Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

неделя, 9 февруари 2025 г.

Консултант: Германската индустрия е завладяна от несигурност

Германската автомобилна индустрия е реализирала приходи за 564 милиарда евро през 2023 година когато цените на енергията отново се покачиха. Това представлява 14% от БВП, съобщава нидерландското BNR радио в материал за бъдещето на сектора.

снимка - личен архив

De factor onzekerheid is cruciaal in de huidige malaise in de Duitse automobielindustrie, zegt zelfstandig adviseur in de Duitse autosector Fred van Putten (bnr radio) -lees link 

Индустрията е видно, че боледува. На карта е поставена съдбата на 1 милион работни места и няма време за чакане. Големият проблем е, че автомобилната индустрия е обзета от несигурност - на политики, суровини и бизнес цели . Особено тежко е при заводите за камиони, казва в интервю за медиата  независимият автомобилен консултант Фред ван Путтен.

Oще по темата: 

За него неволите на този стратегически за Германия бранш са дошли от недалновидната политика на бившия икономически министър Роберт Хабек, който по време на мандата си е допуснал серия от сериозни грешки, включително отмяната на субсидиите за електромобилите.

„Най-голямата беда беше, че Хабек не подкрепи достатъчно автомобилната индустрия когато цените на енергията скочиха драстично. Това създаде негативно настроение към него както сред автомобилния бранш, така и в редиците на неговата партия „Зелените“. И виждате какви са сега резултатите от социологическите проучвания. На прага на изборите през февруари те имат 14% подкрепа .

Хабек така и не направил нищо по отношение на дигитализацията в автомобилния сектор. В сравнение с Нидерландия - Германия изоставала с десетилетия. Трябва да се направи много, за да се промени този дисбаланс, смята консултантът.

За ван ден Путтен добрата новина и светлината за индустрията е, че започва плавно осъзнаване, че трябва промяна в политиката към сектора. Политици като Фридрих Мерц от ХДС давали оптимизъм и ако стане канцлер може много неща да се променят в позитивна посока . „Просто, защото ХДС/ХСС са показали, че имат по-ясна позиция за развитието на автомобилната индустрия в сравнение с тази на социалдемократите от ГСДП.

Надеждите са, че Мерц може да обърне негативния в момента тренд за болната индустрия. В речите си той непрекъснато апелира за повече средства за наука, иновации и вливане на свежи кадри в сектора – все важни фактори за развитието на германската наука. Ако ХДС/ХСС дойдат на власт първо трябва да се заемат с условията, препоръчва консултантът.

Подобно на ван ден Путтен от Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) коментират пред „Дойче веле“ ситуацията и хвърлят част от вината за трудностите върху политиците и внезапното спиране на субсидиите за електрически превозни средства (EV) през декември 2023 г. от правителството на Олаф Шолц и недостатъчната инфраструктура за зареждане водят до спад в продажбите.

Най-големият производител на автомобили в Европа, Volkswagen (VW), планира да съкрати хиляди работни места в Германия през следващите няколко години. Масовите съкращения също са на хоризонта в други германски автомобилни производители, засягайки много от многобройните доставчици в индустрията.

2025 - година на кръстопът 

Сегашното състояние на нещата в германската автомобилна индустрия е ясно видимо за всички, но мненията се различават когато става въпрос за идентифициране на причините за кризата, пише в обзорен анализ DW.

Експертът от индустрията Щефан Братцел от Центъра за автомобилен мениджмънт описва ситуацията като "комбинация от трудности" и нарича проблемите "германска поликриза". В интервю за германската медия, той казва индустрията "все още е в процес на усвояване на нови умения по пътя към трансформацията към електрическа мобилност, софтуерни превозни средства и автономно шофиране". Освен това в индустрията се е появила "нова конкурентна среда с предизвикателства, които не се ограничават до Tesla и новите китайски производители".

Щефан Братцел вярва, че 2025 г. ще бъде решаваща година за усилията на германската автомобилна индустрия да настигне глобалното развитие - не само по отношение на регулаторните подобрения, но и по отношение на креативните и смели действия от страна на ръководството. "Германия трябва да бъде поне толкова иновативна, колкото и скъпа", каза той.

Залогът е ярко илюстриран от скорошно проучване, проведено от базирания в Швейцария институт Prognos от името на индустриалната група VDA. Ако настоящата тенденция на електромобилите продължи, се казва в проучването, близо 186 000 по-малко работни места в автомобилостроенето ще съществуват в Германия до 2035 г. в сравнение с 2019 г.

Между 2019 и 2023 г. индустрията вече е загубила около 46 000 работни места, цитира говорителят на VDA от проучването, като "още 140 000 вероятно ще изчезнат до 2035 г."

Говорителят на VDA призовава за бързи политически действия, които трябва да включват "по-малко бюрокрация, повече търговски споразумения, конкурентна данъчна система, както и по-прости и по-бързи процеси на одобрение.

Предстои труден път

Дори ако политиците създадат по-благоприятни условия и германските автомобилни производители възстановят конкурентоспособността, възстановяването на индустрията ще отнеме време, прогнозира Братцел. "Следващите две-три години ще бъдат голямо предизвикателство, изискващо едновременно справяне с много структурни проблеми".