Френската компания Total обяви рекордна в историята си нетна печалба oт 20,5 млрд. долара за 2022 г., което е с 28% повече в сравнение с 2021. Една от причините за добрите резултати е приходите от втечнен природен газ.
Подобно на американските и британските си конкуренти, TotalEnergies се възползва от скока в цената на въглеводородите и високата цена на синьото гориво, след като Русия спря доставките за Европа, коментира френската бизнес телевизия BFM.
През четвъртото тримесечие групата се възползвалa от благоприятната среда и е отчела 5% ръст в производството на въглеводороди и 22% ръст в продажбите на втечнен природен газ, коментира главният изпълнителен директор на групата Патрик Пуяне. Предвид резултатите си, TotalEnergies ще възнагради акционерите си с общ дивидент от 3,81 евро на акция за 2022 г.
"Настоящата цена на втечнения природен газ (LNG) все още е твърде висока и вероятно ще се наложи известно икономисване, въпреки че се очаква ръст на LNG в Европа през 2023 г. с около 15 – 20 млн. тона, коментира Патрик Пуяне, цитиран от 3e-news.
ОЧАКВАНИЯ
Търсенето на газ в Европа през 2022 г. е спаднало с по-малко от 15% , но през 2023 г. то ще бъде ускорено. Наблюдаваме тенденцията. Имаше през 2022 г. пренасочване на потреблението на газ към петрол, имаше и замяна на въглища, но в по-малък обем“, коментира Пуяне по време на конференция, проведена от дистанция. Според него настоящата цена на LNG от 20 долара за MMbtu е „все още твърде висока“.
"Нашите очаквания са, че вносът на LNG в Европа през 2023 г. ще е по-висок от 2022 г. с 15-20 млн. тона, но това зависи в голяма степен и от цената. Европа вече живее при нови условия, в която цената на енергията е по-висока и затова, ако потребителите искат да намалят сметките си за енергия, трябва да потребяват по-малко“.
САНКЦИИТЕ
Пуяне коментира и санкциите срещу Русия по отношение на петролния пазар като изрази опасения от създаване на паралелен пазар на нефт. „Разбирам политическата цел, но не мисля, че напълно оценихме последствията. С всички тези забрани ние създаваме "сив" пазар на петрол. Русия пък може да си продава своя нефт. Оръжието, което има е намаляване на обемите и повишаването на цените“.
НОВА НИША
Дни преди да излезе печалбата стана ясно, че Total се впуска и в друго предизвикателство. Съвместно с Air Liquide беше подписано споразумение за изграждане на мрежа от станции за зареждане с водород в цяла Европа. Като за начало ще бъде създадено ново съвместно предприятие за разработването на мрежата, основно предназначена за тежкотоварния превоз по големите европейски пътни коридори.
Двете компании ще съчетаят своето ноу-хау и експертиза в областта на инфраструктурата, дистрибуцията на водород и мобилността.
Партньорите имат за цел да разположат повече от 100 водородни станции по основните европейски пътища - във Франция, Бенелюкс и Германия - през следващите години. Тези станции, под марката TotalEnergies, ще бъдат разположени на големи стратегически коридори.
Плановете са до 2030 г. по възловите европейски магистрали да има по 1 станция на всеки 500 км, което прави транспорта с водород напълно възможен в дългосрочен план. В момента в Европа има около 200 станции за зареждане с водород.
Плановете са съвместното предприятие да бъде учредено през 2023 г., при условие че финализират съответната договорна документация и получат необходимите регулаторни одобрения. На този етап не се споменава стойността на инвестицията.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА: