България и Северна Македония ще сформират нов комитет по изграждането на общ трансграничния тунел „Деве баир“, става ясно от решение на българския служебен кабинет. Вече има изготвено споразумение, в което бъдат поети ясни ангажименти и срокове за изграждането на стратегическата железопътна връзка – част от европейския Коридор 8.
Снимка: Македонска инфорамционна агенция |
От българска
страна проектът се движи от транспортното министерство, което апелира двете
страни пристъпят към реални действия. Изграждането е предпоставка за търговски
и индустриален обмен не само за двете страни, а и за целия регион.
Като за начало ще
бъде сформиран смесен комитет, който да координира всички дейности. Предстои
Министерството на транспорта и съобщенията да проведе разговори с Република
Северна Македония по текста на споразумение.
България протяга
ръка за партньорство с комшиите, в момент в който Скопие хвърля огън и жупел срещу
властите в София по всички направления и международни срещи. Последната такава
бе в сърцето на Европа по време на срещата на върха ЕС-Западни Балкани.
Oще по темата: Отговорите, които, уви, не получих от РСМ
Но Брюксел
многократно е заявявал, че историческите спорове между двете съседки не са
обект на внимание. За управниците на общността са важни делата и проектите. А Коридор
номер 8 е именно такъв. Че е важен и ще се разчита на него заяви неколкократно
по време на балканската си визита Урсула фон дер Лайен и още толкова пъти от
няколко години, когато се свързва името на Северна Македония с евроинтеграцията.
ЕК е поела
ангажимент да инвестира в чист транспорт за по-добра свързаност между Западните
Балкани и Европа. Затова е важен коридор VIII между Албания, Северна Македония и
България. Връзката, която ще се пресича с друг коридор X от Гърция. „Инвестициите в тези проекти ще
превърнат Северна Македония в ключов транспортен център“, смята председателят
на ЕК.
Любопитен момент
е как ще се развива този проект, след като Скопие заяви по-рано през годината,
че не държи особено на него. От думите на ресорния министър на страната и
вицепремиер Александър Николовски става ясно, че кабинетът не одобрявал проекта
и настоявал да се промени. Лично министърът бил против реализацията на Коридор
8 и според него „този проект със сигурност няма да проработи“.
Нещо повече Скопие предложи на Брюксел вместо да се хвърлят усилия за Коридор 8, средствата да бъдат прехвърлени за осъществяването на Коридор 10 през Белград. Кардинално различният проект бе анонсиран лично от премира Християн Мицкоски в телевизионно интервю. Аргументът му е, че "част от Коридор №8 завършва в задънена улица, в полутунел, без предвидимост".
Премиерът на РСМ с върховния представител на ЕС Кая Калас. Снимка: Пресслужба на Съвет на ЕС |
Не така мисли обаче Урсула фон дер Лайен, която в прав текст заяви на Мицкоски, че очаква резултати срещу предоставените 1,7млрд.евро. "Инвестираме и в чист транспорт за по-добра свързаност в региона и с Европа. Това наистина включва много важния проект за железопътен коридор VIII, който ви свързва с Албания на запад и с България на изток. Той също така включва коридор X, минаващ от Гърция до Будапеща и пресичащ цялата ви страна. Тези инвестиции ще превърнат Северна Македония в ключов транспортен център. Това ще има огромни ползи за гражданите на Северна Македония".
Коридор №8 предвижда свързването на италианското пристанище Бари с албанското Дуръс през Скопие, София да стигне до Бургас и Варна. От запад на изток свързва: Бари/Бриндизи - Отранто/Отрантски проток - пристанище Дуръс/пристанище Вльора - Тирана - Елбасан - Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар - Тетово - Скопие - Куманово - Крива паланка - Деве баир - Кюстендил - София - Пловдив – пристанище Бургас/пристанище Варна. Общата дължина е приблизително 1350 км.
Снимка: Паневропейски коридори. Снимка: ЕК, архив
За коридора се говори още от средата на XX век, а на историческата за България дата 9 септември се подписва и не по-малко историческият меморандум за развитие, припомня архивът на Европейската комисия. От нейно прессъобщение се казва, че на въпросната дата се е провела министерска церемония между Албания, България, Бившa югославска република Македония, Гърция, Италия и Турция за интермодалния паневропейски коридор. Той ще свързва Италия с Турция през тези различни държави.
Заместник-председателят
на Европейската комисия тогава Лойола де Паласио, отговарящ за енергетиката и
транспорта е приветствал тази стъпка напред: "Развитието на коридора ще допринесе положително за
процеса на стабилизиране на Балканите, предстоящото разширяване на ЕС и
укрепването на сътрудничеството между Европейския съюз и Източна Европа. Всички
тези коридори, които се изграждат, са от решаващо значение за гръбначния стълб
на целия европейски континент: ние преодоляваме пропастта с нашите съседи".
Меморандумът заразбирателство ще даде възможност на съответните държави да се консултират
помежду си и да си сътрудничат в рамките на гъвкава структура с оглед
хармоничното развитие на тази транспортна артерия от европейски интерес.
Този меморандум за разбирателство е и последният, подписан от десетте паневропейски коридора, очертани на Европейския съвет в Хелзинки през 1997 г. Всички проекти вече са стартирани.