About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Thursday 27 July 2023

Нидерландски остров застрашен от екокатастрофа

Фериботът, който пламна на 25 юли вечерта край нидерландския остров Ваден Амеланд, е потенциална екологична катастрофа. Видео: Тv Nos

На борда на Fremantle Highway е имало 23 членове на екипажа. Някои са скочили директно зад борда, а един е загинал. Оцелелите са прибрани от кораби, които са се притекли на помощ.

Picture: www.hln.be

Инцидентът с плавателния съд, плаващ под панамски флаг, стана на трийсетина километра от брега на Ваден. Той е пътувал по маршрут от Германия към  Египет. 

Първоначално бе съобщено, че на 200-метровия ферибот е имало над 2800 автомобила. Впоследствие обаче стана ясно че са с 1000 повече, сред тях и 300 електрически. Именно една от тях е причинила пожара, гласи версия на разследващите.

От бреговата охрана са безпомощни и заявяват, че не могат да го облеят с морска вода, тъй като това би го наклонило и щетите за екосистемите ще бъдат катастрофални. Дори може да се стигне до преждевременно отъване. 

Освен това, докато бушува огънят също не може да бъде изтеглен на брега, разказаха от спасителните екипи пред нидерландските медии.

Пожарът може да продължи да тлее и със седмици. Температурата трябва да спадне преди да бъде изтеглен. В момента единствено отстрани се охлажда със система за пожарогасене от намиращ се наблизо влекач.

В близост е имало друг кораб за контрол на мазута. В случай на разлив е в готовност да събере петното.

Властите следят с притеснение развоя, тъй като едно преобръщане би означавало край на туризма за островите Ваден. „Това е обект на световното наследство и може да бъдат безвъзвратно загубени, ако попаднат токсични продукти“, заяви за радио „Нос 2“ кметът Стоел ван Амеланд. В интервюто той подчертава, че е много важно да се обърне внимание на този вид корабоплаване в района.

"Вече говорихме за притеснението от маршрута, по който се плава. Има северен и южен маршрут. Колкото по-далеч от островите, толкова по-малко са рисковете и повече време за намеса, ако нещо се обърка", препоръчва той.

Правилата за превоз на електрически автомобили в морето трябва да бъдат затегнати, настояват от Кралската асоциация на нидерландските корабособственици (KVNR) като коментар за възникналия пожар по натоварения фериботен маршрут край островите.

Международна морска организация на ООН работи по нови регламенти за превозване на електромобили. Не е ясно обаче кога ще влязат в сила. "Побързайте с тези разпоредби, за да предотвратите подобни инциденти в бъдеще", апелира председателят на KVNR Ян Валкиер.

Кралската асоциация настоява за правила колко електрически автомобила могат да бъдат качени на кораб. "И ако започне пожар, какво правите на борда на кораб? Това са все неща, които трябва да се разследват и затягат", посочва председателят.

Но защо гасенето на електромобилите е толкова трудно?, пита в репортаж телевизия Nos. Батерията е много добре защитена oт контакт с вода, което затруднява гасенето. Друг проблем: след като батерията изгори, огънят може да се запали отново.

Охлаждането на батерийните клетки отвън е много трудно, казва Ивон Стасен, говорител на Нидерландския институт за обществена безопасност. "Единственият начин да предотвратите прегряването на батерията, е да потопите батерията във вода за дълго време".

Нидерландският институт за обществена безопасност (NIVP) написа отчет относно борбата с инцидентите, свързани с електрически автомобили на кораби. В него се посочва, наред с други неща, че корабният персонал и пожарните бригади трябва да могат да действат със светкавична скорост в случай на тези видове пожари. "Освен това те трябва да имат специализирани умения и инструменти."

Ако няма такъв и огънят вече е доста напреднал, остава само пълна евакуация на кораба. Последното се случи на магистралата „Фримантъл“.

"Трябва да оставите електрическите автомобили да изгорят, това може да отнеме много време", казва Рууд ван Херпен, професор по пожарна безопасност в Технологичния университет в Айндховен.

Не е разумно да се поставят всички коли една до друга, защото тогава те се палят едновременно. Създаването на по-малки клетки помага за по-бързата борба с огъня и спестява време за теглене на кораб до пристанище, препоръчва професорът.

Централното морско командване за извънредни ситуации в Германия също има кораб, близо до инцидента с възможност за намеса както в Северно море, така и в Балтийско.

No comments:

Post a Comment