Pages

понеделник, 30 октомври 2023 г.

Shell пуска до края на годината най-големия соларен парк в Европа

Shell приключва с изграждането най-големия соларен парк в Европа. Той се намира в Тернузен, Нидерландия, има 128 304 слънчеви панела и пиков капацитет от 71,1 мегавата.

Picture: Shell

Паркът Koegorspolder се разработва на етапи от две години. Строителството започна през пролетта на 2022 година, а през това лято беше произведено първото електричество. В момента са в ход финални тестове. Ако всичко върви по план, паркът ще заработи на пълни обороти в края на годината.

Изграждането на парка e част от политиката на ниската земя да стане климатично неутрална най-късно до 2050. 

Изграждането на Koegorspolder заедно с пуснатия преди две години парк Sas van Gent-Zuid генерират годишно по 200 MW. Произведената електроенергия ще допринесе за повишаване на устойчивостта на индустрията в община Тернойзен.

При изграждането на проекта, компанията от самото начало работи рамо до рамо с еколози. Той е направен така, че да има осигурено достатъчно място за пасища, изобилие от цветя и билки под слънчевите панели.

Около соларния парк е създадена така наречената "Временна природна зона" в сътрудничество с пристанището на Северно море, Федерацията за околна среда на Зееланд, Яра Слуйскил и Shell.

Соколите скитници са най-честите посетители и контролират популацията на гълъбите. Насадените овощни дървета привличат пчелите

Освен в биоразнообразието Shell ще дава годишно на Фонда за устойчивост на община Терньозен по 1000 евро на мегават за период от 15 години.  С тези пари ще се развиват устойчиви проекти, чрез които общината да стане климатично неутрална до 2030 година

Екологичното разрешително предвижда 25-годишен максимален престой за соларния парк. След това Shell ще свали инсталациите на соларния парк и ще възстанови района.

неделя, 29 октомври 2023 г.

BFMTV: България ще строи два ядрени блока за сметка на въглищните централи

България влезе в седмичния обзор на авторитетната френска бизнес телевизия с решението да строи нови два блока в АЕЦ „Козлодуй“.

Правителството даде зелена светлина за изграждане на два реактора, чрез които страната ще се опита да се освободи от въглищната зависимост и да максимално да се отскубне от руския газ, се казва в репортажа на френската медия Би Еф ЕМ. 

Двата реактора ще бъдат от типа AP1000 технология. Разработени са от американската компания Westinghouse и са с обща мощност от 2300 мегавата (MW).

Първият трябва да е готов до 2033 г., а вторият - две или три години – отбелязва телевизията като се позовава на изявление на министър-председателя Николай Денков.

В момента българската АЕЦ „Козлодуй“ разполага с два руски блока, от типа ВВЕР с мощност по 1000 мегавата всеки. Те имат лиценз до 2027 и 2029 г. Доставят над една трета от енергията на страната.

На площадката имаше още 4 стари най-стари реактора, които бяха спрени преди присъединяването на България към Европейския съюз през 2007 г. от съображения за безопасност.

За стартиране на проекта правителството е отпуснало транш от 500 милиона лева (250 милиона евро).

Новите реактори са предназначени да заменят въглищните електроцентрали, които трябва да затворят до 2038 г., според ангажиментите, поети от правителството под натиска на Брюксел да се освободи от замърсяващата индустрия.

Откъсване от Русия

Друг проект за атомна електроцентрала на река Дунав, в Белене, западно от Козлодуй, беше окончателно изоставен през 2021 г. поради разходи и рентабилност, докато два реактора вече бяха доставени от Москва.

България, която преди конфликта в Украйна беше почти изцяло зависима от Москва за енергетиката, ускори през последните месеци стратегията си за диверсификация на ресурсите.

Френската медия отделя внимание и на факта, че София е въвела допълнителен данък върху руския газ, преминаващ през нейната територия към Унгария и Сърбия за „голямо огорчение на тези две страни“.

Тази мярка има за цел да "намали печалбите" на руския гигант "Газпром" и "следователно парите, влизащи в хазната на Кремъл за финансиране на войната в Украйна", според правителството.

Портът в Северно море със спад в товарооборота заради кризата в Близкия изток

Енергийната криза, политическото напрежение в различни части на Европа и Близкия изток са се отразили негативно върху товарооборота на Северно море, съобщават белгийските медии.

Данните за деветмесечието показват, че през North Sea Port, който представлява обединение между пристанищата в Гент, Теруозен и Влисинген, са обработени близо 50 милиона тона стоки или с 6,5 млн. тона по-малко в сравнение със същия период на 2022 година. В процентно изражение на три годишна база, това представлява спад от 11.6%.

Picture: northseaport.com

От началото на годината портът е обработил значително по-малко насипни стоки, дизел, въглища, селскостопанска продукция и строителни материали. С 8% са намалели и обработените контейнери, което е 1,6 млн. тона.

По-специално, пристанището обработва по-малко насипни стоки, като дизел, въглища, селскостопански продукти и строителни материали. Броят на контейнерите също намалява, с почти 8 процента или 1,6 милиона тона.

Спадът в износа до известна степен се компенсира от вътрешното корабоплаване. Трендът от добри показатели се поддържа благодарение на транспортирането на хранителни стоки и металургия. За една година по вътрешните реки до порта са транспортирани 19 млн. тона

Като цяло от порта отчитат 2022 г. като изключително добра с оглед на променената газова конюнктура. След нахлуването на Русия в Украйна, прекъсването на „Северен поток“ и ограничените доставки от страна на Газпром за Европа, Северно море се превърна в стратегически газов разпределителен път на природен газ и LNG основно от Норвегия и САЩ.

Променената политическа конюнктура в тази част на Европа чертае големи стратегически енергийни проекти в морето през следващите години. Намеренията са то да се превърне от „гробище“ на изоставени газови кладенци и тръбопроводи в най-голямата „зелена електроцентрала“ на Стария континент.

8 страни - Германия, Белгия, Дания, Норвегия, Обединеното кралство, Ирландия, Франция и Люксембург се обединиха и са готови да хвърлят милиарди евро, за взаимосвързване на газовите инфраструктури.

Драстичното увеличаване на производствения капацитет в Северно море е първата стъпка. Втората е взаимосвързаността на тези национални възможности между хората, живеещи в близост до Северно море. Стара мечта, заявена от бившия президент на фламандските социалисти Стив Стеварт, който искаше да обедини доставките на тези страни и идея, възприета от съответните съветници на белгийския и датския министър-председател в основата на срещата на върха в Есберг, припомня в репортаж белгийската обществена телевизия.

Първият енергиен остров в света ще бъде белгийски. През следващата година започва изграждането на първия в света енергиен остров, център за обмен на електроенергия между вятърните паркове и междусистемните връзки към континента. Островът, наречен "Принцеса Елизабет", се очаква да бъде завършен до средата на 2026 година. Той ще се намира на близо 45 километра от белгийския бряг. 

Целта е до 2050 г. да генерира най-малко 300 GW. Това може да бъде първата стъпка в по-голяма интегрирана европейска офшорна мрежа, която ще свързва повече страни, обяви министърът на Северно море.

събота, 28 октомври 2023 г.

Канада отваря вратата за имигрантите

Канада отваря вратата за имигрантите. Според прогнози до две години нейната численост ще се увеличи с още най-малко 1,5 млн. души.

Страната, подобно на Нидерландия търси решение със застаряващото население, ниската раждаемост и огромния недостиг на работна ръка, разказва в съпоставителен репортаж телевизия RTL.

Picture: ANP/ www.rtlnieuws.nl/

Проверка на медията показва, че в Канада в момента има свободни близо 1 милион работни места, а при тази тенденция скоро време се очертава да има по един пенсионер на всеки двама работещи.

В Нидерландия проблемът е сходен. Припомням, че премиерът в оставка Марк Рюте предприе редица мерки по отношение на миграцията, които не бяха харесвани от четирипартийната коалиция на правителството му. В крайна сметка редица критики го принудиха да подаде оставка през лятото и въпросът с миграцията остана отворен поне до началото на идната година, когато се очаква да встъпи в длъжност новия кабинет.

В Канада виждат нещата по различен начин, където почти всички политически партии са съгласни, че имиграцията е решението за запълване на недостига на работна ръка. По-скоро дискусията е за това колко хора са необходими и как страната допуска правилните работници.

Канада е насочена главно към висококвалифицирани работници мигранти според "системата за експресно влизане". Колкото по-добро е нивото на образование, езикови умения или професионален опит, толкова повече точки печелят. Освен това  се канят бежанци, търсещи убежище и събиране на семейства.

Абе Класен е шеф на строителна компания и приветства Тилак Пател, служител от Индия. "Населението на Канада намалява, така че се нуждаем от имигранти, които да подкрепят нацията", казва Класен.

Компанията му се намира в малкото градче Табер в провинция Алберта, което е на път да остане безлюдно. На местно ниво Класен не може да намери работници, така че се възползва от имиграционната програма Alberta Advantage, която се фокусира предимно върху набирането на имигранти като Табер.

Предимството на Канада е, че има достатъчно място за нарастващо население, но има и различно виждане за миграцията, отколкото в много европейски страни. Гъстотата на населението в Канада е ниска. Средно има около четирима души на квадратен километър. В Нидерландия са 522.

Община Таб е провела среща с жителите и повечето приветстват имигранти. По този начин градът следва плановете на канадското правителство.

В допълнение към имиграционните цели за 2025 г., канадското правителство гледа по-нататък, като запазва отворена възможността за приемане на общо пет милиона имигранти през следващите десет години.

Разбира се, всички тези нови хора се нуждаят от известно адаптиране, казва Класен. "Понякога е малко налудничаво, че идват нови идеи, но селото се е адаптирало добре към тях."

Класен е много доволен от новия служител Тилак Пател от Индия. "Видяхме, че е много умен, затова си казахме, че ще го обучим според нуждите си". От своя страна Пател също е доволен: "Тук има много повече спокойствие и хората са дружелюбни и помагат.

Рюте: Трябваше по-рано да се откажа

Няколко месеца, след като хвърли Нидерландия в извънредни избори, премиерът Марк Рюте за първи път заговори, че смята да се занимава с международна политика.

В радиоинтервю той откровено признава, че прекалено дълго се е задържал на премиерския пост- 13 години, а трябвало да се оттегли още в годината след избухването на корона кризата.

На практика Рюте потвърждава твърдение, изказано от сегашния лидер на неговата партия  Дилан Йешилгьоз, която заяви, че Рюте прекалено дълго е останал начело на Министерския съвет.

В задочния диалог с изпълняващия длъжността служебен премиер Марк Рюте – Йещигьоз заявява, че ако стане един ден министър-председател, то ще е за 8 години. Защото, според нея, ако се застоите по-дълго на поста, ефективността намалява. Твърдение, което признава и самия Рюте.

В равносметката си, по време на интервюто той, казва че втора причина, която е трябвало да го накара да си подаде оставката години по-рано, са множеството скандали по време на мандата му. Като се започне от земетресенията в Грьонинген или пък политиката му за мигрантите.

Той изброява и други фактори, които в крайна сметка са го навели до решението на 10 юли да връчи оставката си на крал Вилем-Александър. Това слага край на дългата му политическа кариера- от лидер на VVD в продължение на 17 години до министър-председател над десетилетие13 години.

По-време на радиоинтервюто Рюте за първи път, след месеци на мълчание, си позволява да открехне малко за бъдещето си. Досега винаги единствено е казвал, че не се блазни от международната политика. Не отрича обаче, че е запленен от служба в НАТО, като генерален секретар например. Дебело подчертава обаче, че няма да лобира за този пост, на който в момента е норвежецът Йенс Столтенберг. „Но ако нещата се завъртят в добра посока, тогава да“, признава Рюте.

Дълго време с името му се свързваха други две топ международни позиции- председател на ЕК и на ЕП. За поста на Шарл Мишел, заявява, че не е навит, защото става дума за работа на“непълно работно време“. А по отношение на варианта един ден да седне на стола на Урсула фон дер Лайен, Рюте заявява, че едва ли ще се случи, тъй като неговата политическа партия в момента не е в позиция да излъчва кандидат.

Все пак, ако не заеме международна позиция, за Рюте остава възможността да преподава в Хага. „При всички положения няма да го видим повече като комисар или пък просто да изнася речи“, коментира в репортаж нидерландския канал RTL.

петък, 27 октомври 2023 г.

Белгийски компании притеснени за бизнесите си идните месеци

Белгийски компании от Фландрия поглеждат с притеснение за бизнесите си през идните зимни месеци, показва проучване. Регионът, е известен като икономическото сърце на страната. Затова проучването иска да види нагласите на компаниите в краткосрочен аспект.

А те никак не са обнадеждаващи. Според отговорите на 650 фирми, повечето са заявили, че очакват спад на икономическата активност на годишна база. Най-голямо понижение очакват в строителния сектор – 8%.

Pictute: www.demorgen.be

Една четвърт от големите индустриални компании вече разчитат на временна безработица, други обмислят това през следващите месеци.

Според бизнес асоциацията Voka, изготвила допитването, негативните нюанси в отговорите имат различни обяснения. 

Причина за по-ниските очаквания са високите производствени разходи за заплати и енергия, недостиг на кадри и геополитическото напрежение. 

"Всичко това води до понижено търсене на продукция, особено в чужбина. А когато губиш пазари, губиш и конкурентоспособност“, казват от сдружението.

Казаното подплатяват с факти. Шест от десет компании са имали през последната година поръчки под нормалните нива, а четири от десет очакват по-нататъшен спад през следващите месеци. Това води и до спад в оборота средно с 2,6% за цялата 2023 година. За сравнение, при направено подобно допитване през лятото, компаниите са били по-оптимистични и са заявили, че очакват спад в оборота от 2,5%.

Всяка седма дори обмисля преструктуриране през следващите шест месеца или да намали инвестиционните си планове.

"Призоваваме политиците да предприемат действия сега и да осъществят необходимите реформи. Изборите догодина не са алиби за това, че не правим нищо. Вземете краткосрочни мерки, преди да е станало твърде късно за някои компании. Не можем да си позволим да не правим нищо в продължение на една година, докато рискуваме нашата икономика, нашия растеж и нашия просперитет", казва Ханс Маертенс, управляващ директор на Voka, цитиран от в. HLN. 

Той очаква решителност както от федералното, така и от фламандското правителство, например разсрочване на вноските на работодателите за социално осигуряване на компании, които изпитват затруднения, или предоставяне на отстъпка от мрежовите тарифи за енергоемки компании. 

Voka очаква, наред с други неща, бързо одобрение на по-обоснован указ за азота и нов финансов инструмент за инвестиции в индустриалния климат.

четвъртък, 26 октомври 2023 г.

Синдикатите в железниците на Белгия готвят 2 стачки по 48 часа в рамките на месец

Синдикатите в железопътния транспорт на Белгия се готвят за две стачки по 48 часа. Едната ще е през ноември, а другата месец по-късно. Причината, според профсъюзния синдикат Common Rail, е хаосът в политиката на железопътния превозвач SNCB.

В официалното предупредително писмо е заявено, че на железничарите им омръзнало от хаотични реформи, искат стабилност. Неколкократно е заявявано къде са проблемите но нямало чуваемост. Затова са принудени да действат със стачки.

Според съобщението първата стачка ще бъде на 7 ноември от 22:00 ч. до 9 ноември. Втора е планирана за 5- 7 декември отново от 22:00 часа.

"Хората на терен и зад компютрите правят каквото могат, но са изправени пред дигитални приложения, които не работят. Освен това недостига персонал, а с поредната реформа още по-малко“, казват синдикатите.

Сред причините е решението за съкращение на персонал по станциите. Става дума за 250 души, ангажирани с трудноподвижните хора. Според новата реформа, тези хора вече не са нужни.

Като за начало синдикатите искат разумност от страна на мениджмънта и да се вслушват в техните компетентни предложения.

Наред с кадровите проблеми, железниците на страната натрупаха сериозни закъснения през миналата година. Според националнaта инфраструктурна компания "Инфрабел" (еквивалент на българската НКЖИ) то е 33 000 минути (или 550 часа). Основната причина са кражбите.

Заради намесата на федералната полиция, тази година ситуацията е по-добра, но има региони където набезите не намаляват. 

За да следи едновременно по-големи територии от полицията са включили дронове, разказа в репортаж през септември телевизия Ер Ти Би Еф. През изминалата година дроновете са направили 500 полета. И въпреки тяхното „зорко око“ кражбите са почти толкова, колкото броя на полетите., отчитат със съжаление от „Инфрабел“.

сряда, 25 октомври 2023 г.

Белгийската H.Essers придобива Romano Trasporti

Белгийската логистична компания H.Essers придоби италианската Romano Trasporti.Фирмата е семеен бизнес с база в Нола, близо до Неапол. Начело са Днес синовете Дженаро и Томазо Романо. В превозвача работят 120 души. Притежава модерен автопарк от 95 камиона и 100 ремаркета с контролирана температура. Оперира в сектора на здравеопазването и обслужва няколко големи международни „играчи“, става ясно от официалното прессъобщение.

До сделката се стигнало, след като семейство Романо потърсил съмишленик и опитен партньор, който да даде възможност за по-нататъшен стабилен растеж. За H.Essers придобиването е част от стратегията за растеж за разширяване и укрепване на логистичната мрежа в здравеопазването в Италия.

Базираната във фламандския град Генк, провинция Лимбург,  транспортна компания H.Essers също търсела „играч“ със сходно мислене, който да продължи да расте в Италия и да разшири бизнеса си в сектора на здравеопазването.

"Италия е една от нашите фокус страни от години. Ние оперираме там от 80-те години на миналия век. Нашият бизнес се разраства органично, но винаги търсим интересни възможности за разширяване. С придобиването на Romano Trasporti, с присъствие в Неапол, Рим и Милано, ние укрепваме логистичната си мрежа в страната и допълнително разширяваме услугите си за клиенти в здравеопазването. Придобиването е в съответствие и с нашия подход, основан на активите: продължаваме да инвестираме в собствените си хора и флот, за да увеличим капацитета си. В допълнение, нашите семейни фирми споделят същите ценности и култура. Това беше основен фактор и за двете страни. Сърдечно приветстваме семейство Романо и всички техни служители в нашето семейство H.Essers и очакваме с нетърпение да работим заедно", казва Кристофър Ван ден Дейл, главен оперативен директор на белгийската фирма.

Семейство Романо също е възхитено от придобиването. "Логистичният пазар става все по-сложен и като компания искахме да осигурим приемственост за нашите клиенти. Щастливи сме, че вече можем да направим това заедно с нашия екип под крилата на семейната H.Essers, която ни предлага много перспективи. Нашите клиенти могат да разчитат и на допълнителния опит и капацитет на този водещ международен логистичен играч. Това придобиване предлага на нас и нашите служители, H.Essers и нашите клиенти множество значителни ползи, заявява Дженаро Романо.

След сливането бордът на италианците ще запази работните си места. Тепърва ще стане ясен графикът е конкретните детайли по интеграцията.

H.Essers е основана през 1928 г. като семейна фирма. Анри Есерс започнал бизнеса като превозвал добитък с един камион. През 1950 към него се присъединяват и синовете му. От 2017 г. начело е Хилде Есерс. В продължение на три поколения компанията се превърнала в един от водещите доставчици на транспортни и логистични услуги в Европа за индустрии като химия, здравеопазване, части и инфраструктура. През 2022 г. отчита оборот от 1,1 милиарда евро.

 В компанията работят 7500 души в 88 клона в 18 страни в Западна и Източна Европа. Централата се намира в Генк, провинция Лимбург.

понеделник, 23 октомври 2023 г.

Катар и Eni подписаха 27-годишен договор за доставка на втечнен газ

QatarEnergy и Eni подписаха споразумение за покупко-продажба за доставка на до един милион тона втечнен природен газ годишно" за Италия, съобщи газовият гигант на емирството в Персийския залив. Доставките ще започнат през 2026 г. за период от 27 години.

Газът ще идва от проекта North Field East, в който италианската компания притежава 3,125%, и ще бъде доставен на FSRU Italia, плаващо съоръжение за съхранение и регазификация, разположено в пристанището на Пиомбино, Тоскана.

"Предприемаме още една важна стъпка в укрепването на партньорството ни с Eni", заяви катарският министър на енергетиката и главен изпълнителен директор на QatarEnergy Саад Шерида Ал-Кааби.

"Ще продължим да демонстрираме ангажимента си към европейските пазари като цяло и към италианския пазар в частност", добави той.

Споразумението, постигнато с Eni, е сходно по продължителност с подписано наскоро с френската TotalEnergies и британската Shell.

Богатото емирство от Персийския залив е един от водещите световни производители на втечнен природен газ, заедно със САЩ и Австралия.

Азиатските страни, включително Китай, Япония и Южна Корея, са сред основните й клиенти, но тя все повече се ухажва от европейските страни, които търсят алтернативи на руския газ след инвазията в Украйна, отбелязва AFP.

През юни 2022 г. Eni взе 3,1% дял в проекта за разширяване North Field East, който се очаква да увеличи производството си на втечнен природен газ с 60% до 126 милиона тона годишно до 2027 г.

събота, 21 октомври 2023 г.

Финландската полиция разследва китайски кораб заради Балтийския газопровод

Финландската полиция е започнала разследване на китайски кораб заради инцидента с Балтийския газопровод, който наскоро беше повреден, както го определиха властите, след „външна намеса“.

Причина за разследването е, че по време на инцидента движенията на плаващия под хонконгски флаг кораб Newnew Polar Bear съвпадат с времето и мястото, където тръбопроводът е бил повреден", се казва в изявление на Националното бюро за разследване. 

"Ще си сътрудничим с шведските власти, за да установим ролята на този плавателен съд", заяви полицейският служител Ристо Лохи.

Полицията също потвърди, че щетите са причинени от "външна механична сила" и че са забелязали "тежък предмет" в близост до тръбопровода. "Огромна наскоро образувана купчина земя и вероятно съдържаща изключително тежък обект е открита на морското дъно", добави Лохи. Полицията ще се опита да възстанови елемента, за да види дали има връзка с повредения тръбопровод.

Според финландския оператор на тръбопровода ремонтните работи ще отнемат "най-малко пет месеца", принуждавайки Финландия да получи доставки чрез плаващия си терминал за втечнен природен газ в Инку (юг). Природният газ представлява около 5% от потреблението на енергия във Финландия, главно за промишлеността и производството на електроенергия, както и за отопление.

Никой от разследващите официално не определи повредата като саботаж, въпреки че многократно бе направена асоциация със Северен поток 1 и 2. Припомням, че преди повече от година, на 26 септември 2022 г., на "Северен поток 1" и 2 се случиха четири огромни теча на газ, предшествани от подводни експлозии, които пренасяха по-голямата част от руския газ към Европа. Произходът му все още остава загадка.

Политолог: Оставката на белгийския правосъден министър беше неизбежна

Вълна от реакции предизвика оставката на белгийския правосъден министър Ван Куикенборн, който реши да се оттегли заради атентата в Брюксел през седмицата. За едни тя е очаквана, за други изненадваща. Широк отзвук напускането получи във всички медии в съседните страни на Белгия.


Министърът обяви, че  напуска допусната "груба и неприемлива грешка" преди терористична атака в белгийския квартал Скарбеек, при която бяха застреляни двама шведски футболни привърженици, а трети беше тежко ранен.

От изявлението на Куикенборн става ясно, че на 15 август 2022 г. е имало искане от Тунис за екстрадиция на извършителя, но че компетентният магистрат не се е съобразил. От 43 искани разрешения за екстрадиция, той е одобрил 42. Последното неодобрено е на фаталния стрелец. Тепърва ще се търсят причините за забавянето.  "Това е драматична и неприемлива грешка, заради която поемам политическа отговорност. Бих искал да се извиня на опечалените семейства от името на правосъдието"“, заяви на пресконференция министърът.

Оставката до известна степен възстановява политическата етика, коментира политологът Карл Девос "Той можеше да каже, че няма нищо. Сега той (министърът б. ред) се извинява на хората от името на политическата система".

Девос припомня, че малко политици са подали оставки през последните години. Според него действието на политика е било наложително и неизбежно. Куикенборн нямал друг избор

Политологът отправи остри критики и към политиците, които „реагирали твърде примирено и забавено. "Сякаш беше непреодолимо. Докато терорист се готвеше и извършваше нападение, действаха сякаш нищо не се случва. Това е страшен сигнал към гражданите".

От полицейските синдикати не може да не са доволни от тази оставка, тъй като между тях и Винсент Ван Куикенборн има драматични различия по отношение на сектора.

Националният полицейски синдикат NSVP смята, че оставката е оправдана, защото министърът в крайна сметка е отговорен за грешките, допуснати в съда.

Синдикатът се надява, че наследникът на Ван Куикенборн ще бъде отворен за преговори по отношение на заплатите и ранното пенсиониране. "Готови сме да говорим отново по тези теми и да се опитаме да стигнем до консенсус, обещава Карло Медо от синдиката пред фламандската обществена телевизия.

"Но, за да танцуваш, трябва да са двама. Надявам се, че с новия министър можем да започнем отново на чисто", допълва той.

Християнският синдикат ACV Police също посочва трудните отношения с министъра.

"Отворени сме за диалог, но не сме наивни. Видяхме по време на секторните преговори какво беше отношението на министър и неговата партия Open VLD като цяло. Спомням си, че в един момент в парламента премиерът Де Кро започна да повтаря лъжите на Ван Куикенборн“, Йорл Дехес от синдиката.

четвъртък, 19 октомври 2023 г.

Финландия разширява разследването на инцидента с Балтийския газопровод

Разследването около инцидента с газопровода Balticconnector между Финландия и Естония ще вземе под внимание и други станали инциденти по едно и също време. Няколко повреди на телекомуникационни кабели ще се търси дали има връзка и евентуален умишлен саботаж, съобщиха от финландската полиция.


Няколко екипи на полицията, въоръжените сили и бреговата охрана са приключили с изземването на веществени доказателства от района на взрива и предстои обстоен анализ на пробите.

Въпреки че разследването на щетите по тръбопровода приключи, присъствието на властите в района продължават", заяви финландското Национално бюро за разследване. А докато тече проверката тръбата ще остане затворена най-рано до април.

На този етап е ясно, че Естония ще търси връзка между инцидента в Балтийско море с умишлена повреда на телекомуникационен кабел между Талин и Хелзинки. Отделно ще се търси и връзка между повреда на кабел, който свързва страната със Швеция, съобщават АФП и Ройтерс.

"Обстоятелствата около телекомуникационния кабел, свързващ Естония с Швеция, ще бъдат разследвани като част от продължаващото наказателно производство", заяви говорителят на естонския главен прокурор.

Фактът, че балтийската страна разширява разследването си, за да включи и двата инцидента, показва, че се обмисля потенциална връзка. "Също така ще бъдем в контакт с шведските власти, ако е необходимо", добави говорителят.

сряда, 18 октомври 2023 г.

Започва проектиране на водородна инфраструктура до двете парижки летища

Летищният оператор на Франция Groupe ADP и операторът GRTGaz започват съвместен проект за изграждане на водородна инфраструктура до парижките летища  „Шарл дьо Гол“ и „Орли“, съобщиха компаниите на съвместна пресконференция.

Предстои план да се "идентифицират първите възможни маршрути  и да се определи прогнозен график за изпълнението на тези инфраструктури, се казва още в съвместно прессъобщение на операторите.

Picture: infiniteflight.com

Това проучване е в съответствие с меморандума за разбирателство, подписан през 2021 г. между ADP, Air Liquide и Airbus, за да се подготви за доставянето на водород на летищата до 2035 г.

Партньорството включва извършването на инженерни проучвания с оглед на създаването на необходимата инфраструктура за локализиране на новите въздухоплавателни средства, по-специално за снабдяването им с течен водород, допълва АФП.

Докато авиационният сектор се ангажира с "нетни нулеви емисии" до 2050 г., Airbus провежда проучвания с оглед на евентуално въвеждане в експлоатация през 2035 г. на търговски самолет за къси или средни разстояния, който ще изгаря водород директно в двигателя и следователно ще отделя само водни пари.

Производителят на самолети е изправен пред скептицизъм от много "играчи" в авиационната индустрия, поради техническите предизвикателства и инфраструктурата, необходими за експлоатацията му.

Основната трудност се крие в съхранението и транспортирането на водород на борда: той трябва да се втечнява при -253 ° C и да се съхранява в криогенни резервоари, които заемат обем четири пъти по-голям от този на керосина.

неделя, 15 октомври 2023 г.

Универсалното usb устройство става задължително в Белгия от догодина

Oт началото на следващата година всички телефони, камери и безжични слушалки ще имат универсално usb устройство, нареди федералното правителство с поправка в законодателството. За лаптопите унифицирането става задължително от 2026 година.

Picture; Wikipedia

Мярката от кабинета се предприема с оглед на приетата през миналата година от Европейския парламент директива за въвеждането на единно универсално зарядно устройство.

За изпълнението на промяната следи стриктно ресорният министър на телекомуникациите Петра де Сутер, съобщи местната телевизия Ер Ти Би Еф.

В края на 2022 година Брюксел обяви с официално прессъобщение, че до две години всички мобилни телефони, таблети и фотоапарати, продавани в ЕС, ще трябва да разполагат с порт за зареждане USB от тип C. От пролетта на 2026 г. лаптопите също ще трябва да са снабдени с такъв порт.

Новият закон (одобрен на пленарно заседание с 602 гласа „за“, 13 „против“ и 8 „въздържал се“) е част от общите усилия на ЕС за намаляване на електронните отпадъци и за предоставяне на по-екологични алтернативи на потребителите.

Съгласно новите правила, потребителите вече няма да се нуждаят от различни зарядни устройства при всяка покупка на електронни продукти, тъй като ще могат да използват едно-единствено зарядно за цяла гама от малки или средни преносими електронни устройства.

Независимо от техния производител, всички нови мобилни телефони, таблети, цифрови камери, слушалки, преносими конзоли за видеоигри, преносими високоговорители, електронни четци, клавиатури, мишки, преносими навигационни системи и лаптопи, които се зареждат чрез кабел, работещ с мощност до 100 вата, ще трябва да бъдат оборудвани с порт USB-C.

Всички устройства, които позволяват бързо зареждане, вече ще имат еднаква скорост на зареждане, т.е. потребителите ще могат да зареждат устройствата си с една и съща скорост и с което и да било съвместимо зарядно устройство.

Тъй като безжичното зареждане става все по-разпространено, Европейската комисия ще трябва да хармонизира изискванията за оперативна съвместимост до края на 2024 г., за да се избегне неблагоприятното въздействие върху потребителите и околната среда. По този начин ще отпадне и т.нар. ефект на технологична „зависимост“, при който потребителят става зависим от един производител.

Специални етикети ще информират потребителите за характеристиките на зареждане на новите устройства, което ще им позволи да видят по-лесно дали зарядните устройства, с които разполагат, са съвместими. Купувачите също така ще могат да направят информиран избор дали да закупят ново зарядно устройство, заедно с новия продукт.

Тези нови задължения ще доведат до по-дълготрайна употреба на зарядните устройства и ще помогнат на потребителите да спестят до 250 милиона евро годишно от ненужни покупки на зарядни устройства. Изхвърлените и неизползвани зарядни устройства в ЕС представляват около 11 000 тона електронни отпадъци годишно.

Втора АЕЦ може да заработи в Африка до 2030г.

До 2030 година в Африка може да заработи втора атомна електроцентрала, след като Буркина Фасо и Русия подписаха споразумение за изграждане. В момента на африканския континент единствената се намира в Кьоберг, близо до Кейптаун.

От миналата година Буркина Фасо е управлявана от военен режим и се стреми да диверсифицира партньорите си и се сближи с Русия. Начело е капитан Ибрахим Траоре, който дойде на власт с преврат през септември 2022 г. Оттогава политиката е да се дистанцира от Франция, която е исторически партньор и бивша колониална сила на континента, припомня в репортаж новинарският канал Би Еф Ем.

Според проучване едва една четвърт от населението на страната има електричество. Плановете са до 7 години два пъти повече жители да са захранени. Голяма част от наличния ток се внася от Кот д'Ивоар и Гана и малко от слънчева енергия и ВЕЦ. 67,4% от електрифицираните домакинства са в градовете и около 5% селски райони.

"Планираме, ако можем, да построим поне една атомна електроцентрали до 2030 г., така че да решим проблема с енергийния дефицит", заявил пред руските медии лидерът на страната капитан Ибрахим Траоре след участие във форум в  руската столица.

Според изпълнителя на проекта – „Росатом“, меморандумът е първият подобен между двете страни и потвърждава намерението на президента да разшири електричеството в африканската страна.

"Нашето предизвикателство е да удвоим производството си на електроенергия, което ще ни позволи да дадем тласък на индустриализацията на Африка", заявил той пред експертите на форума.

Според южноафриканския изследовател на ядрената структура Иябо Усман, Буркина Фасо няма достатъчно квалифициран персонал за експлоатация на тази атомна електроцентрала" и ще трябва да си търси чуждестранни кадри.

Страната би могла да се възползва от финансовата подкрепа на Международната агенция за атомна енергия, посочва ученият.

Усман изтъква и че един подобен проект би засилил още повече конкуренцията между Китай и Русия на континента по отношение на инвестициите в атомни електроцентрали.

Експертни кадри може да си набави от Мали и Нигер - две страни, управлявани от военни режими, които също имат добри отношения с Москва, като част от Алианса на държавите от Сахел (AES) за сътрудничество в областта на отбраната.

петък, 13 октомври 2023 г.

Германия не се е отказала да спре въглищните ТЕЦ-ве

Газовите запаси на Германия (както и повечето европейски газохранилища) са на 97%, но трябва да бъдем бдителни. Това заяви в интервю за обществената телевизия икономическият министър Роберт Хабек. Притеснението му идва след поредния инцидент на повредена инфраструктура в Балтийско море , подобно на „Северен поток“. Ако всичко върви по план, ще минем зимата без проблеми“, уверен е той.

Икономическият министър на Германия Роберт Хабек.

На горещия въпрос дали ще продължи страната да използва и занапред замърсяващите въглищни централи, Хабек заяви, че от следващата година нямало да има нужда от допълнителни мощности, които да бъдат държани в резервна готовност.

Министърът за пореден път гарантира пред света, че до 2030 година, Берлин ще спре въглищните ТЕЦ-ове. Към момента в страната имало двайсетина такива, който тази зима са в "готовност" да заработят при екстремни ситуации. От следващата година обаче този режим ще отпадне, тъй като има достатъчно LNG терминали.

"Освен трите терминала за втечнен природен газ, които вече отворихме, за следващата зима е планирано те да станат 6“, посочва икономическият министър.

Според него страната бавно започва да се освобождава от шока, след като Москва прекрати доставките на синьо гориво след разразилата се война в Украйна.

С взривяването на „Северен поток“ 1 за германската индустрия се отваря огромен недостиг на синьо гориво. По него се доставяха по 73 гигаватчаса синьо гориво. Така че изграждането на дублирана връзка с Белгия, по която че се транзитират по 30 гигаватчаса, е като спасителен пояс за Германия. Газ ще се доставя от Зеебрюге, Великобритания и Норвегия.

Към днешна ситуация няма да има нужда от "резервни" въглищни електроцентрали от следващата година. Но не мога да обещая нищо в днешния свят. Една непредвидена ситуация може да промени всичко, казва министърът.

Освен на втечнен газ, Германия ще разчита много и на синьо гориво от своята съседка Белгия. През пролетта, по време на среща между белгийския премиер Александър де Кро и немският канцлер Олаф Шолц, бе договорено газовите доставки да бъдат двойно увеличени. 

За тази цел общественият оператор на Белгия „Флуксис“ започна изграждане на дублираща втора тръба от пристанището в Зеебрюге в посока към Германия.

четвъртък, 12 октомври 2023 г.

Белгия започва догодина строеж на изкуствен енергиен остров

Строителството на белгийския енергиен остров ще започне в началото на март следващата година. Зоната, наречена „принцеса Елизабет, е с площ от 5 хектара и ще се намира на 45 км от брега на Остенде.

Мрежовият оператор на страната „Елиа“ е получил разрешителното за строеж, става ясно от официално съобщение до медиите. Изграждането на острова се смята за втората офшорна зона в Северно море, която ще свързва новоизградените вятърни паркове и междусистемни връзки между Обединеното кралство и Дания с наземната електропреносна мрежа на Белгия.

Плановете са да бъде завършен до две години. Първите перки ще се завъртят през 2028 година. Според информацията на оператора, вятърните турбини първоначално ще генерират 3,5 гигавата мощност като до 2030 година ще достигне до 6 гигавата.

Изпълнението е поверено на Консорциум с участието на белгийските морски строителни компании DEME и Jan De Nul. Те са започнали подготовката на площадката, където ще се изградят бетонните основи във Влисинген (пристанище на  Северно море).

„Планираме да продължим да развиваме Северно море като водещ енергиен център на Белгия и принцеса Елизабет ще бъде решаваща част от този процес. С това екологично разрешение, сега правим голяма крачка напред в развитието на зоната. Тъй като Белгия е и първата страна в света за инсталиране на вятърни турбини в защитени морски зони, ние сме възхитени, че „Елиа“ отделя изключително внимание върху опазването на природата, отбелязва министърът на Северно море Винсент Ван Куикенборн.

„Белгия е лидер в офшорна енергетика. С този проект искаме да превърнем Северно море в зелената електроцентрала на Европа, заяви за пореден път федералният енергиен министър Тине ван дер Стратен.

При получаваното на разрешителното от оператора са изтъкнали, че уникалното сътрудничество с морски експерти ще направи така, че изкуственият остров ще бъде интегриран без да има никакви негативни ефекти върху природата.

Издаденото разрешително идва в момент, в който правителството си задава въпроса докъде са възможностите на Северно море. Затова, през март ресорният министър Винсент Ван Куикенборн (Open Vld) поръчва изготвянето на доклад, за да се види дали е възможно строителството на още перки и слънчеви панели. Според специалистите от Arcadis, изготвили доклада, изграждането на трета офшорна зона в Северно море ще дойде в повече на природата. Препоръките са, че ще има негативни последици както за жителите по крайбрежието, така и с икономиката свързана с корабоплаването и пристанищата, пише в. "L'Echo".

Така че пред правителството на Александър де Кро или следващите правителства остава възможността да намерят други места, на които да бъдат инсталирани допълнителните „зелени“ мощности.

Мащабният проект за превръщането на Северно море от гробище на изпразнени и изоставени газови кладенци в най-голямата зелена електроцентрала в Европа беше лансиран по време на среща на високо равнище тази година в Белгия.

сряда, 11 октомври 2023 г.

Финландия и Естония започват разследване за взривения газопровод

Финландия и Естония започват съвместно разследване, за да се видят причините за прекъсването на газопровода между тях. Проверката ще започне до дни, съобщи мениджърът на националния оператор Gasgrid Finland пред агенция STT. До тогава газопроводът ще остане затворен.

Аварията се случи в през уикенда, след като беше установена загуба на налягане. Инцидентът отново показва уязвимостта на газовата инфраструктура на Европа. Заради инцидента на водещата нидерландска борса природният газ се търгуваше на повече от 43 евро за мегаватчас в понеделник вечерта, което е с над 12,5% повече от петък.

Аварията в Балтийско море напомни за събитията от миналия септември, когато на няколко места беше взривен газопроводът "Северен поток". Година по-късно извършителят е все още неизвестен.

Буквално часове след инцидента в медиите от двете страни се прокрадна мисълта за саботаж - без все още никой от официалните власти да го назове директно. 

На този етап от разследването можело само да твърди, че повредата на подводния газопровод и телекомуникационен кабел, свързващ Финландия и Естония, „изглежда е причинена от "външна дейност".

Финландското правителство заяви, че има щети както на газопровода, така и на телекомуникационен кабел между двете страни от НАТО.

"Според предварителна оценка наблюдаваните повреди не биха могли да настъпят в резултат на нормална употреба на тръбата или колебания на налягането. Вероятно щетите са резултат от външна дейност", заяви лаконично премиерът на Финландия Петери Орпо като избегна думата саботаж.

Според естонските власти повредената зона на кабела за данни, собственост на финландския мобилен оператор и доставчик на интернет услуги Elisa, вероятно се намира в икономическата зона на Естония, а естонските военни разследват въпроса, предаде АP.

В естонската столица Талин министърът на отбраната Хано Певкур заяви, че са получили снимки, потвърждаващи, че щетите в балтийския конектор са "механични" и "причинени от човека".

"Тази щета трябва да е причинена от някаква сила, която не е създадена от ... водолаз или малък подводен робот; щетите са по-масивни", каза Певкур и добави, че сеизмолозите по-рано са заявили, че не е имало експлозия на мястото на инцидента.

Хайди Соосалу, сеизмолог от Естонската геоложка служба, заяви пред националната обществена телевизия ERR, че нито естонските, нито финландските сеизмични станции са регистрирали нещо, наподобяващо експлозии през периода, в който балтийският конектор е развил предполагаемо изтичане.

Финландия е добре подготвена, уверява премиерът. "Защитата на критичната инфраструктура вече е много важен въпрос с промяната в средата за сигурност и на нея е обърнато внимание. На заден план, наред с други неща, е изградена широка мрежа от участници за осигуряване на критична инфраструктура. "

Запитан от репортер дали правителството подозира руско участие в последния инцидент, Орпо отговори, че не иска да спекулира с потенциални извършители, преди властите да приключат разследването.

Естонските военноморски сили заявиха пред Асошиейтед прес, че провеждат разследване на газопровода заедно с финландските военни във Финския залив. Те няма да коментират повече, заявявайки, че операцията е ръководена от финландците.

Gasgrid Finland заяви, че финландската газова система е стабилна и доставките на газ са осигурени чрез офшорния поддържащ кораб Exemplar - плаващ терминал за втечнен природен газ в южното финландско пристанище Inkoo.

Естонските потребители получават газ от Латвия след спирането на газопровода. 

"Към момента Европа е в безопасна зима, тъй като газогранилищата са запълнени на 97%", коментира Симоне Таляпиетра пред AP, енергиен анализатор в мозъчния тръст Bruegel в Брюксел. Според него независимо дали е саботаж или други "външни" смущения"  за страните може да има тежки последици в бъдеще.

77-километровият тръбопровод Balticconnector минава през Финския залив от град Inkoo до естонското пристанище Paldiski. Той е двупосочен, пренася природен газ между Финландия и Естония в зависимост от търсенето и предлагането. По-голямата част от газа, който течеше по газопровода рано в неделя преди затварянето, отиваше от Финландия до Естония, откъдето беше препратен към Латвия, съобщи естонският оператор на газовата система Елеринг.

Газопроводът на стойност 300 милиона евро, финансиран до голяма степен от Европейския съюз. Пуснат е в търговска експлоатация в началото на 2020 година.