Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

събота, 26 юли 2025 г.

Поне 200 млрд.евро струва модернизацията на старата елмрежа в Нидерландия

Нидерландия е на прага на енергийна криза заради нереформираната електропреносна мрежа. Проблемът с капацитета, чакащите за присъединяване стотици малки и големи индустриални компании в цялата страна не е от днес. Две правителства – второто на Марк Рюте и последното на Дик Схоф така и не направиха нещо запомнящо се, за да измъкнат от пропастта индустриите.

Снимка: www.tennet.eu

В апели и петиции до парламента бяха мотивирани проблемите на няколко електроразпределителни компании и обосновката, че са спешни мерки, ако страната иска да покрие климатичните цели на ЕК и в частност амбициите на родния й ресорен еврокомисар Вопке Хукстра.

Всяко забавяне коства много на всички по веригата – от индивидуалните потребители – през доставчиците до общите енергийни цели в правителствената политика. Проблемите на компаниите изглежда няма да бъдат решени и батакът в енергетиката ще бъде оставен на трупчета поне още няколко месеца докато бъде избрано редовно правителство. Единственото, което остава е да се правят текущи инвестиции, с които да се поддържа мрежата стабилна.

Разчетите на националния оператор TenneT показали, че само за следващите десетина години ще са необходими инвестиции за 200 милиарда евро в подобряване и разширяване на електрическата мрежа. Сред големите вложения са проект обща високоволтова мрежа между Нидерландия и Германия за над 5,5 млрд. евро. А такива предстоят още на няколко места при осигурено финансиране.

От компанията признават в интервю, че въпреки наличния бюджет, много проекти са забавени пак заради държавата и дългото отлагане на промяна в закона, според който да се опростят тръжните процедури, издаването на разрешителни и дългите срокове за доставка на части.

Един от големите проблеми пред енергодружествата е присъединяването на нови мощности към мрежата. В моментното състояние, ако не се направят нужните ремонти, поне още 10 години няма да може да бъдат присъединени нови бизнеси, предупреди преди време  TenneT в писмо до правителството.

Списъкът с чакащите нараства с всеки изминал ден. Проблемът може да се задълбочи от 2026 г. когато заради неадаптираната елмрежа може да се стигне до претоварване и прекъсвания на някои места.

За да не се стига да спирания на тока мениджърите два двата оператора TenneT и Liander са започнали срещи, за да изготвят мерки, които да предотвратят  претоварването и прекъсвания  на електрозахранването. Ако не се направи нещо сега – може да бъдат засегнати и домакинствата, казват от TenneT. От оператора вече неколкократно са апелирали към големите индустриалци да избягват пиковите часове. Съветите обаче се оказали безрезултатни. Само 66 от 606-те големи потребители имали възможности да не използват енергия в най-натоварените часове на деня - 16:00 и 20:00 ч. Домакинствата също можели да помогнат като използват електричество извън пиковите часове, доколкото е възможно, пише още TenneTЗареждането на електромобилите се препоръчвало да става в нощните часове или рано сутринта. Защо се стигнало дотук. 

Операторът пояснява, че недостигът на капацитет е заради бума и нарастващото търсене на енергия от огромния наброй появили се през последните години центрове за данни, зарядни станции, термопомпи.