Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

сряда, 9 април 2025 г.

ЕС разработва стриктни мерки за пластмасовите пелети

Европейският парламент и Европейският съвет постигнаха предварително съгласие по регламент за предотвратяване на загубата на пластмасови пелети (промишлени суровини, използвани за производството на пластмасови изделия)  в околната среда.

Понастоящем няма правила на ЕС да обхващат конкретно загубите на пластмасови пелети, въпреки неблагоприятното им въздействие върху околната среда, климата, икономиката и потенциално човешкото здраве. 

Пластмасовите пелети се нареждат на трето място сред най-големите източници на неволно изпускане на микропластмаса след боите и гумите.

Смята се, че през 2019 г. в околната среда в ЕС са загубени между 52 140 и 184 290 тона пелети. Загубите могат да възникнат на различни етапи по веригата

Снимка: АФП/ Официален сайт на Съвета на ЕС

Новите правила ще спомогнат за подобряване на обработката на пластмасови пелети на всички етапи от веригата на доставки, както на сушата, така и по море, се казва в съобщение на Европейския съвет.

Микропластмасата, включително пластмасовите пелети, сега се намират навсякъде - в нашите океани, морета и дори в храната, която ядем. Всяка година еквивалентът на до 7 300 камиона с пластмасови пелети се губи в околната среда.

ЕС предприе забележителна стъпка към намаляване на замърсяването с пелети, като прие мерки за справяне със загубите и осигуряване на правилно боравене, включително в морския транспорт, отбелязва след постигнатото съгласия Паулина Хениг-Клоска, министър на климата и околната среда на Полша.

Съгласно новите правила предотвратяването на загубите на пластмасови пелети ще бъде основната цел за операторите и превозвачите от ЕС и извън него. Ясна регулаторна рамка ще определя задълженията в случаите на случайни загуби, като се съсредоточават върху операциите по почистване.

Ще се разработят ясни мерки, които ще бъдат включени в План за управление на риска, изготвен от всяка инсталация за работа с пелети. Тези мерки ще се отнасят, наред с другото, до опаковането, товаренето и разтоварването, обучението на персонала, както и до необходимото оборудване.

За да се осигурят еднакви условия на конкуренция между превозвачите от ЕС и извън ЕС и да се гарантира отчетност и прозрачност за всички превозвачи на пластмасови пелети, превозвачите извън ЕС ще трябва да определят упълномощен представител в ЕС.

Операторите, които обработват над 1 500 тона пластмасови пелети годишно, ще трябва да получат сертификат, издаден от независима трета страна. Малките предприятия, които също обработват над 1 500 тона годишно, ще се възползват от по-леки задължения, като например еднократно сертифициране, което трябва да се извърши след 5 години след влизането им в сила. И накрая, дружествата, които обработват по-малко от 1 500 тона годишно, и микропредприятията ще трябва само да издадат декларация за съответствие.

Устойчивостта на пластмасовите пелети във водна среда може да бъде измерена в продължение на десетилетия или повече, тъй като пластмасовите пелети не са биоразградими. Освен това морският транспорт представлява около 38 % от всички пелети, транспортирани в ЕС през 2022 г.

Поради това съзаконодателите се споразумяха също така да определят задължения за транспортирането на пластмасови пелети по море (в товарни контейнери), включително осигуряване на добро качество на опаковките и предоставяне на информация за транспорта и товарите, следвайки насоките на Международната морска организация.

Предварителното споразумение следва да бъде одобрено от Съвета и Парламента. След това то ще бъде официално прието от двете институции след правен и езиков преглед и публикуван в Официален вестник на ЕС. След това регламентът ще започне да се прилага 2 години след публикуването. За да се улесни спазването в морския сектор, съзаконодателите се споразумяха да отложат прилагането на съответните правила с една година (в сравнение с останалите правила, определени в регламента.