Сериозно зачестилите инциденти с тротинетки в Белгия, принудиха държавата да излезе набързо от лятната си летаргия и да се замисли за сериозни промени в търговските лицензи.
![]() |
Снимка: www.hbvl.be |
Страната от години търси начини да затегне контрола, но така и няма видими резултати. По последни данни само за последната година броят на пътните инциденти е скочил с над 60% процента, а пострадалите са се увеличили от 290 на близо 500.
Една от политическите партии в управлението вече сериозно бие камбаната, че това не можело повече да продължава и от някъде трябва да се прекъсне тази негативна тенденция. Вече заваляха предложения като намаляване на скоростта от 25 км/ч на 20, регистрационни номера и задължително носене на каска. В телевизионно интервю министър Роб Бийндърс, който отговаря за защитата на потребителите също е на мнение, че въпросът не търпи отлагане и ще бъде разгледат идните седмици, веднага след лятната ваканция на правителството.
Пред частната телевизия VTM той заяви, че не е изключено да се започне и с чистка на търговците, чиито тротинетки са опасни. За такива неподходящи превозни средства периодично се говори в белгийската преса. Най-често се споменава за китайски високоскоростни колелета с широки гуми, за които неофициално се твърди, че не отговаряли на критериите за безопасност. За първи път обаче някой от държавата директно заявява, че на пазара има и опасни превозни средства, които трябва да бъдат изтеглени. „Трябва да направим всичко възможно, за да премахнем от пазара колкото се може повече опасни електрически тротинетки“, казва министърът без да уточнява в какво точно се изразява тяхната опасност. Намеква само, че имало такива, които се движели по-бързо от законоустановените 25 км/ч, имало случаи на сигнали за неправилно затегнати колела и лесно разхлабващи се кормила Ето защо било нужно държавните контролни власти да прилагат по-строг какво се внася и продава на белгийския пазар. Че проблем има, става ясно от признание на министъра за вече забранени 6 модела тротинетки.
„Тези, които карат електрически тротинетки и скоростни колелета често си мислят, че сякаш карат колело и не осъзнават, че времето им за реакция е много по-бавно. Следователно ограничаването на скоростта е логична първа стъпка", казва депутатът от управляващата партия CD&V Тине Гилис и апелира, че правилата за движение по пътищата трябва да се спазват от всички.
„Трябва да си кажем, че този клас към момента се чувстват ненаказани и могат спокойно да развиват високи скорости в райони като училища и детски градини. Те не могат да носят каквито и да било санкции, защото тротинетките не са регистрирани и не подлежат на санкции. Затова са нужни промени в законите“, мотивират се депутатите.
Данните, които ресорната транспортна асоциация Vias представя всяка година за пътния травматизъм показват, че са нужни още по-строги санкции от въведените преди 3 години. За шокираща изненада на авторите на годишните анализи се оказва, че въпреки мащабните информационни кампании, близо половината от белгийците не са запознати с основните забрани като например, че минималната възраст за каране е 16 години. Една трета от населението (35%) не знае, че е забранено превозването на втори човек. Невъзможно е да се управлява правилно поради малките колела на тротинетката.
Сред въведените през 2022 г. правила бяха още максималната скорост от 25 км/ч и 6 км/ч в пешеходни зони. Над 70% не знаят, че трябва да използват само велосипедни алеи, а не тротоарите. Най-пренебрегваното правило е, че може да се завива надясно на червен светофар. Масово не се знае, че тротинетките, подобно на велосипедистите, може да се движат срещу посоката на движение. Четири от десет анкетирани са заявили, че си нямат на представа за тази възможност.
За да сложи ред в хаоса с тротинетките, белгийската столица реши през 2024 година да въведе ред и да сложи край на безразборното спиране. Местната община взе решение ползвателите да паркират на определени зони, а не където им падне. Въведена бе максимална скорост за движение в централната градска част до 8 км/ч
Друга мярка беше намаляване на броя на споделените превозни средства. Към началото на миналата година по улиците на града се движеха 20 000 тротинетки, но техният брой бе намален на 8000.
Брюксел много внимателно следеше как действа съседен Париж в политиката със споделените превозни средства. След като френската столица обяви, че ще премахне тротинетките от улиците, политици от местния парламент белгийският град също надигнаха глас да се последва примера на техните колеги край Айфеловата кула. В крайна сметка беше решено за момента да не се премахват превозните средства, но ще се затегне драстично контролът.
Белгия е поредната страна, която се опитва с промени в законите да намали броят на инцидентите и жертвите след катастрофи с тротинетки. Оказва се, че нейната съседка Германия има същия проблем, посочва като пример електронното издание Еuractiv.
Нарастващият проблем лъснал, след като германско дружество по травматологична хирургия е започнало да документира сериозните инциденти от 2020 г. Университетската болница TUM вече анализирала тези данни. През първите три години от събирането на данните 538 души са получили сериозни наранявания при катастрофи с тротинетки. По-голямата част са били с наранявания на главата и лицето. Над 80% от пострадалите били преминали през интензивно отделение. 26 души загиват от травмите. По-голямата част от ранените водачи на скутери са мъже, при които фактор е алкохолът. Средната възраст е 44,3 години, а приблизително 78 процента са мъже. За сравнение, средната възраст при подобни тежки инциденти с велосипеди е 54,5 години, като мъжете представляват 72% от случаите.
Над половината от всички документирани инциденти са се случили през нощта или през уикендите.
Наличните данни не показват дали пострадалите са носили каски или дали са карали частни или наети скутери, уточнява д-р Фредерик Харц, съавтор на изследването.
Германските власти вече са започнали да обсъждат и примери от други страни, сред които Австралия. Едно от тях е дали да се забрани шофиране през нощта. Засега това е все още на ниво първичен дебат без конкретни решения.
Сред препоръките на авторите е да се ограничи движението на скутери през нощта и във високорискови зони. Друга препоръка е да се въведе задължителна каска, както вече е направила Италия.