Мeer Informatie: Rotterdam krijgt fabriek voor synthetische kerosine
Завод за синтетичен керосин ще заработи в Ротердам до 2030 година. Проектът е вече в ход и ще се реализира между компанията Power2X и немската Advario, която вече е закупила парцел с площ от 26 хектара в съседство с рафинерии на Shell Pernis и ExxonMobil. Булдозери, багери и тежка строителна техника вече разчиства терена.
Визуализация на завода. Снимка: Power2X |
Плановете са строителството да се реализира ударно като
до следващата година теренът ще е напълно подготвен а изграждането на големите
цистерни за съхранение на керосина.
От инвеститорите са заявили, че нямат никакво време за дълги
планове, защото 2030 година чукала на вратата – а както е известно от тогава
авиацията е задължена с регламент на Европейската
комисия да смесва синтетичен керосин с биокеросин. В Ротердам вече има завод за
биокеросин на финландската компания Neste, който идните години ще разшири производствения си
капацитет.
Логистично синтетичният керосин ще бъде доставян по
тръбопровод, танкери и влакове от Ротердам до националното летище „Схипхоу“,
белгийското „Завентем“ и до това във Франкфурт.
Рафинерията в Ротердам ще произвежда достатъчно
авиационно гориво за 7000 полета от Амстердам до Ню Йорк, казват инвеститорите.
Авиацията вече е доказала надеждността на синтетичния керосин,
припомня нидерландската медия „Нос“. През 2021 година демонстрационен полет бе
извършен от Амстердам KLM, а две
години по-късно Virgin Atlantic One от Лондон до Ню
Йорк. В момента на превозвачите е позволено да смесват до 50% био- или
синтетичен керосин.
Това ще бъде най-големият завод за синтетичен керосин в
Европа към този момент, казва с гордост основателят Око Рулофсен и не пропусна
да отдаде признателността си и на друг международен инвеститор канадският
пенсионен фонд CPP Investments, който ги е
подкрепил с финансова инжекция от 130 милиона евро.
Развитието на проекта се следи с ентусиазъм и от
националния превозвач на страната KLM. "Това е чудесна новина за нас, защото отчаяно
се нуждаем да има близо до нас място за производство на синтетичен керосин.
Имаме нужда, за да отговорим на критериите на ЕК. А по една или друга причина редица
големи петролни компании обявиха, че са спрели плановете си за изграждане на
заводи, така че е чудесно, че има други, които да приемат това
предизвикателство, казва Зита Схелекенс, директор „Устойчивост“. в KLM.
С годишно производство от 250 000 тона синтетичен керосин, заводът в Ротердам прави сериозна крачка, но количествата са недостатъчни, за да направи авиацията по-устойчива. През 2030 г. няма да има достатъчно произведени количества синтетичен керосин. Надяваме се на повече фабрики следващите години, за да се изпълнят задълженията на Европейския съюз, опасяват се от KLM.