About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Thursday 22 February 2024

13 LNG терминала ще заработят в Европа до 2026 г.

До 2026 година в Европа ще заработят 13 терминала за втечнен природен газ, прогнозира Институтът за енергийна икономика и финансов анализ (IEEFA).

Zeebrugge Terminal.  Picture, Fluxys.com

Съоръженията започнаха ударно да се строят след инвазията на Русия в Украйна, последвалата газова криза и шоковото поскъпване на цените. За сравнение през критичната 2022 година на Стария континент са работели 8 съоръжения за LNG.

Несигурните доставки, динамичните цени и страхът да не се повтори ужаса преди 2 години принудиха страните в Европа да строят терминали с капацитет три пъти по-голям от търсенето, отбелязват авторите на доклада.

В изследването още се предупреждава, че Европа може да изпадне в нова зависимост ( подобна на руската, б.а), поради високия внос на втечнен природен газ от САЩ. 

" Европа трябва да се поучи от миналите си грешки и да избегне прекалената зависимост от САЩ, която е доставила почти половината от вноса на втечнен природен газ през миналата година", смятат от IEEFA.

Европа строи терминали, но същевременно е намалила търсенето на газ с 20% след началото на войната. В резултат на това, то е спаднало до най-ниското ниво от 10 години. За негативните резултати са допринесли занижените количества използвано синьо гориво във водещи икономики като Германия, Италия и Великобритания в частност допринесе за спада.

Изследователите на института очакват търсенето на втечнен природен газ (LNG) да достигне своя връх през следващата година отчасти благодарение на използването на възобновяеми енергийни източници.

Смяна на посоката

Нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. предизвика огромна промяна на европейския газов пазар. Газът от Русия, доставян по тръбопровод, беше заменен от внос на втечнен природен газ, главно от САЩ.

Променената геополитическа обстановка след зимата на 2022 година създаде и нова карта на газовите потоци. Дотогава Европа черпеше огромни количества, транспортирани от руския монополист "Газпром". С прекратяването на доставките на картата се появи нов ключов център - белгийското пристанище "Зеебрюге", от което на-силно разчиташе най-силно закъсалата немска индустрия.

През Зеебрюге чрез мрежата на белгийския оператор Fluxys минават по 15 милиарда кубически метра природен газ всяка година, според аналитичен материал фламандската обществена телевизия VRT. 

Source: vrt.be

Стрелките на графиката показват, че освен за Германия има транзит за Франция, Испания и Италия. Газ влиза и от Нидерландия. Танкери с LNG пристигат от САЩ, Египет, Норвегия, които също са увеличили износа си за Общността. Освен LNG, постъпва норвежки и британски газ по тръбопроводи.

Въпреки санкциите на ЕС, пристанището не е спирало да приема и руски втечнен природен газ и оттам само през 2022 година са преминали 4,3 млн. кубически метра като почти цялото количество е било за страни от ЕС.

За разлика от повечето страни в ЕС, Белгия не следва примера на Обединеното кралство и не намалява значително внесения руски газ 

Руско-китайската съвместна компания Yamal LNG , в която дял има и френската TotalEnergies доставя втечнен газ за Китай, Япония, Южна Корея, Индия и Пакистан. Нейният ледоразбивач "Владимир Воронин", един от 300-те във флота, също акостира в Зеебрюге.

Бизнес под натиск

Към Fluxys "зелени" и неправителствени организации не еднократно задаваха въпросът дали е възможно прекратяване на договора с руснаците. И всеки път отговорът на газовия оператор е един и същи: трябва да се спазва договорът с Yamal LNG, защото в момента няма санкции срещу руския газ. Ако санкциите влязат в сила, Fluxys, разбира се, ще направи всичко необходимо, за да ги спази.

Белгийският оператор на газовата мрежа е в ръцете на общините и федералното правителство. 

"Следователно международният скандал засяга не само компанията, но и пряко нашите регионални правителства", казва Матийо Соете, мениджър на кампанията за енергиен преход в Greenpeace Belgium.

Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu и Vredesactie настояват федералното правителство да забрани претоарванетона руски втечнен природен газ в белгийски пристанища, следвайки примера на Нидерландия и Обединеното кралство. 

Екосдруженията очакваха градовете и общините да решат за евентуално бъдещо оттегляне на Fluxys от руската сделка по време на общото събрание на Publigas (мажоритарен акционер на Fluxys) в края на миналата година. До такова решение обаче така и не се стигна

В случай че местните власти в крайна сметка някога се съобразят с исканията на неправителствените организации и ЕК приеме поредния пакет от мерки срещу Русия, алтернативата остава Франциякъдето енергийният гигант Total има 20-процентен дял в Yamal LNG. Така, страната може да се превърне в новия пристан за руски втечнен природен газ.

No comments:

Post a Comment