Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

четвъртък, 11 септември 2025 г.

В Белгия тръгват пилотно автономни градски автобуси

Белгийската обществена транспортна компания De Lijn започна пилотен проект с автономни микробуси в Льовен. В момента превозните средства се движат през града без пътници, но от средата на ноември за два месеца ще превозват и пътници, съобщи ежедневникът HLN.

Снимка: De Lijn

Превозните средства ще пътуват по фиксиран маршрут. Вносител на парка е технологичната компания WeRide, в която Renault Group е акционер. Те вече се използват в търговската мрежа в Китай и преди това са били успешно тествани в Цюрих, Барселона и наскоро в Париж.

Местната власт в подкрепя пилотния проект и подчертава значението на безопасния и поетапен подход. "Льовен е град, който прегръща иновациите. Ето защо ние правим нашите улици достъпни, за да помогнем за този проект възможен", казва Дирк Вансина, общински съветник. "В същото време смятаме, че е от решаващо значение тази фаза на изпитване да предлага необходимите гаранции за безопасност. Обучен стюард винаги ще присъства на борда, за да се намеси, ако е необходимо. По този начин подготвяме стъпка по стъпка безопасно въвеждане на този тип превозни средства за пътниците от Льовен, започвайки от средата на ноември."

Автономните превозни средства предлагат уникална възможност за трансформиране на градовете и мобилността, според компанията за обществен транспорт. "С този първи проект ние използваме потенциала на автономните превозни средства, за да повишим пътната безопасност, да намалим задръстванията и да облекчим проблемите с паркирането", казва Аник Де Ридер (N-VA), фламандски министър на мобилността.

Синдикатите ACOD и ACV обаче гледат критично към самоуправляващите се микробуси, но засега не се притесняват от възможна загуба на работни места. 

"Всичко все още е в начален стадий", казва представителят на ACOD Димитри Ван Кан. "Не очакваме никакво въздействие в краткосрочен или средносрочен план."Освен това законодателството все още не е готово за това", добавя секретарят на ACV Барт Рейнс.

Година по-рано подобен проект бе тестван няколко месеца и в Хаселт. Бусчетата първоначално изпълняваха курсове по определен маршрут. Впоследствие бяха поканени да се возят доброволци. При една от маневрите обаче на пътя изскочило животно и автобусът се озовал в близката ограда. Проектът беше време спрян за усъвършенстване на технологията.