Pages

понеделник, 29 юли 2024 г.

Нидерландия започва премахване на пощенските кутии

Емблематичните за Нидерландия оранжеви пощенски кутии ще бъдат поетапни премахнати, съобщиха от компанията. Първоначално ще бъдат демонтирани 300 от общо 11 000 в цялата страна. Първите засегнати селища са в Ноорд Холанд, Фризия и Грьонинген.

Picture: rtvoost.nl

Решението на пощенската компания Post NL предизвикало гневни реакции и негативни коментари в социалните мрежи. Наложило се да обясняват, че все пак няма да бъдат премахнати всички пощенски кутии, защото законът им забранявал. Независимо от напредъка на технологиите, пощенската служба и занапред е длъжна да събира писма. Мярката по премахването била за само тези кутии, които от дълго време стоят неизползваеми.

Говорител заявил пред местните медии, че преди да започне демонтаж, компанията ще направи проучване колко от предвидените пощенски кутии се използват. Защото, нямало нужда да се хабят усилия и средства и ежедневна проверка на всички неизползвани кутии.

„Това означава, че в жилищни райони с повече от 5000 жители винаги има пощенска кутия в радиус от един километър. В квартали с по-малко от 5000 жители винаги има пощенска кутия в радиус от 2,5 километра“, успокоява говорителят.

Стара школа

Оказва се, че въпреки дигитализацията и големият брой автоматични шкафчета за получаване на писма и колети, много от младите нидерландци са върли почитатели на старата школа. В репортаж за местна телевизия 27-годишен потребител казва, че редовно праща на приятели и възрастни роднини картички, защото било много лично.

В социалните медии също хората показват под новината за закриването на пощенските кутии с натъжени и разплакани емотикони. Един от тях казва: „Картичката ме прави щастлива. Дори само заради усилията, които се полагат. Възрастната ми баба все още чака и се радва на получени картички по Коледа“.

Друг потребител пък допълва: „Решението е абсурдно, защото все още има толкова много възрастни хора, които нямат компютър, които трябва да го използват. Не получават онлайн картички, а физическата им доставя истинско удоволствие и усещане за топлина.

В отговор на критиките от пощенския оператор заявяват, че вече на места са провели допитвания с общини, срещнали са се и с пенсионерски сдружения. В резултат на това е взето решение, че на места като болници, пенсионерски клубове, независимо от големината на населеното място, няма да се демонтират кутии.

Picture: www.ed.nl

Кутията отстъпва на автомата

Много пощенски кутии може да изчезват следващите години, но същевременно на тяхно място се поставят автоматични шкафчета. Нидерландците все повече ги предпочитат, защото могат да отидат да си вземат колета и извън работно време, през уикенда, дори посред нощ.

Едно обаче е сигурно, независимо от напредъка на технологиите и автоматизацията – пощенски кутии макар и по-малко ще има. Хартиената картичка също ще продължи да се разнася, уверяват от компанията.

неделя, 28 юли 2024 г.

EDF разкри тайната за пламъка на олимпийския котел

За откриването на Олимпиадата в Париж ще се говори още дълго. Като се започне от сценографията, през колоритните танцьори, шеметното завръщане на Селин Дион до гениалния жертвеник-балон, полетял като за финал над френската столица.

Гениалната идея и разработката е дълбоко пазена тайна в продължение на три години. Едва след откриването от електрическата компания EDF разкриват подробности. Казанът, както го наричат е електрически безгоривен пламък, който не гори, а осветява.  

Всъщност няма истински пламък, а мощен поток от светлина, проектиран върху облак вода. Това, което EDF нарича "пръстен на пламъка", е с диаметър почти 7 метра, и в него са поставени 40 LED прожектора "със светлинна мощност, еквивалентна на 4 милиона лумена и 200 дюзи за мъгла под високо налягане.

Pictures: presse.paris2024.org

Структурата на огнения пръстен е изработена от алуминий, за да отговори на предизвикателството  едновременно за здравина и лекота, да може да лети на 60 метра височина над градините на Тюйлери.

Композицията е дело на френския дизайнер Матийо Льоаньор, който  си е представил балон с горещ въздух от ново поколение и носи със себе си" този огнен пръстен, уточнява EDF

"През деня факелът-балон ще бъде закотвен на земята. Ще излита всеки ден по залез слънце в небето на Париж. Както монументална, така и лека, тя ще бъде видима от стотици метри, за да бъде достъпна на отвсякъде", казват от енергийната компания. 

Освен Олимпиада: Повишаващите се температури, метеорологичните явления превръщат спорта в нова фронтова линия за изменението на климата

И още малко на спортно-енергийна вълна. Докато милиони гледат как се извисява чудото-балон, енергийният оператор RTE е вперил поглед към мониторите, за да следи за стабилността на енергопотреблението по време на олимпийските игри.

Статистиката показала, че вперени в телевизора французите  са нарушили част от своите делнични навици, което е довело до осезаем спад на потреблението по време на откриването.

"Изправени пред това събитие от безпрецедентен мащаб, кривата на потреблението на електроенергия е също толкова важна. Французите, по време на големи състезания по футбол или ръгби, нарушават потребителските си навици  като готвене, осветление и т.н., за да се насладят на спектакъла, който всички обявяват за грандиозен", обяснява RTE.

Мрежовият оператор е очаквал спад в потреблението по време на откриването между 2 и 3 GW, което се равнява на потреблението на повече от 2 милиона души.

По предварителни данни в началото на церемонията потреблението на електроенергия във Франция се очаквало да бъде около 43 000 GW в сравнение с малко над 45 000 в нормално време.

За сравнение по време на финала на Световното първенство през 2022 г. 24 милиона зрители проследили мача. Това доведело до спад в потреблението на електроенергия с до 3 GW в началото на мача, еквивалентно на 3 ядрени реактора. В края на мача RTE наблюдавал значително възстановяване на потреблението от около 2 GW. Тези данни давали основание на RTE, че няма да се стига до риск за сигурността на електроснабдяването.

Първата в света морска зарядна станция заработи в белгийски води

Първата в света зарядна станция зарядна станция заработи в белгийското Северно море. Намира се на 47 километра е офшорният вятърен парк  Nobelwind, а инвеститор е местната компания Parkwind.

Новаторската система цели да минимизира емисиите на парникови газове от плавателни съдове за поддржка и да насърчи устойчивите операции. Тази иновативна инфраструктурна инвестиция е решаваща стъпка към осигуряване на нисковъглероден воден транспорт, казват от компанията

Снимка: Parkwind

Зарядната станция е разработена от базираната  в Обединеното кралство компания MJR. Системата позволява на корабите да се свързват към кабела за зареждане и по този начин да останат на място по време на зареждане, въпреки морските течения.

Процесът на автоматично свързване и разединяване и управлението на заряда са обстойно тествани и може да се каже, че резултатите са успешни. Доказано о е, че дори ако в порта попадне солена морска вода, няма да доведе до проблеми. В случай на аварийно автоматично или ръчно разреждане зарядният порт просто се спуска във водата и след това се повдига с помощта на крана. След това устройството автоматично се обезвъздушава и изсушава, за да може станцията да продължи нормалната си работа.

Станцията поддържа зареждане на плавателни съдове с мощност до 2 MW и плавателни съдове за поддръжка с мощност до 8 MW. Тя може да осигурява и резервна мощност на конвенционалните плавателни съдове, като значително намалява емисиите на парникови газове от дизеловите генератори.

С тази прогресивна концепция Parkwind има за цел да укрепи позицията си на пионер в офшорния вятърен сектор и да се стреми към напълно устойчиви операции.

Nobelwind е третият офшорен вятърен енергиен проект на Parkwind с 50 турбини, инсталирани на 19,8 km², който захранва приблизително 190 000 домакинства.

За мащабния инвестиционен проект компаниите разкриха в началото на миналата година. Пред местни медии заявиха, че работят с дългосрочна визия в бъдещето, която цели да промени към екологичност техните плавателни съдове за поддръжка.

На въпросната среща с медиите един от партньорите – MJR заяви, че наред със зарядни устройства се работи усилено за внедряване на електрически кораби, които да се зареждат в морето. За момента е произведен и пуснат в експлоатация само един с помощта на нидерлнандския корабостроител Damen Shipyards. Дълъг е 70 метра, широк 17 метра и се използва за поддръжка на вятърни паркове.

Снимка damen.com

Пускането на електрическите кораби идва точно когато корабоплаването е изправено пред огромни финансови разходи заради закупуването на квоти CO2. С решение на Европейската комисия, секторът, подобно на промишлеността и авиацията, вече ще трябва да купува квоти. Досега корабите не попадаха под мерките от сключеното през 2015 година Парижко споразумение.

Европейската комисия обаче промени със своя директива и задължи компаниите да плащат за въглеродния си отпечатък. Според изследователската агенция CE-Delft  заради новите мерки на Брюксел транспортните разходи в периода 2025-2029 година ще нараснат с над 60%, което автоматично означава и оскъпяване на превозите.

Морският транспорт отделя 3% от глобалните въглеродни емисии, което е сравнително малки в сравнение с други индустрии. Повечето компании в момента използват за съдовете си мазут, малко са тези на LNG.

С новата директива обаче, всички плавателни съдове са задължени да използват по-малко и по-чисто гориво. Освен това CO2 може да бъде редуциран чрез по-бавно плаване и използване. Препоръчва се също секторът да премине на биогориво.

събота, 27 юли 2024 г.

Нов реактор за медицински цели ще бъде изграден в Северна Холандия

Нов реактор за медицински цели ще бъде изграден в Северна Холандия. Инвестицията е за 2 млрд. евро и получи одобрение от Европейската комисия. Според регламента на Брюксел това е задължително, за да се предотврати нелоялна конкуренция между дружества и държави.

В градчето Петен и в момента има стар реактор, който работи от 1961 година. Новият реактор няма за цел да генерира енергия, а за съхранение на радиоизотопи за лечение на рак. Плановете са да бъде пуснат в експлоатация след 2030 г.

Реакторът и центърът за ядрено здраве ще се използват за научноизследователски, развойни и иновационни дейности както в областта на ядрената медицина, така и в областта на ядрената енергетика.

Съгласно мярката помощта ще бъде под формата на заеми и собствен капитал . Парите ще бъдат осигурени от новосъздадено дружество NewCo, което ще изгради и експлоатира реактора и центъра за ядрено здраве.

NewCo ще бъде резултат от сливането на фондация PALLAS, създадена от Холандия през 2013 г., за да управлява подготвителната фаза на проекта и Nuclear Research and Consultancy Group, която управлява съществуващия реактор.

Според еврокомисаря, отговарящ за конкуренцията Маргрете Вестагер нидерландското заявление е одобрено, тъй като компанията допринася за осигуряването на основни лекарства за европейския пазар.

Освен това проектът можело също така да осигури "иновативен пробив в ядрената технология, който ще бъде от полза за европейските граждани". Не на последно място инвестицията не нарушавала правилата на конкуренцията.

петък, 26 юли 2024 г.

Белгийски компании използват руснаци за офшорни проекти

Въпреки повишената тревога за руски инфраструктурен шпионаж в Северно море, няколко офшорни компании работят с руски фрийлансъри за техните проекти в морето, пишат в съвместно разследване местният вестник De Tijd и нидерландските им колеги от Follow the Money.

Picture: De Tijd

Руснаците работели като техници и обработват данни при подготовката за монтаж на кабели и тръбопроводи или изграждане на вятърни паркове.

Използването на руски фрийлансъри изглежда е широко разпространено в офшорния сектор въпреки опасенията от шпионаж. 

В професионалната социална мрежа LinkedIn могат да се намерят най-малко 40 руснаци, които наскоро са работили по проекти на белгийската компания GEOxyz, специалист по изследване на морското дъно. Четири от тях са на работа и в момента. Това е предимно работа на свободна практика за един или два месеца.

Руснаците работят като обработващи данни, хидрографски геодезисти или геофизици на борда на кораб или дистанционно. Те използват усъвършенствана подводна технология за събиране на точни данни за околната среда. В LinkedIn са изброени задачи като инспекции на тръбопроводи и изследвания за определяне на идеалния маршрут на кабела.

GEOxyz със сигурност не е единствената компания, която се харесва на руснаците, коментират медиите. Белгийските групи DEME и Jan De Nul също правят това, както и редица "играчи" от други европейски страни, като италианската Next Geosolutions и нидерландската N-Sea. Много фрийлансъри дори прескачали от един клиент на друг.

Като пример се посочва техник от Санкт Петербург, който от 2018 г. работи почти непрекъснато за поредица от западноевропейски компании. През април тази година той участвал в подготвителните работи на DEME за полагане на кабели в британския вятърен парк Doggerbank. През 2021 г. участва в изкопаването на кабел, принадлежащ на холандско-германския мрежов оператор TenneT.

Все повече и повече критична инфраструктура се изгражда в Северно море - от вятърни турбини и свързаните с тях електрически кабели до тръбопроводи и телекомуникационни кабели.

Дълго време сигурността на тази инфраструктура не беше приоритет, но със сигурност след саботажа на газопровода "Северен поток" в Балтийско море през септември 2022 г. нараства осъзнаването, че тази инфраструктура може да бъде мишена.

Неотдавна отново съвместно проучване на двете медии показало, че невоенни руски кораби шпионират в много по-голям мащаб, отколкото се смяташе досега.

НАТО, Европейският съюз и страните от Северно море наскоро стартираха инициативи за по-добра защита на белгийската офшорна инфраструктура.

В Белгия GEOxyz работи по нова система за наблюдение на белгийската отбрана. От 2023 г. се прилага и новият Закон за морската сигурност, който предвижда по-добра сигурност.

Въпреки това нямало правило, което да казва, че компаниите нямат право да работят с руски техници. На GEOxyz и DEME е казано, че всички процедури и законодателство се спазват стриктно. "Те трябва да имат визи, да бъдат проверени и да не са в списъците със санкции", казва Патрик Рейнтйенс, главен изпълнителен директор на GEOxyz и допълва, че са наясно с повишената бдителност около Русия. "Ето защо обръщаме допълнително внимание на служителите, които агенциите за подбор на персонал ни предоставят."

Сигурността на данните е "100 процента гарантирана", казва той. "Има протоколи за това кой до кои данни има достъп. Руснаците също работят по задачи, при които картографират морското дъно, преди да започнат строителните работи. Само нашият офис има пълен преглед на всички данни. А за наблюдение, което трябва да бъде истинската сигурност, ние не използваме руснаци".

Кабинетът на министъра на Северно море Пол Ван Тигелт (Open VLD) е на същата позиция. "В контекста на Закона за морската сигурност работим по анализ на риска за цялата инфраструктура. Ако се окаже, че са необходими допълнителни мерки, ще ги предприемем. Но в момента няма индикации, че има проблем. Пропорционалността е девизът. Не може да се намери общ закон, забраняващ на която и да е компания да търгува с нещо, което мирише на Русия. Белгия вече е в челните редици на своето законодателство."

Все пак няколко специалисти по отбрана се мръщят. "Шокиращо наивно", както го нарича анализаторът Патрик Болдър от холандския мозъчен тръст HCSS. Мария Владимирова, политолог от университета в Копенхаген, която е прекарала години в изследване на руската заплаха, смята, че руснаците лесно могат да бъдат подложени на натиск от страна на правителството си. "Руските служби за сигурност правят каквото си искат", казва Болдър. "Ако искат информация от вас, като руснак нямате избор." Някой от службите за сигурност нарича практиките в Северно море "изключително уместни". "Вие също не работите с китайски изследователи по критични технологии."

Въпреки силния фокус върху хибридната война, все още няма представа за всички уязвимости, смятат експертите. И те са част от цялата верига: от подготовката до изграждането и поддръжката. "С геополитическото напрежение от последните години наистина трябва да бъдете по-внимателни", заключава Болдър.

Френското разузнаване поема саботажа на железницата

Френското разузнаване и службите за сигурност са мобилизирани, за да открият извършителите, отговорни за "целенасочените палежи" по високоскоростната железопътна мрежа TGV, обяви премиерът на страната  Габриел Атал.

Графика:  lefigaro.fr/ VRTnws

Часове преди откриването на Олимпиадата, най-малко 800 000 души са засегнати от прекъсването на връзките. Властите предупреждават, че все пак тези, които предприемат пътуването да се готвят за часове закъснения и отклонени маршрути по дублиращата  класическа и по-бавна републиканска жп мрежа.

Атаката, възприемана от властите като саботаж, беше извършена в нощта на 26 юли. Според официалната информация  на 5 места едновременно по релсите е бил запален пожар с цел увреждане на инфраструктурата на железопътната мрежа.

От силите за сигурност разкриват, че почеркът прилича много на  ултралеви организации в миналото.

Първоначалните заключения сочат, че саботажът е започнал на високоскоростната влакова линия на запад и югозапад с палеж на релсите близо до град Куртален, на около 115 километра югозападно от Париж.

Палежите са засегнали високоскоростните връзки по няколко възлови направления по посока  Лил и Страсбург, според френски медии. Югоизточната линия е оцеляла, след като е осуетен палеж, казват от ръководството на френската железница.

Най-засегнатата гара Монпарнас в Париж няма да има движение най-рано до обяд на 26 юли. Но това са оптимистичните прогнози. По-реалистично според ремонтиращите екипи е да бъдат възстановени част от ключовите връзки за края на уикенда.

Всички пътници с билет ще бъдат информирани чрез SMS за статуса на пътуването си с влак.

Железницата предупреждава, че може да има смущения по натовареното направление по посока Брюксел

Eurostar отклонява всичките си високоскоростни влакове до и от Париж по класическата линия. Пътуващите трябва да са подготвени за закъснения, защото по алтернативните маршрути композициите ще се движат със 150 вместо с обичайните 300 км/ч., което ще удължи пътуването с час и половина. Тези, които се откажат, могат да анулират, променят или получават възстановяване на сумата за пътуването си безплатно.

Добре планирана работа

Координираната атака е добре обмислена, дело на „златар“, казва образно главният изпълнителен директор на железницата Матийо Шабанел на извънреден брифинг. Пред медиите той обяснява, че на три възлови точки са подпалени тръбите, по които минават кабели и оптични влакна. Тези „кабелни артерии“ са изключително важни за сигурността и безопасността на влаковете.

Тези кабели контролират устройствата за безопасност: червени светлини, ключове, сигнализация. Специалистите на компанията  SNCF работят, за да ги свържат, но това е бавна и много педантична работа.

Невъзможно е да се пътува без тези сигнали, които гарантират безопасността на влаковете. Самата железопътна линия не е повредена, а само сигнализацията, обяснява президентът на Федерацията на потребителите (Fnaut) Франсоа Делетрас. „TGV се нуждаят от много, много усъвършенствана компютърна система, наречена ERTMS. Без тази система те не могат да шофират."

"Това е произведение на изкуството, представете си, че ако имате 50 кабела, всеки от които има 10 проводника, това са 500 проводника, които след това трябва да бъдат свързани отново един по един", казва главният изпълнителен директор на SNCF Réseaux.

След като се свърже отново, всеки кабел ще трябва да бъде тестван, тъй като безопасността на TGV зависи от правилното им функциониране.

Няколкостотин души ще работят непрекъснато на три смени по осем часа  до края на уикенда, за да възстановят трафика възможно най-скоро.

Летище „Схипхол“ тества автономни бусчета

Нидерландското международно летище „Схипхол“ внедрява самоуправляващи се бусчета за извозване на екипажите на националната авиокомпания KLM.

Тестовото изпитание вече е преминало и за втори път в рамките на няколко месеца са извозени пилоти и стюардеси от терминала до самолета. Плановете на аеропорта са до 2050 година извозването да бъде изцяло с подобни рейсчета.

Курсовете на автономния бус за по няколко на ден до самолетите на KLM Cityhopper преди заминаване или след пристигане.

Това е втората фаза от тестовете. През април летището тества автобусите между входа на персонала и работните зони за чистачи и охранители.

Автобусите са оборудвани със сензори и камери, които могат да гледат на 360 градуса. Всичко, което автобусът срещне на 30 метра, се забелязва и маршрутът е предварително програмиран.

Мениджмънтът на „Схипхол е доволен от резултатите на тестовете. "Точността и безопасността са от решаващо значение по този маршрут", казва ръководителят на иновациите Ян Зеквелд пред пресата.

Летището иска всички превозни средства да се движат без емисии и автономно до 2050 г. Това означава, че пътниците също ще бъдат извозвани до самолета си с автобус без шофьор в даден момент.

 

четвъртък, 25 юли 2024 г.

Москва прекръщава емблематичния „Площад Европа“

Емблематичният за Москва „Площад Европа“ вече ще се казва „Площад Евразия“, съобщи френскоезичната белгийска обществена телевизия RBTF.

      


Площадът носи това име повече от двайсет години. Заради нахлуването на Русия в Украйна и последвалите прекъсване на всякакви отношения с ЕС, властите са решили да дадат ново име и да премахнат знамената на страните членки около прилежащия паметник.

Бившият вече европейски площад има белгийски привкус с фонтана там, изработен от брюкселския художник Оливие Стребел през 2022 г., коментира медията.

Информацията е потвърдена и от кмета на руската столица Сергей Собянин, който не обяснил защо точно на това име са се спрели, но може да се предположи.

След европейските санкции и прекъснатите отношения с Европейския континент, Русия гледа все повече към Азия и все по-малко към Запада.

ИТ грешка обърка трафика по белгийските гари

Черни екрани, стара информация и тълпи от объркани пътници. Така изглеждаха двете основни белгийски гари Brussel Central и Brussel Noor в сряда (24 юли) по обяд, след като срив остави без разписание заминаващи и пристигащи влакове.

Липсата на информация доведе до мисълта сред служителите и пътниците, че екраните може да обект на атака, подобна на тази завладяла световни банки, авиокомпании и медии и летища. Оказа се, че в белгийския случай става дума за човешка грешка, допусната при рутинна актуализация на системата, обясниха по-късно от държавната железница.

Една от ключовите гари в столицата Брюксел е – Brussel Noord. През нея преминава целия трафик по направление – изток-север за Нидерландия, Германия, включително Eurostar. Влакове минават през пероните на всяка минута. 

В злополучния час 15:00 българско време екраните изгасват, час част от пероните опустяват от пристигащи влакове. Липсва информация и за пътници и за дежурните разпоредители на перона.

Част от крайградските влакове закъсняват с час, а пътници стоят в тях без никаква информация. Едва към 16:30 българско време се появява по екраните актуална информация на таблата. 

В рамките на часове проблемът е отстранен и няма помен от срив в натоварения вечерен час. Подобен картина е имало през следобеда по всички белгийски гари.

ИТ сривът напомни на много от пътниците, на транспортния хаос заради бурията „Кириан“ в началото на ноември миналата година. За щастие този път не се стигна до жертви и сериозни материални щети.

сряда, 24 юли 2024 г.

Люксембург планира над 240 млн.евро в проекти за пълно откъсване от руските горива

Люксембург планира да вложи на 240 млн. евро в проекти, с които напълно да постигнат независимост от руските горива. Средствата са получили одобрени от Европейската комисия, след като първоначално тя е върнала за преработване глава REPowerEU от Плана за възстановяване.

Снимка: Аудиовизуална служба на ЕК

Според разпространена информация от ЕК, планът на Люксембург е да вложи безвъзмездните средства в 10 ключови реформи и 13 инвестиционни проекта за срок до 2030 година.

Тези мерки са насочени към внедряването на енергия от ВЕИ,  повишаване на енергийната ефективност и устойчивия транспорт,  въвеждане на национална система за биогаз, увеличаване на производството и внедряването на устойчив биометан. 

Друга част от инвестициите ще отидат по схеми за ускоряване на екологичния преход като: обновяване и строителство на жилища, закупуване на автомобили с нулеви емисии, микробуси, мотопеди и велосипеди и фотоволтаични електроцентрали за собствено потребление в предприятията.

Преразгледаният план предвижда 37,5% от общия размер на средствата да са за подкрепа на цифровия преход на страната. 

Планът на Люксембург обхваща мерки за цифровизиране на публичната администрация и здравната система, както и свръхсигурна комуникационна инфраструктура, основана на квантови технологии. 

Следващата стъпка след оценката на Комисията е одобрението от Съвета. 

Румъния очаква да е пълноправен член на Шенген до 1 година

Румъния е в по-добра позиция в сравнение с година по-рано по пътя си към пълното присъединяване в Шенгенското пространство, казва вътрешният министър на страната Каталин Предою по време на неформално заседание на министрите от общността в Унгария.

Picture: ziarulargesul.ro

"Ние сме в по-добра позиция от миналата година, защото бяхме държава, която не е членка, а сега сме член на Шенген. Да, вярно е, само с две от три граници, но все още сме вътре в границите на пространството", каза Предою.

Според него не е прецедент страна-членка да забави значително пълната си интеграция след частично влизане. Запитан кога очаква пълно присъединяване, Предою предложи едногодишен период като правдоподобно очакване.

"Няма прецеденти за подобни забавяния. Румъния не е първата държава, която влиза в Шенген поетапно. Дори Австрия преживя подобно поетапно влизане", обясни той, подчертавайки, че процесът е необратим, след като една държава е частично интегрирана.

Предою обаче отбеляза също, че настоящата политическа ситуация е по-сложна от миналата година, с предстоящото формиране на Европейската комисия и избори в различни европейски държави, включително Румъния. Тези фактори, според министъра, допринасят за динамичния характер на процеса на присъединяване.

"Политическите въпроси и дебатите за позициониране продължават в много страни. Например Нидерландия наскоро проведе избори и сформира ново правителство, което ще повлияе на позицията й по различни досиета. Този контекст добавя няколко променливи към процеса на присъединяване," добави Предою.

Припомням, че именно Нидерландия беше една от страните, които години наред се противопоставяше и блокираше членството на България и Румъния. Като основна причина правителствата на Марк Рюте изтъкваха слабият контрол по границите на двете страни.

Едва в края на миналата година, бившият вече нидерландски премиер заяви, че България е постигнала видим напредък по критериите за присъединяване към Шенгенското пространство. И Нидерландия трябвало да отчете това, „Така че трябва да бъдем справедливи. Иначе просто би било глупаво“, признава Рюте през декември 2023,  по време на срещата на върха на ЕС в Брюксел.

И ако за България имаше критики, в края на миналата година Нидерландия погледна благосклонно към, че Румъния и заяви, че е готова за Шенген, но ще трябва да изчака, докато съседна България също получи „зелена светлина“. „Това е малко срамно, призна тогава държавният секретар Ерик ван дер Бург.

И още един факт, който показва че Хага гледа по-благосклонно към северните ни съседи. Самата новина за частичното приемане на двете страни официално дойде именно от посолството на Нидерландия в Букурещ и беше мълниеносно разнесена из кулоарите на Европейската комисия. „Поздравяваме и двете държави за добре свършената работа“, се казва в писмото.

вторник, 23 юли 2024 г.

ЕК засега няма да предприема действия за спрения петрол на „Лукойл“

Европейската комисия на този етап няма да предприема конкретни действия срещу спрените доставки на петрол от „Лукоил“ пред тръбопровода „Дружба“, стана ясно днес по време на редовния си брифинг на Европейската комисия.

Заместник-председателят на ЕК Валдис Домбровскис е получил писмо от министрите на външните работи на Унгария и Словакия за решението на Украйна да спре доставките на петрол на Лукойл през тръбопровода.

В момента  изучаваме съдържанието на това писмо и събираме повече информация, преди да вземем каквото и да е решение. В момента няма непосредствено въздействие върху сигурността на доставките на петрол за ЕС“, заяви говорител на Комисията и уверява, че Брюксел е готов да подкрепи засегнатите държави членки в намирането на решение заедно с Украйна.

Припомням, че през юни Украйна постави "Лукойл" в списък със санкции и това доведе до спиране на петролните доставки. Словакия и Унгария заявиха, че са спрели да получават петрол и поискаха консултации с украинската държава в посредничеството на ЕК.

Последва телефонен разговор между премиерите на Словакия и Унгария, които са категорични, че няма да бъдат заложници на отношенията между Москва и Киев.

В случай, че процедурата на консултация в посредничество на ЕК не даде резултат, Унгария и Словакия ще отнесат въпроса до международен съд.

ЕК разследва Delivery Hero и Glovo за картел

Европейската комисия е започнала щателно антитръстово разследване срещу две от водещите компании за доставка на храни по домовете Delivery Hero и Glovo.

Pictures: www.peru-retail.com

Проверката цели да установи дали двата дистрибутора са нарушили правилата на ЕС за конкуренцията като са участвали в картел в сектора на онлайн поръчките, уточняват в мотивите си от ЕК

Delivery Hero държеше от 2018 година миноритарен дял в Glovo, а през юли 2022 г. придоби едноличен контрол.

Комисията е изразила съмнение, че преди поглъщането двете компании може да са разпределили географски пазари и да са споделили чувствителна търговска информация  - например относно търговските стратегии, цените, капацитета, разходите, характеристиките на продуктите).

Комисията също така е загрижена, че компаниите може да са се съгласили да не крадат взаимно служителите си.

От Комисията припомнят, че двете компании вече са били в полезрението им и предишни години. В два от случаите през юни 2022 г. и ноември 2023 г. Комисията  извърши внезапни проверки в помещенията на Delivery Hero и Glovo като част от разследването по собствена инициатива на възможни тайни споразумения в сектора на доставките на храни.

Днешното разследване е част от усилията на Комисията да гарантира, че онлайн доставката на храни и секторът на хранителните стоки предоставят избор и разумни цени на потребителите.

В един млад и динамичен пазар като разглеждания антиконкурентните споразумения и ограничителните бизнес практики, включително картелите чрез разпределяне на пазара, могат да доведат до скрита консолидация на пазара с потенциални отрицателни последици за конкуренцията, смятат от ЕК

Няма законов срок за приключване на антимонополно разследване. Продължителността зависи от редица фактори, включително сложността на случая, степента, в която засегнатите дружества сътрудничат на Комисията и упражняването на правото на защита.

Онлайн доставката на храна е бързо развиващ се сектор, в който трябва да защитим конкуренцията. Ето защо разследваме дали Delivery Hero и Glovo са се съгласили да си поделят пазарите, а не да крадат взаимно служителите си. Ако бъде потвърдено, подобно поведение може да представлява нарушение на правилата на ЕС за конкуренцията, с потенциални отрицателни последици за цените и избора за потребителите и за възможностите за работниците, коментира Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател, отговарящ за политиката в областта на конкуренцията.

Delivery Hero, със седалище в Германия, е компания, активна в бизнеса с поръчки и доставка на храни. В момента присъства в повече от 70 страни по света и си партнира с повече от 500 000 ресторанта. Delivery Hero е листвана на Франкфуртската фондова борса

Glovo, със седалище в Испания, е компания, активна в бизнеса с поръчки и доставки на храни. В момента присъства в повече от 1300 града в 25 страни по целия свят.

Ековластите в Белгия може да глобят музикален фестивал с 2 млн. евро

Надзорници от Министерството на околната среда на фламандското правителство са установили престъпление срещу околната среда по време на музикалния фестивал Tomorrowland. Въпреки законовото задължение, организацията не е използвала чаши за многократна употреба, както организацията беше обявила предварително.

Снимка: Личен архив 

На терен инспекторите са следили дали се спазват разпоредбите на приет през лятото на миналата годна закон, според който е забранено да се сервират напитки в чаши за еднократна употреба. Разрешено е в такива за многократно ползване или PET бутилки, които са най-малко 95% рециклируеми.

Въпреки ясното разпореждане на закона, организаторите, че няма да използват чаши за многократна употреба навсякъде на фестивала. Те са били използвани в къмпинга, във ВИП зоните и зад кулисите, но не и на терена. Причината, посочена от фестивала, беше запас от 3 милиона чаши за еднократна употреба.

„Това е престъпление за околната среда“, заявява Ан Хейленс, която е говорител на отдела по околна среда на фламандското правителство.

Вторият фестивален уикенд ще се проведе този уикенд. Най-вероятно ще има последващи проверки и ще бъде изготвен доклад. Въз основа на него може да бъде наложена глоба до 2 млн.евро.

Ресорният служебен министър Зухал Демир (N-VA) е коментирала, че не иска да създава впечатлението, че е по-строга за местните асоциации, отколкото за големите компании.

От Прокуратурата в Антверпен пък отчетоха, че само за първия уикенд са сключили извънсъдебни споразумения за 55 000 евро .

Извънсъдебни споразумения на терен

От държавното обвинение казват, че въпросният уикенд се е оказал доста натоварен за органите на реда. Задържани са над 70 души са били арестувани по различни причини и повече от 55 000 евро в извънсъдебни споразумения са били събрани от посетителите на фестивала, които са били заловени с наркотици.

През първия от общо два уикенда на танцовия фестивал Tomorrowland са арестувани 73 души. От тях 28 са с повдигнати съдебни обвинения и 45 са административни. 18 пък са оптали да влязат „гратис“ и да си спестят между 150 и 300 евро за билет.

Неупешен бизнес ден се е оказал за други 42-ма, освен хубава музика са опитали да отмъкнат огърлици, скъпи часовници и смартфони. Джебчиите директно са изправени на съд по бързата процедура. Заловените са от  Алжир, Куба, Италия, Мароко и Румъния.

Над 210 души  са били заловени с наркотици. Предложена им е незабавна извънсъдебна спогодба от прокуратурата. На 11 от тях с различни националности, които разпространявали дрогата, на място им е връчена призовка за изслушване пред съдя през октомври. Иззетите наркотици са били незабавно тествани на място от Националния институт по криминалистика и криминология (NICC).

По време на фестивалния уикенд административно са конфискувани и 24 таксита. Твърди се, че са набирали клиенти извън определените зони или защото таксито не е било законно изрядно. Иззети са и 8 дрона.

Освен това 373 автомобила са глобени от охраната на общността за неправилно паркиране, а полицията е регистрирала и други 76 незаконни паркинга. 22 и две коли са били административно теглени от полицейските служби заради възпрепятстващо паркиране. В рамките на града са открити няколко паркинга на цена от 15 евро за ден.


Юбилей

Емблематичният белгийски фестивал Тomorrowland, който традиционно се провежда край Антверпен отбелязва двадесета годишнина. Всяка година сцените се превръщат в различна тематична приказка. Тази година е под надслова „Живот“.

За юбилея в сърцето на Европа пристигат над 800 музиканти и артисти, които ще гастролират на 16 сцени. За двата поредни уикенда на фестивала (19 -21 и 26-28 юли) се очаква да пристигнат над 400 000 меломани от 200 страни.

Бурно афишираната от Макрон реформа в енергетиката закъснява с година

Големите енергийни федерации призоваха новите депутати да приемат енергийната програма на Франция, която закъснява с една година, и да работят за стабилността, необходима за развитието на Зеления преход.

Screenshot: EC AV Portal, archive 

В отворено писмо те заявяват, че промишлените сектори се намират в повратен период след кризисната за Европа 2022 година. Секторът имал нужда от стабилност, а не от задвижвани и впоследствие отменяни решения, които ще се окажат пагубни за дългосрочните планове на бизнеса.

„Уважаеми избрани представители на нацията, призоваваме да се ангажирате с приемането и необходимите закони за справедлив енергиен преход“, апелират от Enerplan, FEDENE, France Renewables, France Gas, Съюзът за възобновяеми енергийни източници, SFEN и Френският електроенергиен съюз (UFE).

Браншовиците призовават още за стриктното изпълнение на многогодишната програма, определяща основните цели за 2035 г. по видове енергия и националната нисковъглеродна стратегия, национална пътна карта за борба с изменението на климата.

Текстът с дългосрочните цели беше приет през пролетта на миналата година. В публичното пространство се знаят основните проекти, но не и как ще се финансират. По тази причина в писмото си браншовите организации искат прозрачност за осигурените финанси.

Според плановете в документа, до 2035 година във Франция трябва да бъдат построени минимум 6 нови реактора от ново поколение (ERP) и с опция да се планира изграждане в последствие на още 8.

За шестте нови реактори е известно, че страната ще търси 51 млрд. евро. Сред възможните варианти са грантове, банкови заеми или пък апортна вноска в капитална на задлъжнявала компания EDF, чиито основен акционер е държавата.

В новоприетия закон ясно е разписано, че ще се строят нови мощности, разположени на територията на съществуващи ядрени обекти или в непосредствена близост.  

Предишният парламент също така отмени текст, в който се казва, че делът на ядрената енергетика трябва да бъде намален до 50% в микса на страната. Очаквано това отприщи вълна от недоволство от страна на „Грийпийс“, които обвиниха правителството, че действа политически прибързано.

Друг текст, който също не се нрави на екоактивистите е, ако някой нахлуе на територията на ядрен обект или в близост до АЕЦ – наказанието се увеличава от една на две години затвор и глоба до 30 000 евро.

Пробойните в стария ядрен флот поетапно ще се запушват. Плановете са през идните години да бъдат реновирани всички 56 реактора в страната. Все повече ще се разчита и на повторно национализираната компания EDF, която ще получава по 25 милиарда евро годишно инвестиции, за да изпълнява начертания план на модернизация.

Наред с ядрения парк все повече в микса ще се разчита и на зеления ток. В краткосрочен план се очаква генериране на ток от вятър и слънце между 33,2 и 34,7 GW вятърна енергия на сушата през 2028 г. 

След това страната възнамерява да увеличи дела на вятърната енергия в производството на електроенергия до 20%, като офшорните паркове представляват една четвърт от тази цел. Целта е до 2050 година да техният капацитет да стигне 40 гигавата. Така че Франция да бъде конкурентоспособна на своите съседки около Северно море.

До момента има изграден един вятърен парк край бреговете на Сен Назар в края на 2022. 7 други са в различна проектна готовност, някои от тях се бавят заради отчуждителни процедури или обжалвания.

В следващото десетилетие е заложено броят на вятърните паркове да нарасне значително като до 2050 те трябва да бъдат най-малко 50. Очаква се да произвеждат 40 гигавата енергия. 

Изграждането на повече мощности изисква в бъдеще и повече кадри за управлението им. Затова отсега се мисли за обучение на над 100 000 души през следващите години. 

Видно от проектната програма е, че в енергетиката следващите години ще се залагат огромни инвестиции. Експерти обаче вече се питат дали това няма да окаже влияние върху цената на тока. Според енергийният специалист Никола Голдбърг дали французите ще плащат по-скъп ток, всичко ще зависи от това как ще тръгне дългоочакваната секторна реформа и как ще се финансират всички изброени проекти. Нямало съмнение според него, че ще скочи регулираната цена. Засега обаче едно е ясно – секторната реформа закъснява с цяла година.

неделя, 21 юли 2024 г.

ЕС и Сърбия ще си сътрудничат в разработките на батерии за електромобили и суровини

Сърбия и Европейския съюз ще си сътрудничат в секторите за акумулаторни батерии, суровини и електрически превозни средства, става ясно от съобщение на ЕК след подписано споразумение в Белград.

Screenshot: EC AV Portal 

Под документа за бъдещите съвместни действия са положили подписите си енергийният министър на страната Дубравка Ханданович и заместник-председателят на Комисията Марош Шефчович.

На пресконференция в сръбската столица двамата са заявили, че целта на меморандума е да подкрепи развитието на нови местни индустрии и висококачествени работни места по веригата на стойността на електрическите превозни средства „при пълно зачитане на високите екологични и социални стандарти, като същевременно отговори на опасенията на местните общности с пълна прозрачност“.

От съобщението на ЕК става ясно, че Брюксел и Белград ще си сътрудничат в областта на научните изследвания и иновациите в рамките на програмата "Хоризонт Европа".

Въз основа на меморандума за разбирателство двете страни ще споделят знания и технологии, свързани с устойчивото проучване, добив, преработка и рециклиране на вторични суровини.

След подписването на меморандума за разбирателство ЕС и Република Сърбия ще разработят съвместно в рамките на шест месеца пътна карта с конкретни действия за прилагане на стратегическото партньорство на практика.

ЕС разполага с добре установен и разрастващ се пазар за екологични технологии, като например акумулаторните батерии, който предлага много възможности за офтейк споразумения, съвместни предприятия и съвместни проекти за научноизследователска и развойна дейност.

Партньорството ще подкрепи развитието на устойчиви вериги на доставки между двете страни и ще даде възможност за задълбочаване на екологичните, социалните и управленските стандарти и обмена на знания относно суровините.

Меморандумът за разбирателство между ЕС и Сърбия относно устойчивите суровини, веригите за създаване на стойност в сектора на акумулаторните батерии и електрическите превозни средства е свидетелство за нашия общ ангажимент за насърчаване на зеления преход. Чрез стратегическо сътрудничество в тези ключови сектори ние отключваме огромен потенциал за устойчив растеж и иновации, като същевременно засилваме интеграцията на Сърбия с единния пазар на ЕС и допълнително стимулираме икономическото, социалното и екологичното сближаване с ЕС, казва Марош Шефчович, изпълнителен вицепрезидент, отговарящ за Европейския зелен пакт, междуинституционалните отношения и прогнозирането

Подписването на Меморандума за разбирателство между ЕС и Сърбия относно устойчивите суровини, веригите за създаване на стойност в сектора на акумулаторните батерии и електрическите превозни средства поставя важна основа за задълбочаването на интеграцията на Сърбия във веригите за доставки на зелени технологии в ЕС, като подкрепя ключовите цели на Новия план за растеж на ЕС за Западните Балкани. Нашето сътрудничество ще създаде нови възможности за работа в промишлените сектори, които са от решаващо значение за бъдещето, имат добавена стойност при разработването на преработката и производството на батерии и имат значителни икономически ползи. Той също така потвърждава пътя на Сърбия към ЕС. Въз основа на споделени ценности перспективата на ЕС предлага да трансформира обществата и икономиките по всеобхватен и устойчив начин за изграждане на дългосрочен просперитет и устойчивост, коментира и Оливер Вархели, комисар по въпросите на съседството и разширяването

От ЕК припомнят, че освен с Белград вече има поредица от партньорства в областта на суровините в съответствие с Плана за действие относно суровините от изключителна важност и Закона за суровините от критично значение. Такива споразумения са подписани с Канада и Украйна през 2021 г., с Казахстан и Намибия през 2022 г., с Аржентина, Чили, Замбия, Демократична република Конго и Гренландия през 2023 г. и с Руанда, Норвегия, Узбекистан и Австралия през 2024 г.

Двустранното споразумение идва в момент, в който сръбската страна е решила да възобнови проект за изграждане на литийна мина, коментира AFP и допълва, че суровината е стратегически ценен метал за производството на батерии за електромобили.

Сърбия разполага с огромни залежи на литий в близост до западния град Лозница. Именно там спорният проект за добив, управляван от англо-австралийския миннодобивен гигант Rio Tinto, е постоянна политическа разломна линия в балканската страна през последните години.

Правителството наскоро е дало зелена светлина на минния проект, след като през 2022 г. е отменило разрешенията, предоставени на Rio Tinto, след масови протести във връзка с опасения за околната среда.

Връзка с важното за балканската страна споразумение, президентът Александър Вучич е припомнил преди проведена Среща на върха в Белград, че Германия ще подкрепи развитието на търговска верига за дистрибуция на литий, което щяло да донесе милиарди евро инвестиции  

Канцлерът Шолц предложи подкрепата на Германия за Сърбия да развие по-обширна верига на стойността на производството на литий, което ще ни донесе милиарди инвестиции", добави Вучич.

Самата компания "Rio Tinto е заявила, че сръбската мина "Лозница" може да произвежда около 58 000 тона литий годишно, което е достатъчно, за да се направят батерии за 1,1 милиона електрически превозни средства, отбелязва в репортажа си френската телевизия France24.

По време на интервю за германския  Handelsblatt  Вучич е разкрил, че продължават разговорите с редица европейски автомобилни производители, включително Mercedes, Volkswagen и Stellantis. „Износът на литий от страната засега ще се продава само на европейски партньори, въпреки интереса от страна на китайските производители“, категоричен е президентът.

От своя страна Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA похвали сделката, заявявайки, че тя ще помогне за "постигането на амбициозните цели за опазване на климата".

Не са малко обаче и противниците на идеята за повторното разкриване на мината, които отдавна критикуват президента и неговото правителство за лоши резултати в регулацията на индустриалния сектор.

Picture:shutterstock.com/ TV N1

Гласът на сектора и учените

След като споразумението вече е факт, хърватският транспортен инженер Желко Марушич коментира за местната телевизия N1, че експлоатацията на литий не е свързана само с енергетиката, но и с политиката. „Това е цената, която Сърбия ще трябва да плати, за да се присъедини към ЕС“, казва той.

Професорът по география Ведран Зубич от Босна и Херцеговина смята, че сме свидетели на първата глобална енергийна война, която се случва заради енергийните ресурси, в случая лития.

Професор Бранимир Йованчичевич от Химическия факултет в Белград твърди, че Сърбия има природен ресурс, но академичната общност не е била достатъчно интегрирана в политическите събития през последните 12 години, което е довело до автокрация и слаба държава. Той добави, че много страни имат запаси от нефт и газ, като Либия, Иран и Ирак, но не са спечелили толкова, колкото биха могли, докато от друга страна, страни като Норвегия се справят чудесно, когато става въпрос за използване на природните им ресурси.

"Обстоятелствата са такива, че въпреки наличието на такъв природен ресурс, ние не сме в състояние да извлечем някаква особена полза от него," каза Йованчичевич.

Говорейки за експлоатацията на литий, Зубич казва, че това трябва да бъде регионален въпрос, защото "атмосферата, хидросферата и педосферата наистина нямат нищо общо с политическите граници". Той твърди, че меморандумът, подписан в Белград, трябва да се нарича "Меморандум за минната експлоатация на Сърбия" и че това изглежда се случва и в Босна и Херцеговина, "в полза на компаниите от ЕС, предимно тези в Германия".

"Трябва да попитаме защо Германия настоява да добива литий в Сърбия, когато очевидно има повече литий в Германия. Така че, става въпрос за преместване на замърсяването и въвеждане на нови технологии, които водят до по-голям просперитет за богатите страни, докато преместват мръсните технологии на други места", казва Марушич, добавяйки, че е странно, че целият проблем с лития, който вече е наблюдаван в мините на Rio Tinto в световен мащаб, сега се повтаря.

Пълният текст на договора може да прочетете тук.