About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Thursday 20 October 2022

Улици, на които колоездачът е господар

Белгия усилено строи специални улици, на които тотален господар е велосипедистът. Автомобили могат да минават само с максимална скорост от 30 км/ч и при определени условия.

Според Закона за движение по пътищата шофьорите нямат право да изпреварват велосипедистите дори да има достатъчно разстояние на платното. Автомобилите са задължени да следват на разстояние велосипедиста. И тук идва недомислица в законодателството, заради която са зачестили и инцидентите.

Текст в закона гласи, че водачът може да изпревари - само ако велосипедистът спре напълно, стъпил с двата крака на пътя. Глобата за шофьор, изпреварил колоездач е 58 евро. Той се счита за нарушител, дори и да е получил знак, че може да изпревари.

Велосипедистите имат право да използват цялата ширина, ако е еднопосочна улица, ако е двупосочна – половината. За тях също важат правилата за движение по пътищата.

Новоизградените пътни артерии ударно се строят във фламандската част на Белгия. Към момента две трети от общините има напълно обособена по една, а в някои селища по две или три улици, които отпушват и без това задръстения трафик. Към момента в 200 общини са изградени такива улици за общо 618 километра. За сравнение френскоговорящата Валония има само 23 км.


Бокрейк (Bokrijk), провинция Лимбург, също може да се похвали, че е сред велопионерите. Дължината на улицата е близо 3 километра и свързва селището с популярния за разходка Алберт канал в Хаселт с Генк. В двата края са поставени специалните за тази цел пътни знаци и максималната скорост. Т.нар легнали полицаи са наредени през стотина метра, а от двете страни в някои участъци платното е допълнително скосено като са поставени кашпи (на снимките долу).




Удобството е, че минаващите директно спестяват излишни 4 километра по възловата междуградска веломагистрала N75, която е основната пътна артерия между двете селища.

Веломагистрала N75

Веломагистрала N75

Веломагистрала N75

Веломагистрала N75

На пръв поглед на общините не излиза скъпо. Но отне много години да се задвижи този проект, коментира за hln.be Уис Калън от Fietsersbond и припомня, че първата такава улица се е появила в Гент през 2011. Същевременно съседите от Ниддерландия са започнали този проект още през 1996 г.

И когато стана дума за Алберт канал новопостроената улица стига до едно от техническите бижута в региона – воден асансьор, който с пълнене и изпразване на канални улеи повдига и сваля натоварени баржи. А над него се извива огромен веломост -връзка между двата бряга на Хаселт (на снимките долу).     

Алберт канал
Алберт канал

Велосипеден мост над Алберт канал

Междуградска велоалея 


No comments:

Post a Comment