Над 200 танкери с руски втечнен природен газ акостират на белгийското пристанище Зеебрюге всяка година. Те разтоварват разтоварват над 8 милиона тона по силата на сключен преди две десетилетия договор между порта и руския консорциум "Ямал СПГ". От транспортирането се печели над 1 милиард евро всяка година. Всичко това обаче спира от 26 март с влизането на новите санкции на ЕК и променя коренно картата на руския газов транзит в посока Китай.
![]() |
Снимка: "Флуксис" |
Дългогодишната инвестиция включва изграждане на огромен
подземен резервоар за съхранение на LNG, който може да побере на един път товара на цял
танкер. Количеството е достатъчно да захрани нуждите на средно голямо градче
като Аалст за цяла а година, разказва в репортаж за обекта обществената медия
Ве Ер Те.
Инициативата е с дългосрочна визия и сигурен китайски пазар.
Тогава обаче никой не е предполагал, че ще настъпят времена, в които Русия ще воюва
в братска Украйна, цените на горивото ще ударят рекордни стойности, а Кремъл
няма да бъде хегемон на Стария континт. Единственото, което било сигурно, че
проектът ще носи дивиденти и на руската хазна, и за обществения белгийски
оператор „Флуксис“, и за дружеството Ямал.
Всичко тръгнало още в края на миналия век когато руското
правителство разбрало за огромните запаси от газ и петрол под ледените слоеве на
Северен Сибир. Западният полуостров Ямал се оказал златна находка, от която Русия от 2007 г. започнала да се възползва.
Сибирският природен газ веднага намерил купувачи - Китай
и Индия. Но изграждането на тръбопровод от повече от 3000 километра от запад на
изток през Сибир към Китай щяло отнеме много време и пари. Затова, компанията „Ямал
ВПГ“ избрала да транспортира газа с кораби, замразен до минус 162 градуса. Природният
газ става течен и е 600 пъти по-компактен отколкото в газообразна форма. Така
че може да се транспортират огромни количества в един танкер.
Може да се транспортира до Китай през Северния ледовит
океан по т.нар. северен маршрут, който е свободен от лед само през лятото. През
зимата, когато полярният лед е твърде дебел, за да се премине дори със
специални танкери за ледоразбивачи за втечнен природен газ – на компаниите е
нужен друг маршрут. Ето защо руснаците намират друг път - През Баренцово, Норвежко и Северно море до
Европа, нататък през Средиземно море и Суецкия и Индийския океан към Китай. Скъпите
танкери за ледоразбивачи за втечнен природен газ вече не били необходими за
този маршрут. По-евтино се оказало да се прехвърли товара от танкер-ледоразбивач
на обикновен танкер за втечнен природен газ, който може да се погрижи за
по-голямата част от маршрута. Но изпомпването на леденостудения втечнен
природен газ от един танкер в друг не е нещо, което се прави с лека ръка. Това
изисква специални инсталации. И Зебрюге се сдобива с такива инсталации.
Зебрюге спечели лъвския пай от договора с Ямал. Има още
един терминал за втечнен природен газ в Европа, който претоварва природния газ
от Ямал. Това е Монтоар в устието на Лоара във Франция, южно от Бретан. Но само
малка част от това, което Зебрюге обработва, се доставя там.
Но тези дейности по претоварване ще приключат на 26 март,
след взето през миналата година решение на Европейската комисия реши. С поредния
пакет от санкции да забрани транзита на руски природен газ към трети страни
извън Европа през европейски пристанища. Забраната ще влезе в сила на 26 март
2025 г.
Досега операторът „Флуксис“ твърдеше, че не може просто
да развали договора за Ямал. Само - ако има забрана от Европа или белгийската
държава, може да се позове на форсмажорни обстоятелства и да избегне искове за
обезщетение. Всичко това приключва сега.
Означава ли това, че вече няма да видим нито един руски
танкер за втечнен природен газ на терминала в Зеебрюге?, пита белгийската
телевизия и си отговаря – Не! Защото, Европа се опитва да попречи на
търговията на Русия с трети страни извън Европа, но все още позволява навлизането
на руския газ в собствените си граници.
В края на краищата самата Европа все още не се е отказала от пристрастеността си към руския газ. Миналата година не по-малко от 19% от вносния газ в Европа е от руски произход.
Ако Европа предприеме наистина решителни санкции, тя ще трябва да ограничи и тези доставки. Но тогава рискува да се сблъска с недостиг на газ и нова енергийна криза, прогнозира медията.
Според екологичните движения, европейската политика на
санкции е „откровено лицемерна, защото Европа продължава да финансира руската
инвазия в Украйна, като продължава да внася газ“.
Експерти допълват еколозите с твърдения, че забраната за транзит на руски газ към Далечния изток просто ще увеличи доставките на руски природен газ за Европа.
Експертът по втечнен природен газ Алекс Фроли от ICIS казва, че "ако Русия
не може да транзитира газ през Европа до други дестинации и с все още високите
европейски цени на газа, може да се окаже, че Русия изпраща повече газ директно
в Европа за използване в самата Европа, след като забраната влезе в сила."
Неговият колега Бен МакУилямс от брюкселския мозъчен тръст Bruegel е съгласен: "Русия може да използва капацитета си за претоварване в Зебрюге, за да внася повече природен газ в Европа"
На въпрос към самия оператор "Флуксис" какво планира да направи "Ямал LNG" с резервоара за съхранение на терминала в Зеебрюге, не дава контретен отговор. Също не е ясно какво ще се случи с временните слотове, в които руските ледоразбивачи ще могат да акостират, за да прехвърлят ценния си товар на обикновени танкери за втечнен природен газ.