About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 10 September 2023

Белгия организира най-дългата велосипедна верига на 17 септември

"Най-дългата велосипедна верига" е кампания, която ще се проведе в Белгия на 17 септември. Инициативата се организира с призив към политиците да обърнат повече внимание и средства за инфраструктура.

Три лъча от провинциите Валония, Фландрия и Брюксел– общо разстояние е близо 38 км. Канят се както любители така и професионалисти.

Колоездачната общност стартира петиция, с която се настоява за повече политики, за още по-засилено присъствие на велосипеда на пътя.

В страната има близо 4000 км инфраструктура (2700 във Фландрия и 1480 във Валония и Брюксел). В това число влизат огромни веломагистрали, междуградски пътища, локални комбинирани пътеки за колелета и пешеходци, специални маршрути за трудноподвижни хора или за инвалидни колички. Според специалистите обаче очевидно те са недостатъчни, след като стартират и петиция до политиците за повече инвестиции в този сегмент.

Велосипедната инфраструктура е изключителен приоритет в Белгия и отделните провинции всяка година отделят милиони евро в проекти за нейното подобряване.

След коронавируса през 2020 и особено в момента когато цените на горивата скочиха главоломно, е регистриран значителен ръст на ползващите електрически колела, скутери, тротинетки( известни още като степ скутери). Разбираемо и самата инфраструктура отеснява особено в час пик сутрин и вечер когато стотици изпълват веломагистралите и междуградските пътища до работните места, училище или просто за ежедневния спорт. Защото, колелото е изначално в ДНК-то на белгиеца подобно на неговия северен съсед Нидерландия.

Огромната площ несъмнено изисква огромни инвестиции в порядъка на милиони евро. Белгия, като федеративна страна, бюджетите се определят от правителствата на отделните провинции. Едни са сумите по проекти за Брюксел, други Валония, съвсем различни за Фландрия. 

Всяка провинция определя със свои методи как ще усвоява средствата, какви проекти са приоритетни за съответната година и кои може да стоят „на трупчета“ като резервни. По този начин 5 фламандски провинции са извели като изключителен приоритет реновацията и изграждането на нова велоинфраструктура.

Отчетено е, че за последните 3 години е регистриран бум на желаещите да ползват колелото като основно транспортно средства. 

Интересът към този вид транспорт несъмнено расте. През пандемичната 2020 г. по проекти в инфраструктура за безопасно колоездене само във Фландрия са инвестирани 180 млн.евро. През 2021 година те са скочили почти двойно – до 355 млн., за 2022 г. - 328 млн., а за 2023 – 303 млн. Справка показва за настоящата година са разработени и чакат своето финансиране 420 велосипедни проекта. Сред тях се открояват велосипедни алеи, велосипедни магистрали, тунели, мостове и др.

„Хората избират колелото и нашите усилия ще бъдат насочени натам. Искаме Фландрия да се превърне в истински колоездачен регион. Целта ни е до 2025 г. да увеличим до 20% дела на велосипеда във функционалните пътувания“, заявява при всеки удобен момент по време на интервюта ресорният министър на мобилността и благоустройството Линде Пеетерс.

No comments:

Post a Comment