About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 23 July 2023

IATA против идеята за спиране на нощните полети в Брюксел

Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) е твърдо против намерението на брюкселското летище Завентем да ограничи полетите между 23:00 и 06:00 часа от догодина.

Според Асоциацията, предложението на министъра на икономиката Жорж Жилкине (Georges Gilkinet) е прибързано и противоречи на действащите международни споразумения за балансиран подход към шумовото замърсяване на летищата.

Тези споразумения изрично предвиждат, че налагането на ограничения на полетите следва да бъде само крайна мярка и че тази намеса следва да се осъществи само след консултации, след анализ на разходите и ползите и след изчерпване на всички други възможни мерки от балансирания подход, съобщи белгийската обществена телевизия Ве Ер Те.

Предложената забрана би имала негативни последици за белгийската икономика и за самолетните връзки. Забраната би засегнала основно товарните полети.

IATA също така посочва, че Белгия е водеща страна в износа на фармацевтични продукти и те са силно зависими от бързите и чувствителни от към времето и температурата доставки.

Според Рафаел Шварцман, регионален вицепрезидент на IATA в Европа, оплакванията на местните жители от шумовото замърсяване със сигурност трябва да бъдат взети под внимание. "Но е много жалко, че министър Гилкинет се опита да заобиколи балансирания подход. Това обаче е отдавна приетият и успешен начин за контрол на шумовото замърсяване на летищата", казва Шварцман. Според него правителството трябвало първо да започне консултации с различните заинтересовани страни.

Идеята за спирането на нощните полети в белгийската столица дойде след подобно решение на нидерландското Схипхол. В интервю изпълнителният му директор Рууд Сондах обяви, че до края на 2025 година повече няма да има нощни полети. Самолети нямало да кацат между полунощ и 5 часа сутринта.

Това беше достатъчен мотив на селищата около белгийското Завентем  да сформират и разпространят петиция, подписана от  100 000 местни, които непрекъснато страдали от безсъние заради шума. Въпреки че от летището категорично не са съгласни и заявяват, че през последните години се извършват много по-малко полети в сравнение с 2007.

„Да се сравняват големите летища и техните политики е все едно да сравняваме ябълки с портокали“, коментираха транспортни икономисти. 

Според един от тях Ваутер Деулф, в момента на Брюксел е разрешено да се извършват 16 000 нощни полета годишно. Повечето са на DHL. В годините назад аеропортът си е спечелил славата на основен транспортен център в Западна Европа, отчасти поради експанзията на електронната търговия

„Не можеш просто да премахнеш с лека ръка нощните полети – без да отрежеш ръцете и краката на карго компаниите като DHL, казва образно Деулф. И същевременно поставя въпроса за лансирана идея да се премести трафикът към Лиеж, който и в момента обслужва доста транспортни компании. Според специалиста няма как за един ден да се преместят хора, техника и сгради. 

„Не очаквайте изненада като тази на Схипхол“, категоричен е транспортният експерт. И като пример посочва други близки летища.

Във Франкфурт и Цюрих забраната за нощни полети важи от полунощ до 6 сутринта. За „Шарл де Гол“ обаче това никога няма да се случи. Първо, защото е отдалечено от центъра на Париж, намира се далеч от селищна зона. По-важното е, че база на куриерската компания Fedex. Ето защо нощните полети никога няма да бъдат премахнати там", категоричен е специалистът.

No comments:

Post a Comment