About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Wednesday 16 August 2023

Нидерландия ще строи хранилище за CO2 под порта в Ротердам

Държавният съвет на Нидерландия даде зелена светлина за изграждането на мегапроект за съхранение на въглероден диоксид в Северно море. Той ще бъде отвеждан чрез тръбопроводи под пристанището в Ротердам. Връзката ще се разработва от няколко компании, сред които Shell и ExxonMobil.

Picture: Wikipedia

Проектът стартира след решение на Върховния административен съд по дело, заведено от екологичната група Mobilisation for the Environmonnt (MOB). Мотивът на екоактивистите е, че при строителството ще бъдат изхвърлени в атмосферата прекалено големи количества азот. Според Държавния съвет обаче притесненията са неоснователни и количествата са незначителни.

Според правителството в оставка проектът е изключително важен с оглед намеренията да се намали CO2 в атмосферата с 55% до 2030 година.

Проектът за хранилище Porthos се очаква да съхранява 2,5 мегатона годишно или 1,5% от ежегодните емисии на страната. Строителството ще струва 2 млрд. евро.

Началото на строежа се очаква с голям интерес от енергийната общност на ниската земя. Това е първият за страната, след като няколко подобни вече се провалиха, припомня обществената телевизия на страната.

Пионери в разработката преди десетина години са Shell. След поредица от обществени протести, правителството взело решение да бъде спрян. Подобни проекти имало в района на пристанището в Ротердам, но заради финансови проблеми не били реализирани.

Инвеститорите освен собствен опит следят как се развиват проектите и в други страни в региона. Такива има в Норвегия, която има десетилетен опит и милиони тонове складиран CO2 под морето.

Паралелно с този проект Нидерландия обяви, че ще прави друг съвместен с Белгия. Основната цел на това сътрудничество е да се улесни трансграничният транспорт на CO2 между ключови пристанища и промишлени центрове в двете страни като Антверпен, Гент, Ротердам и Зеландия.

Съвместните усилия на двете страни за напредъка на чистите технологии ще привлекат компании, които се стремят към преход от въглеродно интензивни към екологично чисти операции. Това сътрудничество поставя основата за растежа на трансграничен пазар за транспортиране и съхранение на CO2. Чрез комбиниране на своите ресурси и опит Нидерландия и Белгия могат да създадат среда, която остава привлекателна за бизнеса и насърчава преминаването от "сиви" индустрии към "зелени", отбеляза през юни икономическото бизнес издание Industry&Energy.

Транспортирането и съхранението на CO2 предлагат няколко предимства. Първо, това дава възможност за намаляване на емисиите на CO2 от промишлеността, което е от решаващо значение за борбата с изменението на климата и постигането на целите за устойчивост. 

Второ - предоставя икономически възможности и за двете страни, особено в индустриалните клъстери, чрез привличане на инвестиции и подпомагане на растежа на чистите индустрии. 

И накрая, инициативата показва ангажимента на Нидерландия и Белгия към международните цели в областта на климата и ги позиционира като лидери в прехода към нисковъглеродно бъдеще.

Въпреки това могат да възникнат предизвикателства по време на прилагането на трансграничния пренос и съхранение на CO2. Някои потенциални пречки включват регулаторни и правни усложнения, финансови съображения и осигуряване на безопасен и ефективен пренос на CO2. Освен това общественото приемане и подкрепа за тези инициативи ще играе решаваща роля за техния успех.

Емисиите са от решаващо значение за бъдещето на нашата планета. Това е обещаваща климатична технология. Морето може да изиграе ключова роля в това. През септември сключихме споразумение с Дания. Сега предприемаме още една важна стъпка със съседната ни страна, казва след подписването на двустранното споразумение Винсент ван Куикенборн, белгийски министър на Северно море.

No comments:

Post a Comment