Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

неделя, 28 юли 2024 г.

Първата в света морска зарядна станция заработи в белгийски води

Първата в света зарядна станция зарядна станция заработи в белгийското Северно море. Намира се на 47 километра е офшорният вятърен парк  Nobelwind, а инвеститор е местната компания Parkwind.

Новаторската система цели да минимизира емисиите на парникови газове от плавателни съдове за поддржка и да насърчи устойчивите операции. Тази иновативна инфраструктурна инвестиция е решаваща стъпка към осигуряване на нисковъглероден воден транспорт, казват от компанията

Снимка: Parkwind

Зарядната станция е разработена от базираната  в Обединеното кралство компания MJR. Системата позволява на корабите да се свързват към кабела за зареждане и по този начин да останат на място по време на зареждане, въпреки морските течения.

Процесът на автоматично свързване и разединяване и управлението на заряда са обстойно тествани и може да се каже, че резултатите са успешни. Доказано о е, че дори ако в порта попадне солена морска вода, няма да доведе до проблеми. В случай на аварийно автоматично или ръчно разреждане зарядният порт просто се спуска във водата и след това се повдига с помощта на крана. След това устройството автоматично се обезвъздушава и изсушава, за да може станцията да продължи нормалната си работа.

Станцията поддържа зареждане на плавателни съдове с мощност до 2 MW и плавателни съдове за поддръжка с мощност до 8 MW. Тя може да осигурява и резервна мощност на конвенционалните плавателни съдове, като значително намалява емисиите на парникови газове от дизеловите генератори.

С тази прогресивна концепция Parkwind има за цел да укрепи позицията си на пионер в офшорния вятърен сектор и да се стреми към напълно устойчиви операции.

Nobelwind е третият офшорен вятърен енергиен проект на Parkwind с 50 турбини, инсталирани на 19,8 km², който захранва приблизително 190 000 домакинства.

За мащабния инвестиционен проект компаниите разкриха в началото на миналата година. Пред местни медии заявиха, че работят с дългосрочна визия в бъдещето, която цели да промени към екологичност техните плавателни съдове за поддръжка.

На въпросната среща с медиите един от партньорите – MJR заяви, че наред със зарядни устройства се работи усилено за внедряване на електрически кораби, които да се зареждат в морето. За момента е произведен и пуснат в експлоатация само един с помощта на нидерлнандския корабостроител Damen Shipyards. Дълъг е 70 метра, широк 17 метра и се използва за поддръжка на вятърни паркове.

Снимка damen.com

Пускането на електрическите кораби идва точно когато корабоплаването е изправено пред огромни финансови разходи заради закупуването на квоти CO2. С решение на Европейската комисия, секторът, подобно на промишлеността и авиацията, вече ще трябва да купува квоти. Досега корабите не попадаха под мерките от сключеното през 2015 година Парижко споразумение.

Европейската комисия обаче промени със своя директива и задължи компаниите да плащат за въглеродния си отпечатък. Според изследователската агенция CE-Delft  заради новите мерки на Брюксел транспортните разходи в периода 2025-2029 година ще нараснат с над 60%, което автоматично означава и оскъпяване на превозите.

Морският транспорт отделя 3% от глобалните въглеродни емисии, което е сравнително малки в сравнение с други индустрии. Повечето компании в момента използват за съдовете си мазут, малко са тези на LNG.

С новата директива обаче, всички плавателни съдове са задължени да използват по-малко и по-чисто гориво. Освен това CO2 може да бъде редуциран чрез по-бавно плаване и използване. Препоръчва се също секторът да премине на биогориво.