About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 17 September 2023

На работа с колело – все по-популярно в Белгия

От край време колелото е неразривна част от същността на белгиеца. От най-ранна детска възраст се учи, че то е здраве. Белгиецът при всяка възможност е на колело- до магазина, в парка, на работа.

С разразилата се пандемия, нацията отново преоткри двуколесното превозно средство. А с експанзията на горивата през миналата година – то се превърна в предпочитан транспорт, който спестява огромни средства в и без това отънелия портфейл.

Снимка: Личен архив

За последната година се превърна честа гледка сутрин и вечер да се образуват тълпи от колелета по веломагистралите. Така е поне във фламандската част на страната. Честа гледка е претъпкани паркинги и нахвърляни колелета заради липсата на места. Поради тази причина много работодатели започнаха да се замислят как да превърнат колелото като привлекателен бонус, част от социалния пакет, за нови служители.  

И усилията на фирмите в тази насока започват да дават първите плодове. Според последните данни на Федералната публична служба за мобилност и транспорт над 14% от белгийските служители са започнали да ходят на работа основно с колело. Разгледано по провинции данните показват: 20,8% във Фландрия, 7,2% в Брюксел и 2,4% във Валония.

Същевременно над 71% от работодателите в страната казват, че са въвели поне една мярка за насърчаване на колоезденето. Най-честата е да се изплаща към заплатата „бонус“ за изминат километър между 25 и 27 цента. Сумата дори беше официално включена като анекс в тазгодишния колективен трудов договор. За да получат парите към месечните си заплати, служителите трябва да изберат един маршрут, по който ще се движат, да го представят пред работодателя и по този начин да бъдат фиксирани точните им километри. Плащането е за двупосочно придвижване като помощта е за изминати до 40 км на ден. Условието важи за класическо колело, а не за електрическо, високоскоростно или скутер.

Други пък помагат на служителите си да закупят колело на изключително изгодни цени. Например, наскоро водещата транспортна фирма „Есерс“ заедно с фирма за колела, направи импровизирано изложение в една от логистичните си бази и даде възможност на служителите си да закупят с 25% отстъпка от цената в магазина. В случай че служителите искат да закупят две – отстъпката стига до 60 на сто. Цената на колелото варира между 1000 и 2500 евро.

Има работодатели, които пък посредничат за закупуването на скъпи скоростни колела на лизинг. Служителят плаща минимална лизингова вноска за 36 месеца и ако желае може след това да си закупи колелото на тройно по-ниска цена. Тази практика набира популярност основно във фламандската част на страната, но не и във Валония и Брюксел.

Според проучването на HR агенцията изключително радващо е, че работодателите мислят допълнителни инициативи за насърчаване на колоезденето до работното място. Над половината от белгийските работодатели са заявили, че планират допълнителни стимули.

Инициативите на работодателите се приветстват от правителството Федералният министър на мобилността Жорж Гилкинет (Ecolo) изрази задоволство за сключеното споразумение между социалните партньори по отношение на бонус „изминат километър с колело“ и го определи като допълнителна стъпка към по-активна мобилност, която да намали емисиите CO2 в атмосферата. 

Федералното правителство също не стои безучастно и заяви, че планира да изгради над 1000 км нова велоинфраструктура до 2025 г. В страната има близо 4000 км инфраструктура (2700 във Фландрия и 1480 във Валония и Брюксел). В това число влизат огромни веломагистрали, междуградски пътища, локални комбинирани пътеки за колелета и пешеходци, специални маршрути за трудноподвижни хора или за инвалидни колички.

Министрите са наясно, че интересът към този вид транспорт несъмнено расте. През пандемичната 2020 г. по проекти в инфраструктура за безопасно колоездене само във Фландрия са инвестирани 180 млн.евро. През 2021 година те са скочили почти двойно – до 355 млн., за 2022 г. - 328 млн., а за 2023 – 303 млн. 

Справка показва за настоящата година са разработени и чакат своето финансиране 420 велосипедни проекта. Сред тях се открояват велосипедни алеи, велосипедни магистрали, тунели, мостове и др.

No comments:

Post a Comment