Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

понеделник, 16 декември 2024 г.

Белгия под угроза да бъде глобена от ЕК заради забавения климатичен план

На Белгия може да бъде наложена глоба от Европейската комисия, тъй като все още не е представила своя план за климата. Причината е, че няма постигната съгласуваност между отделните регионални планове – на Фландрия, Брюксел и Валония.

Снимка: Личен архив

Според намеренията Белгия е поела ангажимент да намали емисиите въглероден диоксид с 47% към 2030г. Фландрия обаче не е съгласна, а и резултатите показват, че няма да изпълни целите. За фламандското правителство най-реалистичната цел е 40% редукция на емисиите в сравнение с нормите от 2005 г.  

Властите в провинцията уверяват, че правят всичко възможно да наваксат с ангажимента към Брюксел, но в най-добрия случай могат да постигнат намаление на CO2  в атмосферата с 34%.

При всички случаи ще са необходими допълнителни мерки, ако правителството иска на навакса в политиките за климата, казва ресорният министър Мелиса Депретере (Vooruit).

Както е известно Белгия е силно децентрализирана държава, в която част от политиките на централната власт се делегират на отделните провинции. Така че дори на няма избрано федерално правителство, както е в момента, икономическият и социален живот на страната не страна от липсата на власт.

В случая политиките за климата са ангажимент на Фламандското правителство и то отговаря пред ЕК за изпълнението на целите. В неговите правомощия са още селското стопанство, автомобилния транспорт и сградните инсталации.

Избраната през тази есен нова местна власт заявява в коментар за икономическия ежедневник De Tijd, че сред причините, довели до по-слабите резултати пред Европа, е охлабени мерки и заложени непостижими цели от предишната власт на Фландрия.

Освен това, предишният министър Ян Ямбон и неговият екип отменили и охлабили редица мерки, което довело до занижени резултати. Една от тях е решението да се отложи забраната за продажбата на автомобили с ДВГ от 2029 на 2035 г.

Друга мярка е забавеното екологизиране на обществения транспорт и на парка в селското стопанство. Към всичко изброено, негативен ефект оказала и отмяната на субсидията от 5000 евро за закупуване на екологични возила. Не са добри и резултатите, които е показал общественият оператор „Де лейн“ по отношение на подмяната на автобусния парк. Освен в селско стопанство и транспорт, никак не са добри резултатите и в строителството.

Изглежда неизбежно фламандското правителство отново да седне на масата, за да постигне съгласие за нови мерки в областта на климата. Очаква се новия кръг от преговори да се проведе през следващата година

Фландрия не само полага твърде малко усилия, но и закъсня с плана си за климата. В резултат на това на Европейската комисия все още не е представен цялостния белгийски план за климата, който обединява регионалните планове. Крайният срок за това изтече в края на юни. В средата на ноември ЕК започна процедура за нарушение, която в най-лошия случай може да доведе до глоба за страната ни, припомня вестникът.