До 2023 г. всеки белгиец трябва да има лесен за използване „цифров портфейл“. Проектът се нарича Smart Nation. С него дигитално ще бъдат свързани на едно място в апликация на телефона данните от лична карта, цифров подпис, шофьорска книжка, свидетелство за брак, виза и пр., разказа държавният секретар по дигитализация Матийо Мишел, цитирани от Hln и VRT. Целта е с едно кликване на телефона да се съдържа цялата необходима информация пред институциите и администрациите.
Освен това ще има и електронна пощенска кутия, с която властите, полицията и здравните фондове да изпращат до лицето персонална информация.
Електронният портфрейл ще бъде и гише където може да се кандидатства за официални документи и разрешения.
Интеграцията ще струва 50 милиона евро. По проекта работят седемдесет служители, които трябва да осигурят мост между всички правителства и администрации.
В момента по информация на Матийо Мишел в страната има 1200 федерални уебсайта, а правителство харчи един милиард евро годишно за своята дигитална политика. Целта е с оптимизацията да се свият и годишните разходи за хазната.
В кралството и в момента съществува електронен еквивалент на личната карта под формата на електронно приложение Itsme (на водещата снимка). С него може да се идентифицира на улицата или пък да се изполва за персонална справка през сайтовете на институциите.
Замък със статуя на Херкулес се извисява в германското селище Касел ( Централна Германия). Комплексът е изграден през 1717 г. по дизайн на италианския инженер Джовани Франческо Герниеро (1665–1745), който отговаря до завършването през 1717 г.
Статуята е създадена от златаря в Аугсбург Йохан Якоб Антони и е една от най-ранните монументални статуи, изработени от мед, в света. От най-ниската точка в градината на замъка до върха тя се извисява на височина 179 метра.
Водната каскада спира дъха на посетителите. Каменната конструкция, с дължина 250 м, образува гигантски водни стълби. Хиляди литри минават от статуята на Херкулес през водопад, дяволски мост, акведукт, за да се влеят в езеро с фонтан. Цялата тази система разчита на естествено налягане от резервоари и подземни тръби, чиито дюзи се отварят ръчно. Тази система съществува повече от 300 години.
250 м водна каскада
Няма как още с пристигането през замъка посетителят да не забележи и релефната гола фигура на Херкулес, чиито задни части гордо изпъкват от покрива на замъка.
За местните структурата
представлява триумф на изкуството над природата, изобразява безкрайните възможности
на човешката изобретателност Цялата композиция освен паметника на Херкулес има
още пещери в подножието и водни каскади.
Каселе разположен нарекаФулда. Първите сведения за града датират от 10 век. Важен
кръстопът и голям жп възел. Център за производство налокомотивиивагони. Известен е въгледобивната, текстилната, химическата и
военнатапромишленост.
В града са учили Братя Грим. По този повод местните са учредили и Музей на прочутетите
писатели.
За Кристо и неговото гениално творчество е писано и каквото и да напиша ще звучи клиширано. Затова реших вместо няколко реда да оставя снимките да говорят за заряда, който носи мечтаният проект.
Нестихват тълпите в „сърцето“ на Париж – от Макрон
през целия френски политически и културен елит. Официалното откриване беше на 18 септември и ще продължи до 3 октомври.Българинът Христо Явашев пристига в Париж през 1958 г. Тук избира артистичния си псевдоним Кристо.
И като за последно, за сбогом от него всеки си тръгва безплатно с едно парченце от бленуваната му повече от шест десетилетия мечта. къс плат, който да стигне до
различни домове по целия свят. Плат, който няма граници, както беше и творчеството на Кристо.
Христо Явашев-Кристо може да се определи като явление без аналог в човешката история,пише сайтът 10te.bg. Няма друг творец, успял да ангажира вниманието на хиляди хора по света.
Големият артист умира в съня си на 31 май 2020 годинам, на 85 години. Същата вечер рисувал до късно – следващия проект „Опакованата триумфална арка“ в Париж, започната през 60-те години, която трябваше да се реализира през 2021 година.
Сред десете "деца" на Кристо са: Опакованият фонтан и средновековна кула в Сполето, Опакованият бряг Литъл Бей в Сидни, Австралия, Завесата в долината Рафъл, Колорадо, Опакованите римски градски стени, Бягащата ограда, Калифорния, Обградените острови в залив Бискейн, Маями, Чадърите, Япония-САЩ, Опакованият Райхстаг, Берлин, Портите на Сентръл парк, Ню Йорк, Плаващите кейове в езеро Изео, Италия.
Светът бавно
и полека започва да се адаптира към новата ковид реалност. Вече свикнахме
сутрин заедно с прогнозата за времето да хвърляме по едно око коя държава
отпуска мерките и коя осъмва със нови рестрикции.
За едни е
привилегия да се прегърне с близкия, а други трябва да си носят метър за отмерване
на социалната дистанция. От пипалата на пандемията бавно и плахо започна да възкръсва
и авиацията. Как обаче се пътува в новите условия, ако изберем например лоукост.
Както е
известно нискотарифните компании могат да ни поднесат всякакви изненади, дори
да не са в условия на пандемия. Всеки, който пътува с тях знае, че срещу
ниската цена на билета може да очаква закъснял полет, или пък въобще да не
излети колкото и рядко да се случва – на какъвто случай бях главен свидетел.
Дестинацията
е от белгийското летище Шарлероа до София. Авиокомпанията е „Уиз Ер. Правя една
скоба, че до въпросния ден 5 юли, не мога да кажа нищо лошо за двата основни
лоукоста „Райън Ер и Уиз Ер. Полетът трябва да излети 21:05 белгийско (22:05
българско) време. Три часа преди излитане компанията изпраща съобщение на мейл,
че отлага излитането с два часа. Минават рутинните процедури и всички над 200
души са настанени на борда.
Самолетът
трябва да излети навреме, но изведнъж изгасват всички лампи. Пилотът съобщава,
че има срив и технически проблем с компютърната система. Започва едно суетене,
притичват на помощ и техници. Става ясно, че капитанът е взел решение полетът
да се отложи.
В Белгия обаче,
както и в повечето страни по света, продължава да действат ковид рестрикции.
Летището в Шарлероа е наложило вечерен час 23:00, след който не могат да се
приемат пътници. Казано иначе – кой излетял- излетял. Изпадаме в ситуация, че над
200 души стоят със самолет на пистата, а летището отказва да ги приеме на своя
терминал. След близо половинчасови преговори между компанията и летището все пак
хората са прибрани в един ъгъл без право много да се разхождат. Донесена е вода.
Следва няколкочасово чакане за настаняване по хотели (кадър на водещата снимка). В един момент става ясно,
че хотелите в близост нямат достатъчно капацитет за всички. Около 2 часа през
нощта ваучери за хотели са намерени и пътниците на групи се извозват с един
автобус. Моята група беше от последните и настанена около 3:30 с условие, че в
7:30 ще бъде върната отново на летището. В крайна сметка това стана не уречения
час, а около 9:00. И започна отново чекиране и издаване на бордни карти. Междувременно
се спрягаха различни варианти за излитане -първо в 11:00, после в 14:15 (15:15
бълг.) и накрая в 14:45 (15:45). Одисеята завърши с кацане след 18:30 наше
време.
Мислех си, че всичко е минало, но се оказа, че предстои втора серия с неочакван край. На връщане от Терминал 1 трябваше да излетим в 19:15, това стана след 20:00 часа заради забавяне на самолета в Германия. Пропускам частта, че макар и по-малкото пътници трябваше да висят в бусчетата до гейта без ясно обяснение. Ще си спестя и грубото отношение на обслужващия персонал, които изнервени от ситуацията реагираха на война на всеки въпрос от пътниците. В крайна сметка, след допълнително забавяне хората бяха извозени до самолета.
По средата
на полета идва и сюрпризът. Пилотът съобщава, че променя курса от Шарлероа за международното
летище Завентем в Брюксел. Защото, както вече споменах това в Шарлероа има
вечерен час и не приема пътници при никакви обстоятелства. А както е ясно
нашият полет закъснява. От Брюксел е осигурен бус до крайната дестинация. За
сравнение разстоянието между двете летища е над час. Впоследствие виждам, че на таблото на терминала полетът за София ще излети от Брюксел, а не от
Шарлероа. Така че, хората отишли там и в очакване на самолета се наложи да се
прехвърлят със същия шатъл до белгийската столица.
По време на полета искам специално да отбележа, че стюардесите неколкократно се извиниха за причинената обстановка. Защото, най-малко е тяхна вината. Опитаха се внимателно да изслушат всеки гневен пътник. Когато разговарях с една от тях, за да разбера какво следва след промяната на курса, момичето между другото ми разказа, че заради ковид мерките в отделните страни където летят всеки ден лоукостът регистрира забавяния на полета, а това води до ежедневни стресови ситуации за служителите на борда. Всеки ден по няколко пъти им се налага да успокояват гневни пътници и да се извиняват. Последвалите въпроси сметнах за излишни и оставих момичето да си върши работата. Изводите оставам за вас. 😉
По време на полета за София сред пътниците имаше и група музиканти, които до един момент седяха. И избухнаха за радост на десетките чакащи. Показаха силата на балканския фолклор.
Защо Белгия успява да ваксинира хиляди на ден и смело си поставя срокове да
ваксинира гражданите си до 11 юли. Ами успява заради стриктната си политика,
която е приела още след като влезе във втория си локдаун през есента.
Тогава, екипът
от учени и здравни съветници към премиера Александър Де Кроо изготвиха
дългосрочна стратегия с ясни планове и графици, които не бяха променени при
никакви екстремни ситуации, дори при очерталия се недостиг на ваксини.
Страната
ударно премина към изграждане на огромни ваксинационни центрове с размерите на
българската „Арена Армеец“. Един от тях е разположен в непосредствена близост
до технологичния парк на Льовен.
Когато се
запъти човек натам още на главната магистрала са поставени големи пътни табели,
които указват на шофьори, колоездачи и пешеходци мястото на ваксинационния
център.
Огромен
паркинг за колелета и автомобили е разположен в близост до сградата. Подстъпите
към входа са щателно разчертани за отстояние от метър и половина между чакащите.
План на ваксинационния център
Още на самия
вход стюарди насочват към електронен термометър, а оттам всеки
поема по специално начертана в червено, синьо и зелено пътека до пунктовете за
регистрация. Самите те представляват кабинки подобни на тези за чекиране на летищата. Няма бумащина, смут и декларации, само проверка на личната карта и посетителите поемат
към една от залите за чакане. Няма как да ги объркате - оцветените пътеки водят точно
до съответната оцветена зала за чакане. Просто
сядате и чакате да ви излезе номерчето на плазмата.
Видео: Stad Leuven
Вътре са изградени десетки малки ваксинационни пунктове. На таблото срещу номера ви е
написан и ваксинационният пункт/стаичка. Влизате манипулацията продължава не
повече от 5 минути заедно с проверката и насоките на медика.
Снимка: Hln.be
След ваксинация
оставате в зала за чакане в продължение на 15 минути. На голям екран срещу
вашето номерче таймер отброява оставащото време, а медик обикаля сред чакащите
и пита как се чувстват.
Всички тези мерки и стъпки бяха подробно разявнявани с информационни кампании през всичките тези месеци. Страната пусна и информационна брошура за ваксинационната кампания.
Фламандските власти бяха изготвили подробен наръчник, в който се обяснява какво предстои следващите месеци и какво се очаква от гражданите да направят, за да няма напрежение по време на предстоящата масова ваксинация в месеците след юни.
Наръчникът е направен под формата на въпроси, които си задава всеки един желаещ да се ваксинира: Кога и къде да се ваксинирам? Как да стигна до ваксинационния център? Къде и кого да попитам, ако имам притеснения и въпроси? Още информация за ваксината и ваксинирането.
Всеки гражданин две седмици по-рано получава едновременно по пощата, със СМС и на имейл датата, мястото, часът за ваксиниране и специален код. В писмото ясно е упомената ваксината, която няма право да променя.
Киндердейк (Kinderdijk) е малко селце в Южна Нидерландия. Намира се на около 15 км източно от Ротердам. В превод означава "детска дига". На малка по площ територия е изградена уникална дренажна система от 19 вятърни мелници, чиято основна цел е била да управляват нивото на водата.
Тази дренажна система е от особено значение в Нидерландия . Дълго време жителите не само на Киндердейк търсели начини да управляват нивото на нивото на водата и да предпазват прилежащите големи площи от наводнения.
За да се отърват придошлата излишна вода са изкопани множество изкуствени канали. Това обаче не помагало особено много.
Решението било изграждане на редица от вятърни мелници, способни да изпомпват вода и да я задържат във вътрешен басейн, разположен между нивото на полдерите и нивото на водата в реката.
Безспорна атракция е запазен стар двигател от 1738 година, в отлична форма. В музейната мелница Blokweer от 1630 година пък ще преживеете какъв е бил животът през 50-те години на миналия век.
Мелниците са сред най-предпочитаните туристически атракции в Ниската земя и обект на световното наследство на ЮНЕСКО от 1997 година.
Замъкът на Хорст (CastelvanHorst) се намира във фламандското селище Sint-Pieters-Rode. Закътан между зелените
хълмове на Хагеланд, широка морава и езеро, той привлича десетки туристи,
решили да разведрят скучното делнично ежедневие.
Историята му датира от 15
век. Замъкът първоначално е бил рицарска крепост, а впоследствие разширяван и
надграждан до средище за специални празнични събития през 17 век. Около него е имало езерца за развъждане на риба На тяхно място са
направени езера. През 18 век част от тях са източени, а площта превърната в обширни
дъбови гори. Върху старите диги пък са изградени алеи.
Езеро край замъка
Замъкът е добре запазен и
край него все още може да се види традиционния укрепителен ров. Обектът попада
в обхвата на програмата „Натура 2000“.
Лицева част на замъка
Езерцето е дом на риби и
няколко костенурки, които сякаш свикнали с ежедневните погледи на зяпачите, се
препичат на малко островче.
Костенурки дремят на припек
Ако сте се уморили от разходката,
може да поседнете на дървени пейки и просторна морава и просто да се наслаждавате
на птичия звук.
Недалеч от замъка открита
площ с висока стоманена стълба също привлича туристи. Това е прекрасна площадка
за любителите на фотографията, които могат да направят панорама на близките
селскостопански полета, природа и стари архитектурни къщи.
От май месец ДДС за храни и напитки за ресторантите в Белгия ще бъде намалено
на 6%, похвалиха се от Федерацията за търговия и услуги Comeos и приветстваха мярката
на правителството в борбата за минимизиране на щетите в следствие на коронавируса. "Приветстваме намаляването на ДДС-то, което е най-накрая ясна мярка за подкрепа на сектора", заявяват от федерацията.
Планът е от средата на май хорека секторът да бъде отново поетапно
отворен след 8-месечна забрана за дейност. Първоначално ще бъдат отворени терасите
на баровете и ресторантите, впоследствие хотелите и развлекателната индустрия.
Всичко това ще стане с уговорката, че противоепидемичната обстановка го позволи.
Надеждите на бизнеса сектора са през юни да вземат глътка
въздух и макар и с ограничените приходи да възвърнат част от натрупаните
дългове.
Консултативният съвет от специалисти съм кабинета на Александър Де Кро
обяви, че се обсъждат няколко варианта за заведенията и ресторантите – да затварят
в 20:00 ч, в 21:30 и 23:00. За първите два часови пояса се появиха възражения
от рестораньори като ги определиха за нецелезъобразни. Според собственици на
големи заведения в страната, ако затворят терасите в 20:00 всички клиенти ще
отидат по паркове и градини, а там мерките и дистанцията падат.
Впрочем по отношение на мерките и дистанцията и в момента не може да се
каже, че се спазват – особено от по-младите белгийци. Ако се поразходите в градските
паркове вечерно време ще се натъкнете на десетки тийнейджъри насядали по земята
с бира в ръка. Жадните за срещи младежи са приети с разбиране от полицията,
която прави всичко възможно все пак да осигури необходимата дистанция между
седящите.
Баровете, ресторантите в Белгия се очаква отново
да отворят терасите в седмицата след 8 май. Редица рестрикции обаче все още са
като непреодолимо препятствие за бизнеса.
Най-тежкото за тях е, че ще се налага
да затварят в 20:00ч. Много от ресторантьорите заявиха, че очакват от правителството
да им разреши до 23:00 часа.
Браншът не вижда целесъобразно да се затворят
терасите в 20:00ч и хората от контролирана среда да отидат по паркове и градини,
където се пренебрегват всякакви мерки.
Младежи с купон и без заведения
Освен в 20:00 часа, на масата на обсъждането
при премиера Александър Де Кроо са още два варианта – в 21:30 и 23:00. Ако се
стигне заведенията да затварят в 20:00 ч, ресторантьорите ще настояват за
допълнителна финансова подкрепа от страна на държавата.
За сравнение в съседна Нидерландия правителството
разреши да се отворят терасите само между 12:00 и 18:00 ч.
Над 400 души вече са заявили желание да участват в първите по рода си за Белгия „тестови концерти“. Целта е с подобни събития да се начертаят безопасни мерки за поетапното отваряне на развлекателния сектор. За април са планирани два. Единият е в град Спа, а другият на 26 април в Кралския фламандски театър (KVS) в Брюксел.
Мястото и организацията на събитието е направено. Чакаме само зелена светлина от правителството, съобщи Чарлз Гардие от франкофонската либерална партия. За организирането на подобно събитие градчето разработва и нов здравен протокол съвместно с университета в Лиеж.
Според организаторите на събитието данните, които могат да бъдат събитието събраните данни ще помогнат на Белгия да отвори отново културния сектор в близко бъдеще.
„Има вълнение, но и желание да се раздвижат нещата за целия сектор, който е в застой повече от година“, коментира пред агенция Белга Рено Годарт, вокалистът на групата Ykons, която ще свири на събитието.
На последния Консултативен съвет за мерките в борбата с пандемията в средата на април властите заявиха, че ще разгледат възможността за организиране на тестови събития за сектора на културата и събития.
Аналогична практика вече беше тествана и в съседна Нидерландия. Страната може да се определи като пионер в това начинание. Първоначалните резултати са обнадеждаващи, разказват организаторите от Fieldlab. Първото нещо, което те препоръчаха, слд проведени две събития, е посетителите да си направят отрицателен тест 24 часа по-рано.
Експериментът беше направен по време на корпоративния конгрес Back to Live на 15 февруари и театралният спектакъл на нидерландския комик Гуидо Вайерс на 20 февруари. И двете проведени в театъра „Беатрикс“ в Утрехт. Около петстотин души са били в залата по време на конференцията и представлението.
Fieldlab Events е съвместна инициатива Ивент сектора, която се подкрепя правителството. Резултатите са представени на кабинета, който от своя страна ще изиска от здравните експерти да излязат със становище въз основа на тези изводи.
От векове белгийският народ иска вътрешен воден
път, който да свързва реките Meuse и Scheldt, чиято разлика във височината е 96 метра. През
1879 г. Министерството на благоустройството приема предложение от Едуин
Кларк за изграждането на асансьор за лодки. Първият такъв е направен в периода
1885-1888 г.
През 1914 г. са изградени три съоръжения. Точно
тогава обаче започва Първата световна война, което забавя икономическата целесъобразност
на съоръжението.
През 1957 г. белгийският парламент приема закон
за разширяване на канала. Неговата нужда за региона около Валония е толкова
голяма, че в началото на новото хилядолетие е направена поредната модернизация.
Само за периода между 2000 и 2004 г. през него трафикът
се е увеличил почти четворно - от 1531 до 4041, а превозеният товар – от 282
000 до 1,513,000 тона.
Съоръжението на канала Шарлероа- Брюксел е
арена на стотици туристи преди корона кризата. Пътешествието с лодка отнема
около 2 часаполовина.
Заради пандемията
обаче в момента туристическата атракция е затворена. Пространството около нея
обаче не спира желаещите да прекарат няколко часа на пикник или пък да се
разходят из прилежащите паркове.