10 000 компании, които няма да могат да разширят бизнеса си, защото не могат да бъдат свързани към съществуващата електрическа мрежа, прогнозира анализа.

Все по-голям проблем ще има и в жилищното строителство. Вече е ясно, че спира строежът на къщи  в Алмере, защото няма техническа възможност да бъдат електрифицирани.

Съществува и риск пред промишлените компании, които използват много енергия в своите процеси, да напуснат страната, което ще коства много работни места.

Освен това железопътните оператори не могат да разширят разписанията си поради липса на капацитет на мрежата.

Няма капацитет за повече соларни паркове и вятърни турбини. Това ще принуди много компании „да ударят спирачка“ и да не закупуват електрически автомобили и да си карат старите дизелови камиони, защото не могат да инсталират зарядни станции.

За домакинствата ще бъде по-трудно да използват слънчеви панели и термопомпа. Ще трябва да разчитат на изкопаема енергия за по-дълго време.

В доклада се казва, че четирите правителства начело на Марк Рюте са били наясно с назряващия проблем и че са нужни инвестиции за разширяване - между 6 и 9 милиарда евро.

Сред препоръките на изследователската компания е да се използва гъвкаво електроенергията. Това означава, компаниите да се ограничат от използване в пиковите часове, а през нощта. Някои от енерго дружествата вече са започнали такива разговори, но както се очаквало получили силен отпор и несъгласия.