Нови неприятности за френската компания EDF. Открита е поредната пукнатина в спрян за ремонт реактор на АЕЦ „Пенли“.
Ядреният
регулатор (ASN) на страната е поискал
обяснение и е препоръчал на компанията да "преразгледа стратегията си" за
решаване на проблемите с корозията, които силно нарушиха нейните централи от
края на 2021.
Photo: EDF |
Поредната авария с реактор можеше да мине незабелязано, но сайтът Context се е натъкнал на бележка от EDF, публикувана на 24 февруари, от която става ясно, че в „Пенли“ 1 е открит "значителен дефект“ при корозирала аварийна тръба, използвана за охлаждане на реактора в случай на авария. Проблемът е открит близо до направена заварка.
"Дефектът не оказал влияние върху
работата на персонала или околната среда, се казва в становище на регулатора,
публикувано тази седмица.
Докато EDF смята, че е излязла от кризата с ремонтирането
на корозирали реактори, това съобщение хвърля нова несигурност за 2023 г.,
коментира френската телевизия Би Еф Ем.
Ядреният „флот“ на EDF се състои от 56 реактора. Атомната електроцентрала „“Пенли“ има 2 реактора и е пусната в експлоатация през 90-те години на миналия век. Тя е част от серията „P4" с мощност 1 MW.
Информацията за поредния проблем идва точно когато компанията планира да Франция да изключи от енергийната мрежа през тази година 7 атомни блока за ремонт, за да удължи живота им с 10 години - от 40 на 50. Атомните централи Chinon и Saint-Laurent ще работят между 6 и 9 месеца с намалени мощности. Други 5 АЕЦ също готвят спиране на блокове. 10 пък все още са в процес на ремонт заради корозия. Към момента от 56-те атомни блока работят 43.
Заради мнотото спрени мощности през миналата година „EDF понесе загуби като увеличи дълга си до рекордното ниво от 64,5 млрд. евро. Чистата печалба на компанията за 2021 г. е 5,113 млрд. евро.
В публикуван годишен доклад е oтбелязано, че спирането на работата на блоковете на са й стрували 29,1 млрд. евро. Решението на правителството на Франция за ограничи цените на електроенергията й е струвало още 8,5 млрд. евро.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА: