Пожар на ферибот, натоварен с над 3000 автомобила, сред тях близо 800 електромобили, вече няколко дни стои в пламъци в близост до нидерландски остров. Плавателният съд е с дължина 200 метра и широчина 32 метра, може да превозва до 18 500 тона. Маршрутът на Fremantle Highway" е от Германия за Сингапур през Египет.
На 25 юли през нощта избухва пожар като неофициално се смята, че от батерия на електромобил. В продължение на няколко дни, брегова охрана, полиция и морски специалисти са просто преки свидетели, без възможност да се качат или преместят ферибота.
Причината за изчакването е проста – едно малко накланяне може да потопи товарния съд и да причини непоправими щети за екосистемите на Северно и Ваденско море, считани за оазис на над 10 000 животни, разказва белгийската телевизия Ер Ти Би Еф. Очакваше се прибирането да бъде извършено този уикенд, но заради силни пориви на вятъра засега не е ясно кога.
Една трагедия в морския транспорт, която все още чака своите отговори? Не е ясна официалната причина. Според японския собственик на ферибота, групата Shoei Kisen Kaisha, цитирана от нидерландската обществена телевизия Nos, един от електрическите автомобили на борда може да е причина за пожара. Дали това е причината, ще стане ясно едва когато на място се огледат щетите.
Частната телевизия RTL Nederland разпространи запис на разговор по радиостанция между спасителните екипи, който потвърждава версията, че пожарът е избухнал oт батерия.
Екипажът се е състоял от 23-ма души на борда. Един от тях загива, а останалите са евакуирани на спасителна лодка с рани. Екипажът е от Индия, според холандската информационна агенция ANP.
Какви са рисковете за околната среда? "Все още сме отворени за всички сценарии", заяви говорителката на бреговата охрана Леа Верстеег пред АФП. Преди всичко властите се опитват да избегнат сценария за нефтен разлив.
Петролна авария може да възникне, ако товарният кораб стане нестабилен и потъне в резултат на висока температура, потвърди пред ZDF Герд-Кристиан Вагнер, президент на Германската асоциация за защита на бреговете на Северно море. "Особено когато бункерът е ударен и тежкият петрол се оттича."
Нидерландия не е поискала помощ от съседна Белгия, въпреки това от Брюксел са готови да се притекат във всеки един момент. Кораб за реагиране на нефт винаги е в близост до горящия ферибот. Други плавателни съдове също са на разположение на повикване в случай на замърсяване с нефт, заявява Rijkswaterstaat, националният нидерландски орган, отговарящ за речната инфраструктура. Целта на тези лодки е да филтрират маслото, попаднало в морето.
Централното морско командване за извънредни ситуации в Германия също има кораб, близо до инцидента с възможност за намеса както в Северно море, така и в Балтийско.
Но дали това филтриране ще е достатъчно, ако фериботът потъне? Притесненията остават. Островите Тершелинг, Амеланд и Ширмонникоог близо до ферибота са част от група от осем острова (пет от които са населени), пресичащи Ваденско море и Северно море северно от Нидерландия.
Ваденско море заедно с крайбрежен регион, простиращ се от Нидерландия до Дания, е обявено за обект на световното наследство на ЮНЕСКО и има богато разнообразие от повече от 10 000 водни и сухоземни видове. Освен това няма гаранции, че петролът не може да достигне Северно море и плажовете му, включително и тези на белгийското крайбрежие.
Коя фирмата е Shoei Kisen Kaisha? Името на компанията вероятно нищо не говори на обществото. Тя е един от водещите оператори на морски товарни превози в света. Не за първи път попада в челните заглавия на световните медии.
Японската група притежава и гигантския контейнеровоз Ever Given, който блокира Суецкия канал за близо седмица през март 2021 година. Тогава 422 плавателни съда бяха блокирани поради грешната му маневра, разкрива белгийската телевизия RTBF.
Друг подобен инцидент, с друг собстввеник, се случи в Северно море през 2019 година, когато ферибот обърна 270 контейнера в морето, четири от които съдържаха потенциално опасно вещество. Плавателният съд беше попаднал в силна буря.
Междувременно Международната морска организация, която регулира стандартите за безопасност в морето, планира да ревизира новите мерки за корабите, превозващи електрически превозни средства, още през 2024 г. "Електрическите автомобили горят толкова, колкото автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Когато батериите прегреят и настъпи термична реакция, ситуацията става опасна", каза пред Ройтерс Уве-Петер Шидер, капитан на кораб и представител на Германската застрахователна асоциация. "Химическата реакция в батерията произвежда газове, които надуват батерията, поясни той.
Властите следят с притеснение развоя, тъй като едно преобръщане би означавало край на туризма за островите Ваден. „Това е обект на световното наследство и може да бъдат безвъзвратно загубени, ако попаднат токсични продукти“, заяви за радио „Нос 2“ кметът Стоел ван Амеланд. В интервюто той подчертава, че е много важно да се обърне внимание на този вид корабоплаване в района.
"Вече говорихме за притеснението от маршрута, по който се плава. Има северен и южен маршрут. Колкото по-далеч от островите, толкова по-малко са рисковете и повече време за намеса, ако нещо се обърка", препоръчва той.
Правилата за превоз на електрически автомобили в морето трябва да бъдат затегнати, настояват от Кралската асоциация на нидерландските корабособственици (KVNR) като коментар за възникналия пожар по натоварения фериботен маршрут край островите.
"Побързайте с тези разпоредби, за да предотвратите подобни инциденти в бъдеще", апелира председателят на KVNR Ян Валкиер в отговор на намерението на Международната морска организация
Кралската асоциация настоява за правила колко електрически автомобила могат да бъдат качени на кораб. "И ако започне пожар, какво правите на борда на кораб? Това са все неща, които трябва да се разследват и затягат", посочва председателят.
Но защо гасенето на електромобилите е толкова трудно?, пита в репортаж друга местна медия. Батерията е много добре защитена oт контакт с вода, което затруднява гасенето. Друг проблем: след като батерията изгори, огънят може да се запали отново.
Охлаждането на батерийните клетки отвън е много трудно, казва Ивон Стасен, говорител на Нидерландския институт за обществена безопасност. "Единственият начин да предотвратите прегряването на батерията, е да потопите батерията във вода за дълго време".
Нидерландският институт за обществена безопасност (NIVP) написа отчет относно борбата с инцидентите, свързани с електрически автомобили на кораби. В него се посочва, наред с други неща, че корабният персонал и пожарните бригади трябва да могат да действат със светкавична скорост в случай на тези видове пожари. "Освен това те трябва да имат специализирани умения и инструменти."
"Трябва да оставите електрическите автомобили да изгорят, това може да отнеме много време", казва Рууд ван Херпен, професор по пожарна безопасност в Технологичния университет в Айндховен.
Не е разумно да се поставят всички коли една до друга, защото тогава те се палят едновременно. Създаването на по-малки клетки помага за по-бързата борба с огъня и спестява време за теглене на кораб до пристанище, препоръчва професорът.