Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 18 юли 2025 г.

Нидерландия започва анализ за пробойните във вътрешното корабоплаване

През последните няколко години по нидерландските водни пътища е регистриран ръст на инцидентите. Средно се случва по 30, някои от които са големи финансови щети. Сред най-запомнящите се е онзи контейнеровоз, който се заби под моста „Еразъм в Ротердам и разсипа товара в реката. Подобен инцидент е имало на същото място още един път. Друг пък плавателен съд се натресъл в бент и потънал.

Снимка -личен архив

Такива инциденти ще бъдат обстойно разследвани от Националния транспортен комитет по безопасност, който се е заел с нелеката задача да види какво най-често се обърква и да не се повтаря в бъдеще. „Нямаме за цел да търсим виновници и да съдим нарушители. Опитваме се да си извлечем поуки от миналите инциденти“, разказа за инициативата пред медиите председателят на комитета Крис ван Дам.

За транспортните специалисти е важно да начертаят тенденция от повтарящи се грешки. Ще се проучи доколко навлизането на компютърните технологии правят капитаните по-малко бдителни. Друг фактор обект на изследванията е все по-големите кораби, които плуват по вътрешните водни пътища на Нидерландия. Няма да бъде пропуснат и факторът езикова бариера. 

В годините след масовите мигрантски вълни са „донесли“ на страната много хора, които търсят препитание и подслон. Не малко мигранти идва със своите умения и намират препитание по корабите за европейски компании. Езикът обаче си остава непреодолима спирачка, за която нидерландските специалисти ще търсят решение. Обект на интерес ще бъде и международното законодателство – дали има проблеми при неговото адаптиране в нидерландското.

Поуките от нидерландското вътрешно разследване може да послужат за добра отправна точка и по други критични райони на европейския воден път.

Още по темата в рубриката на 3e News „Индустрия на фокус“:  ЕС ще „ремонтира“ информационната система на речното корабоплаване

 Инциденти като този край Ротердам илюстрират нагледен проблем и дълбоко зейнала „язва“, по която Европейската комисия се опитва да излекува още от 2005 година. След серия от проучвания се стигна до промени в транспортната директива. 15 години по-късно е време за поредните поправки за подобряване на информационното обслужване на корабите по речните пътища на Европа. 

Подобренията в законодателството вече са обект на внимание на Европейски съвет и Парламент, които са постигнали споразумение. Депутатите и транспортните експерти вярват, че с поправките ще бъдат подобрени 13 000 км водни пътища в 13 държави-членки, на чиито територии има 250 пристанища.

Тези водни маршрути предлагат значителна алтернатива на автомобилния или железопътния транспорт. Отколешна мечта на Брюксел е да качи тировете на баржи и да олекоти задръстените европейски магистрали.