Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

вторник, 11 юни 2024 г.

Манфред Вебер, ЕНП: Забраната за ДВГ бе грешка, ще я отменим

 Наскоро подкрепената в Европейските избори десница въобще не губи време, и започва своя поход срещу мерки от Европейската зелена сделка. Първият изстрел е в посока по забраната за двигателите с вътрешно горене и дойде буквалнии минути след като бе обявена победата в неделната вечер.

Източник: Аудио-визуална служба на Европейския парламент.

ДВГ на прицел: Забрана от 2035 г. за продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене досега бе централен стълб на плана на Зелената сделка за намаляване на затоплящите планетата емисии. Това беше първото нещо, което спомена Манфред Вебер, лидер на дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП), която грабна най-много места в Европейския парламент на изборите.

Забраната бе „грешка“, обещавайки, че партията ще обсъди отмяната й в „близките дни“, заяви самия Вебер пред европейското издание Politico, цитиран от 3Е Portal.

Заканата доведе до пълния обрат, настъпил след последните избори за ЕС през 2019 г., при които всички лидери с изключение на крайната десница се състезаваха за зелено доверие, докато активисти за климата маршируваха по улиците.

Сега историческите планове на ЕС за ограничаване на глобалното затопляне са атакувани след избори, на които десните партии нараснаха, докато европейските Зелени се разпаднаха.

Петер Лиезе, водещият депутат от ЕНП в областта на климата, каза пред POLITICO, че резултатите от изборите са потвърдили визията на неговата партия за по-малко ограничителна Зелена сделка - забележителният план на ЕС за премахване на замърсяването с парникови газове до 2050 г.

„Ще трябва да направим някои корекции. Забраната за двигатели с вътрешно горене – това трябва да отпадне“, каза той. Друга критична област ще бъде селското стопанство, което ЕНП обеща да защити от по-агресивното регулиране на климата.

Няма да е толкова лесно обаче. Отмяната на забраната за коли директно би противоречила на водещия кандидат на ЕНП, председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която въведе забраната и я подкрепи, докато се бореше за втори петгодишен мандат като висш изпълнителен директор на ЕС. Всяко действие за отмяна на закона също би започнало всеобща война с левите партии, които подкрепиха този ход.

Като оставим безпорядъка настрана, едно нещо вече е сигурно, според Лиезе: „Няма да има повече решения без ЕНП.“

Нов нюанс на зеленото

Александър Вондра, чешки евродепутат, който е работил по законодателството за климата за дясната група на Европейските консерватори и реформисти (ECR), каза, че политиката за климата ще стане по-реалистична през следващите пет години.

„Ако сравня политиката на Зелената сделка с шофирането на кола, очаквам новият Европейски парламент също да използва волан или спирачен педал, а не само педала на газта“, каза той.

Паскал Канфин, центристки френски евродепутат, който беше председател на комисията по околна среда на парламента през последния мандат, настоя, че изборите не са довели до „мнозинство за разрушаване на Зелената сделка“.

Други не бяха толкова сигурни, коментира изданието.

„Зелената сделка не е мъртва. Но ще трябва да видим какво ще донесат следващите седмици“, каза Михаел Блос, евродепутат от германските Зелени. „Ако има мнозинства, в които участват десни партии, отстъплението е възможно.“

Лиезе добави, че ЕНП е решена да намали приноса на ЕС за глобалното затопляне до нула до 2050 г., както се изисква от климатичните цели на блока.

„Ако прогресът се приравни със забрани, ще има отстъпление“, смята експертът. „Няма отстъпление по отношение на климатичните цели, но по отношение на забраните и бюрокрацията, да.“

Нека договорките започнат

Сега Фон дер Лайен ще се кандидатира за втори мандат начело на изпълнителната власт на ЕС, което ще изисква подкрепата на Европейския парламент.

За да стигне дотам, фон дер Лайен ще се опита да изгради коалиция от партии от левия център и ЕНП. Но ако тя загуби дори шепа евродепутатски места от тези партии, тя може да не получи мнозинството, от което се нуждае. Това означава, че тя може да се опита да преговаря със Зелените или твърдата десница.

Така или иначе, Зелената сделка обещава да бъде основен препъникамък. Водещият кандидат на Зелените, Бас Айкхаут, заяви, че неговата партия няма да подкрепи отмяна на съществуващите закони, включително забраната на двигателите с вътрешно горене.

„Тя ще има нужда от друга партия. Това може да сме ние, разбира се“, каза той, добавяйки, че „за нас е съвсем ясно, че приетите закони трябва да останат в курса и мисля, че това е и нещото, което компаниите искат.“

Зелената сделка е сложен пакет от закони, регулиращи емисиите на парникови газове от почти всяка част на икономиката, но засяга и много други промишлени замърсители. По-голямата част от пакета вече е преминал през парламента и Вебер каза, че ЕНП няма за цел да развали сделката в нейната цялост.

„Няма да има ревизия на Зелената сделка като цяло“, категоричен бе той.

Това означава, че партиите, които широко подкрепят Зелената сделка, все още имат лесно мнозинство в парламента.

Но независимите научни съветници на ЕС подчертаха необходимостта не само да се запазят съществуващите политики, но и да се направи много повече, особено по отношение на емисиите от селското стопанство. Шумни демонстрации на трактори из европейските столици по-рано тази година спряха усилията за контролиране на въздействието на селскостопанската индустрия върху околната среда.