На Белгия може да бъде наложена глоба от Европейската комисия, тъй като все още не е представила своя план за климата. Причината е, че няма постигната съгласуваност между отделните регионални планове – на Фландрия, Брюксел и Валония.
Снимка: Личен архив |
Според
намеренията Белгия е поела ангажимент да намали емисиите въглероден диоксид с 47%
към 2030г. Фландрия обаче не е съгласна, а и резултатите показват, че няма да
изпълни целите. За фламандското правителство най-реалистичната цел е 40%
редукция на емисиите в сравнение с нормите от 2005 г.
Властите в провинцията
уверяват, че правят всичко възможно да наваксат с ангажимента към Брюксел, но в
най-добрия случай могат да постигнат намаление на CO2 в
атмосферата с 34%.
При всички случаи
ще са необходими допълнителни мерки, ако правителството иска на навакса в
политиките за климата, казва ресорният министър Мелиса Депретере (Vooruit).
Както е известно
Белгия е силно децентрализирана държава, в която част от политиките на
централната власт се делегират на отделните провинции. Така че дори на няма
избрано федерално правителство, както е в момента, икономическият и социален
живот на страната не страна от липсата на власт.
В случая
политиките за климата са ангажимент на Фламандското правителство и то отговаря
пред ЕК за изпълнението на целите. В неговите правомощия са още селското
стопанство, автомобилния транспорт и сградните инсталации.
Избраната през
тази есен нова местна власт заявява в коментар за икономическия ежедневник De Tijd, че сред причините, довели до по-слабите резултати пред Европа, е охлабени
мерки и заложени непостижими цели от предишната власт на Фландрия.
Освен това, предишният
министър Ян Ямбон и неговият екип отменили и охлабили редица мерки, което
довело до занижени резултати. Една от тях е решението да се отложи забраната за
продажбата на автомобили с ДВГ от 2029 на 2035 г.
Друга мярка е
забавеното екологизиране на обществения транспорт и на парка в селското
стопанство. Към всичко изброено, негативен ефект оказала и отмяната на субсидията
от 5000 евро за закупуване на екологични возила. Не са добри и резултатите,
които е показал общественият оператор „Де лейн“ по отношение на подмяната на
автобусния парк. Освен в селско стопанство и транспорт, никак не са добри
резултатите и в строителството.
Изглежда неизбежно фламандското правителство отново да седне на масата, за да постигне съгласие за нови мерки в областта на климата. Очаква се новия кръг от преговори да се проведе през следващата година
Фландрия не само полага твърде малко усилия, но и закъсня с плана си за климата. В резултат на това на Европейската комисия все още не е представен цялостния белгийски план за климата, който обединява регионалните планове. Крайният срок за това изтече в края на юни. В средата на ноември ЕК започна процедура за нарушение, която в най-лошия случай може да доведе до глоба за страната ни, припомня вестникът.