About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Thursday 19 May 2016

Червените пратиха Летище София в глух коловоз



Летище София няма нужда от концесионер. Най-големият ни аеропорт не се нуждае от инвестиции – гръмко заявиха няколко червени депутати. Напук на целия авиационен бранш, който години наред бленува и с цяло гърло тръби, че има нужда от свежи пари, ако искаме целият сектор да се развива и да бъде конкурентоспособен на европейския пазар (ВИДЕО).

От „столетницата“ скастриха управляващите и набързо пратиха амбициите на Борисов и Московски в глух коловоз – там където от близо десетилетие се опитват да измъкнат държавната железница. 

Камъчето в червената обувка е откъде-накъде с частни пари ще се закърпва пробития бюджет на държавния холдинг, чието ръководство между другото преди дни се похвали за че дълговете са свити до близо 458 милиона лева, което е наполовина спрямо 5 години по-рано. Железничарите очакват от бъдещата концесия да получат най-много 320 милиона лева държавна помощ, или поне толкова им обещава Московски. 

Социалистите обаче мигновено вдигнаха червения семафор и контрираха, че от тази финансова врътка най-пострадали ще останат бъдещите пенсионери. Защо точно те? Аргументът: по закон всички приходи от концесии, които е сключила държавата трябва да отиват в създадения още през 2008 година Държавен фонд за гарантиране на  стабилността на пенсионната система – по-известен като „Сребърен фонд“. В него се заделят допълнителни приходи от държавния бюджет за период не по-малко от 10 години. След 2018 година натрупаните постъпления ще увеличат средствата за фонд „Пенсии". Именно, защото е засегнат социалният елемент, червените скочиха и препоръчаха на Борисов, след като се хвали, че в бюджета има излишък – да спасява железницата с него, а не за сметка на бъдещите пенсионери.

Синдикатите също не са очаровани от идеята за трансфера на средства. „Не може да съсипеш едно, за да спасиш друго предприятие“, категорични са и от двата синдиката. Не закъсня и отговорът на Борисов:  „Ако кажат от къде да вземем пари - от учителите, от докторите, от армията… с удоволствие бих изслушал, но трябва да се вземат нови локомотиви“. 

Ресорният министър Ивайло Московски засега предпазливо се пази от категорично становище с аргумента, че чака Брюксел до десетина дни да каже дали ще има такава концесия. От Европейската комисия трябва да излязат със становище на официалния сайт.  Тепърва ще се търси инвеститор и чак тогава железничарите да се надяват на пари. Или - най-рано през есента. 

Дали управляващите ще надвият социалния вой на опозицията или всичко ще се окаже поредната политическа дъвка – както с БДЖ „Товарни превози“, което също чака своя спасител, вече от няколко правителства. Tака, както, авиационната гилдия си мечтае да станем регионален хъб на Балканите. (Ако сте забелязали хъб е доста полулярна дума в лексикона на нашите министри- само вметка). Но, за да стане това трябват много пари. А това са го проумели и румънците, и гърците, а за турците (със своя "Ататюрк") да не говорим. Нищо, че не са в Европа. 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

No comments:

Post a Comment