About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 26 November 2023

Пет належащи проблеми чакат новия нидерландски кабинет

Изборите в Нидерландия минаха и наред с сформирането на кабинета стоят нерешени редица проблеми, завещани от управлението на Марк Рюте. На масата стоят и чакат редица икономически въпроси, по които новата коалиция ще трябва да решава, когато и да бъде сформирана.

PICTURE: REUTERS/NOSTV

Проучвателните мандати и совалки стартираха и все още нищо не е ясно кой ще се коалира с победилата партия PVV и нейният лидер Герт Вилдер, оприличаван на Доналд Тръмп заради сходство в прическите.

 Макар и на много начална фаза бомбата хвърли наследничката на Марк Рюте - Дилан Йесилгьоз, която заяви, че не желае да влиза в коалиция. Това предизвика изненада и недоумение у другите политически лидери, които заявиха че въпреки различията национално отговорно е да се седне на масата и да се решават националните интереси.

Според телевизионния канал RTL има най-малко пет ключови теми, които трябва да бъдат решени още в първите дни на управлението. А както се очертава заради совалките и сложната избирателна система, правителство може да бъде избрано чак в средата на следващата година.

Трудова миграция

Притесненията на бизнеса далеч преди изборите през ноември са свързани с недостига на кадри. При проведена анкета това лято над 75% от предприемачите са заявили, че им не достигат качествени работници и били принудени да наемат нискоквалифицирани кадри или на сезонни мигранти. Основно те се наемат в сектори като хранително-вкусовата промишленост, градинарството, строителството.  

 

Политика в областта на климата


Предишните кабинети на Марк Рюте се фокусираха върху "зеления растеж" и стимулиране на компаниите, които работят устойчиво. Герт Вилдер и неговата PVV смята, че всяко евро, което отива за климата или азота, е пропиляно евро. Междувременно се очаква скоро време да бъде сформирана и новата Камара на представителите, която по всяка вероятност ще даде спирачка на климатична политика. Но без субсидии много млади компании не могат да се конкурират с „изкопаемите“ си конкуренти, докато много големи енергийни проекти не могат да започнат без държавно финансиране.

 

И тук идва сблъсъкът на политики, защото някои от другите големи партии виждат климата като сериозен проблем и казват, че искат да постигнат целите за климата. Например, NSC иска емисиите CO2 на компаниите да бъдат облагани повече. Освен това Нидерландия ще трябва да спазва европейските споразумения за климата, които са подписани и които са правно обвързващи.

 

Транспорт и инфраструктура


Очаква се ново ценообразуване, което силно ще удари по бюджета на товарния трафик и да накара домакинствата да се преориентират към обществения транспорт. Говори се за премахване на единните тарифи, а за въвеждане на такса за километър. Спорен е въпросът какво ще правят хора в малки населени места по провинцията, които нямат алтернативен маршрут и това силно ще удари по портфейла им. На „трупчета“ качат и редица закони в сектора, които ако не бъдат решени страната може да загуби стотици милиони от евросубсидии

 

 Летище Схипхол и Лелистад

Друга тема е визията на правителството за авиацията в близко бъдеще. Като „отворена рана“ стои въпросът за намаляване на максималния брой нощни полети на летище Утрехт и Оверейсел.


Подалият оставка кабинет на Марк Рюте планираше окончателно да вземе решение за откриването на летище "Лелистад" през лятото на 2024 година. Това новопостроено летище им за цел да облекчи Схипхол като поеме десетки хиляди ваканционни полети, но така и не беше отворено, защото не отговаряше на изискванията за азот, прахови частици и шумово замърсяване.

 

Ако зависи от PVV,  на Схипхол ще се инвестира повече в неговото разрастване и  данъкът върху полетите ще бъде премахнат. "Холандската авиация е незаменима за нашия бизнес климат, нашата икономика, промишленост, международна търговия и експортна позиция и укрепва стратегическата автономия на страната. Следователно на „Схипхол“ е позволено да продължи да расте", пише партията в предизборния си манифест. Не се споменава нищо за летище Лелистад.

 

Политика за недвижими имоти

Най-голямата партия в новата Камара на представителите обещава на избирателите си по-ниски наеми, макар и без да споменава конкретни планове.

No comments:

Post a Comment