Брюксел е първата европейска столица, в която пощенската служба „Би Пост“ без емисии. Мярката цели до 2030 година операторът да стане изцяло климатично неутрален, казва Николас Байз, главен оперативен директор.
![]() |
Screenshot: vrt.be |
Още по темата:
- Автономните бусчета – едно от интелигентните решения, на които залага ЕК
- Пристанище Антверпен „отвори шлюзовете си“ за автономните технологии на бъдещето
На много места вече може да се видят пощальони да разнасят писмата с електрически бусове, електромобили или електрически скоростни колелета с прикачени към тях ремаркета с писма.
Началото е
поставено с пилотен проект в Мехелен, където компанията е започнала доставяне
на цялата поща без да отделя вредни емисии в атмосферата. След това практиката
е внедрена в Брюж, Намюр, Льовен и Хаселт.
Само в
белгийската столица има вече над 500 електрически микробуса, а велосипедите се
използват по 60 маршрута предимно в главно в центъра на града“, разказва за зелената
мисия Николас Бейз, главен оперативен директор на Bpost пред фламандската телевизия.
2030 година не е
далеч и ако компанията иска да постигне зелената си цел трябва да разшири
периметъра си на доставка с всяка оставаща година и да изгради достатъчно
зарядни станции за всички нейни велосипеди и микробуси за доставки.
Зеленият парк на
компанията ще изисква и екологична енергия. За нуждите Bpost е инсталирала слънчеви панели на сградите
си на площ от 50 000 квадратни метра в цялата страна.
Наскоро в кореспонденция
за 3e News първи ви разказахме как пощенският
оператор на кралството планира да внедри автономни бусчета, които са
програмирани в определен час да доставят писма и колети. Целта е в бъдеще да се
фокусират върху автоматизираните услуги.
Наша бъдеща мисия
е да избягваме изминаването на много километри, чакания в задръствания и изпускането
на парникови газове в атмосферата. Всички тези инвестиции идват в
отговор на изискванията на нашите клиенти. Това включва както граждани, хора у
дома, така и онлайн магазини. Бизнесмените работят върху своя зелен имидж и
важна част от това е транспортирането на закупените артикули до техните клиенти“, разказва за новата философия
оперативният директор Николас Бейз.
Екомисия 2030
Как компанията
смята да намали въглеродния си отпечатък през следващата петилетка се вижда от
дългосрочната стратегия на сайта. Планът е най-малко 85% от всички колетни
пратки да се доставят без да се изхвърля въглероден диоксид в атмосферата. „По-малко
CO₂, по-малко шум и по-малък
натиск върху градовете... Ако сме толкова отдадени на това, то е преди всичко
да подобрим ежедневието ви“, гласи слоган. Винаги ще се намери по някой скептик
и от компанията бързат да му запушат устата като отговарят, че вече работят по
внедряване на големи електрически тирове с ремаркета и по този начин спестяват
хиляди километри.
От транспорта към опаковката. В практиката вече е наложена 100% рециклируема опаковка, която попаднала в контейнер парковете се разгражда и може отново да се използва в индустрията по пътя към ефективната кръгова икономика – политика, която усилено ще се налага на ниво Европейски съюз.
Подобни практики са изключително необходими в момента с оглед на негативното представяне на национално ниво. През лятото стана ясно, че Брюксел е готов да глоби Белгия тъй като все още не е представила своя окончателен план за климата. Причината е, че няма постигната съгласуваност между отделните регионални планове – на Фландрия, Брюксел и Валония.
Белгия е поела ангажимент да намали емисиите въглероден диоксид с 47% към 2030г. Фландрия обаче не е съгласна, а и резултатите показват, че няма да изпълни целите. За фламандското правителство най-реалистичната цел е 40% редукция на емисиите в сравнение с нормите от 2005 г. Избраната през тази есен нова местна власт заявява в коментар за икономическия ежедневник De Tijd, че сред причините, довели до по-слабите резултати пред Европа, е охлабени мерки и заложени непостижими цели от предишната власт на Фландрия. Друга мярка е забавеното екологизиране на обществения транспорт и на парка в селското стопанство.
Белгия не може да постигне климатичните цели до 2050 година, при този темп на редукция на парниковите емисии. Това е изводът и на Федералната обществена служба за обществено здраве, направен в доклад от 2024.
Темповете и политиките, според агенцията, давали основание да прогнозира, че емисиите няма да намалеят достатъчно бързо в нито един сектор, за да стане климатично неутрална след четвърт век.
Докладът обхваща 5 ключови сектора, които представляват 98% от отделяните емисии: промишленост, транспорт, енергетика, сгради и селско стопанство. В енергийния сектор зависимостта от природен газ оставала твърде голяма. За да стане Белгия климатично неутрална до 2050 г., потреблението ще трябва да спадне много по-бързо, ще е необходимо по-бързо увеличаване на дела на ВЕИ в микса и електрификацията", пишат авторите на изследователите.
Задачата на Белгия, а и на останалите членки, ще стане още по-сложна, ако от следващата година лезе в сила нов Закон за кръговата икономика, както обявиха от Европейската комисия в началото на октомври. В нормативния акт са заложени нови дялове като кръгова биоикономика, свързана с иновациите и устойчивия растеж. Иновативни проекти в тази насока са заложени в следващата дългогодишна финансова рамка. Част от средствата ще дойдат по линия от бюджетите за климата и околната среда.