През последните няколко години по нидерландските водни пътища е регистриран ръст на инцидентите. Средно се случва по 30, някои от които са големи финансови щети. Сред най-запомнящите се е онзи контейнеровоз, който се заби под моста „Еразъм в Ротердам и разсипа товара в реката. Подобен инцидент е имало на същото място още един път. Друг пък плавателен съд се натресъл в бент и потънал.
![]() |
Снимка -личен архив |
Такива инциденти ще бъдат обстойно разследвани от
Националния транспортен комитет по безопасност, който се е заел с нелеката
задача да види какво най-често се обърква и да не се повтаря в бъдеще. „Нямаме
за цел да търсим виновници и да съдим нарушители. Опитваме се да си извлечем
поуки от миналите инциденти“, разказа за инициативата пред медиите
председателят на комитета Крис ван Дам.
За транспортните специалисти е важно да начертаят тенденция от повтарящи се грешки. Ще се проучи доколко навлизането на компютърните технологии правят капитаните по-малко бдителни. Друг фактор обект на изследванията е все по-големите кораби, които плуват по вътрешните водни пътища на Нидерландия. Няма да бъде пропуснат и факторът езикова бариера.
В годините
след масовите мигрантски вълни са „донесли“ на страната много хора, които
търсят препитание и подслон. Не малко мигранти идва със своите умения и намират
препитание по корабите за европейски компании. Езикът обаче си остава
непреодолима спирачка, за която нидерландските специалисти ще търсят решение.
Обект на интерес ще бъде и международното законодателство – дали има проблеми
при неговото адаптиране в нидерландското.
Поуките от нидерландското вътрешно разследване може да
послужат за добра отправна точка и по други критични райони на европейския
воден път.
Още по темата в рубриката на 3e News „Индустрия на фокус“: ЕС ще „ремонтира“ информационната система на речното корабоплаване
Подобренията в законодателството вече са обект на внимание на Европейски съвет и Парламент, които са постигнали споразумение. Депутатите и транспортните експерти вярват, че с поправките ще бъдат подобрени 13 000 км водни пътища в 13 държави-членки, на чиито територии има 250 пристанища.
Тези водни маршрути предлагат значителна алтернатива на автомобилния или железопътния транспорт. Отколешна мечта на Брюксел е да качи тировете на баржи и да олекоти задръстените европейски магистрали.