Контейнеровоз изсипа 5 контейнера, след като се заби в мост на Ротердам през септември, друг кораб се заби в железопътен мост на Рейн, в Белгия пък имаше сблъсък близо до един от шлюзовете. Това са само три от примерите от последните месеци, които показват, че нещо се е объркало и има нужда от спешна корекция.
Снимка: Личен архив |
А статистиката на нидерландската браншова асоциация Algemeene Schippers Vereeniging е още по притеснителна. В сдружението, което нарича себе си „капитани говорят на капитани и за капитани“ бият силно камбаната за реформи. Защото, само за 10 години броят на инцидентите по вътрешните морски пътища между Белгия и Нидерландия е нараснал с 10%. Само през 2023 са регистрирани 1221 сигнала при 994 през 2013. Броят на сериозните случаи е нараснал от 140 на 208, съобщава нидерландското радио BNR.
Все по-често се чуват апелите за реформи на различни организации за вътрешно корабоплаване и застрахователи, които предлагат мерки.
Откъде да се започне. Опитни капитани на кораби заявяват, че голяма грешка на колегите им е, че се доверяват прекалено много на технологиите. „Не разчитайте изцяло на тях, не оставяйте управлението без човешки надзор, защото 5 минути може да са фатални. Бъдете нащрек“, препоръчва капитан Махиел Смитсман, който е и председател на Algemeene Schippers Vereeniging (ASV).
За да се намали броят на инцидентите, в Нидерландия е започнало пилотно изпитание на метод за прецизно изчисляване на височина с лазер. Данните достигат до приближаващите кораби и казват на капитаните дали могат безопасно да преминат.
Смитсман обаче препоръчва на капитаните да не се превръщат в мързеливци и да разчитат изцяло на технологиите. Те трябва да си останат просто технологии, които са в помощ на капитана и той с опита си да преценява кое е добре и кое – не за безопасното управление. Бъдете нащрек, не оставяйте кораба без надзор, ако прецените, че е рисковано – спрете преди да е фатално“, казва опитният капитан.
За него зачестилите случаи се дължи на прекалено предоверяване на системите и недобра оценка на ситуацията. "Ако знаете, че мостът е по-висок от канала и имате малък марж заради товара, плавайте бавно до моста, спрете за момент момент, за да проверите физически дали товарът ви наистина може да мине под моста. Така все още го правя. Технологиите са нещо чудесно, но не им вярвайте на сляпо. Оттам трябва да се започне с реформите", смята председателят на сдружението.