Европейската комисия одобри 4 милиарда евро за Франция в подкрепа на мерки, насочени към намаляване на емисиите на парникови газове в производствения сектор и подпомагане на прехода към икономика с нулеви нетни емисии.
Помощта ще бъде под формата на преки безвъзмездни средства в размер до 30% от инвестиционните разходи по проекта. Мярката ще бъде отворена за компании, работещи в производствения сектор във Франция.
Според Комисията допустимите проекти за електрификация трябва да доведат до намаляване на емисиите на парникови газове от промишлени процеси с най-малко 40% следващите години в сравнение с днешна дата, докато проектите за енергийна ефективност трябва да доведат до намаляване на потреблението на енергия в промишлените процеси с най-малко 20%.
Инвестициите трябва да бъдат завършени в рамките на 36 месеца след предоставянето на помощта.
След обстоен анализ Комисията е стигнала до заключението, че френската схема е необходима за ускоряване на Зеления преход и улесняване на развитието на някои икономически дейности, които са от значение за изпълнението на плана на ЕС REPower и индустриалния план на Зелената сделка.
„Тази схема ще подпомогне производствения сектор в ускоряването на неговия зелен преход. Тя ще даде стимул на компаниите да адаптират промишлените си процеси, като използват по-малко замърсяващо и по-малко енергоемко оборудване. Това ще допринесе за постигането на целите на ЕС в областта на климата“, казва Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател, отговарящ за политиката в областта на конкуренцията.
Милиардният транш идва в изключително важен етап за френската енергетика след критичен период от 2 години.
Страната е етап на разработване на нови проекти в атомната енергетика, ВЕИ и водния сектор. Работи се по модернизиране на инфраструктурата, високоволтовата мрежа с оглед да издържи на очакваното натоварване с бума на електромобили.
През лятото на 2022 страната, както и повечето в Западна Европа, беше обхваната от невиждана суша. Това на практика остави без дейности ключовите водноелектрически централи. Впоследствие проблеми започнаха и амортизиралите атомни мощности.
Стигна се дори до там, че половината от 51 атомни блока бяха спрени за непредвидени ремонти заради корозия. Авариите превърнаха френската енергетика от износител в вносител на енергия – най-вече от съседите Белгия и Германия.
След патовата ситуация с авариралия парк, президентът Еманюел Макрон в пламенна реч през пролетта на 2023 г. буквално нареди на правителството да изготви спешни мерки и дългосрочна програма за модернизиране на атомните централи, изграждане на блокове от ново поколение и работа по стратегически проекти във областта на възобновяемата енергия. Също така отново беше одържавена закъсалата финансово компания EDF, която ще разчита годишно на бюджет от на 20 млрд. евро.
Другата водеща френска компания - Engie обяви, че планира да изгради 700 км водородопроводи в Европа до 2030 година. Един от тези ключови проекти е свързан с преобразуване на газопроводи за транспортиране на водород между Франция и съседна Германия. За целта са предвидени 110 млн. евро.
Държавния френски мрежови оператор RTE заедно с Hitachi и световният лидер в офшорните инсталации Chantiers de l'Atlantique подписаха колосален договор за 4,5 млрд. евро и създадоха консорциум, който ще отговаря за изграждането на 3 високоволтови платформи и наземни конверторни станции за транспортиране на енергията, произведена от вятърните паркове.
Франция цели до 2035 година да има 20% зелена енергия в микса, т.е. около 18 гигавата, еквивалент на 11 ядрени реактора, казва уверено Бруно льо Мер. Да припомним, че същите думи изрече Макрон преди година в прословутата си реч в Белфорт, която се превърна като стратегически манифест за бъдещето на френската енергетика.
За да ускори прехода, Бруно льо Мер обещава да опрости процедурите, да намали времето, необходимо за обявяване на търгове, и да увеличи броя на служителите, които разглеждат досиетата.
Електрическата мрежа на Франция трябва да бъде модернизирана,
за което ще бъдат необходими инвестиции за близо 100 милиарда евро за периода
до 2040 година. С парите ще бъдат разработени
проекти, съобразно националната стратегия за Зеления преход и бумът на
електромобилите и офшорната енергия, отбелязва през март операторът на мрежата RTE по време на консултации по дългосрочната
инвестиционна програма.