About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 29 October 2023

Портът в Северно море със спад в товарооборота заради кризата в Близкия изток

Енергийната криза, политическото напрежение в различни части на Европа и Близкия изток са се отразили негативно върху товарооборота на Северно море, съобщават белгийските медии.

Данните за деветмесечието показват, че през North Sea Port, който представлява обединение между пристанищата в Гент, Теруозен и Влисинген, са обработени близо 50 милиона тона стоки или с 6,5 млн. тона по-малко в сравнение със същия период на 2022 година. В процентно изражение на три годишна база, това представлява спад от 11.6%.

Picture: northseaport.com

От началото на годината портът е обработил значително по-малко насипни стоки, дизел, въглища, селскостопанска продукция и строителни материали. С 8% са намалели и обработените контейнери, което е 1,6 млн. тона.

По-специално, пристанището обработва по-малко насипни стоки, като дизел, въглища, селскостопански продукти и строителни материали. Броят на контейнерите също намалява, с почти 8 процента или 1,6 милиона тона.

Спадът в износа до известна степен се компенсира от вътрешното корабоплаване. Трендът от добри показатели се поддържа благодарение на транспортирането на хранителни стоки и металургия. За една година по вътрешните реки до порта са транспортирани 19 млн. тона

Като цяло от порта отчитат 2022 г. като изключително добра с оглед на променената газова конюнктура. След нахлуването на Русия в Украйна, прекъсването на „Северен поток“ и ограничените доставки от страна на Газпром за Европа, Северно море се превърна в стратегически газов разпределителен път на природен газ и LNG основно от Норвегия и САЩ.

Променената политическа конюнктура в тази част на Европа чертае големи стратегически енергийни проекти в морето през следващите години. Намеренията са то да се превърне от „гробище“ на изоставени газови кладенци и тръбопроводи в най-голямата „зелена електроцентрала“ на Стария континент.

8 страни - Германия, Белгия, Дания, Норвегия, Обединеното кралство, Ирландия, Франция и Люксембург се обединиха и са готови да хвърлят милиарди евро, за взаимосвързване на газовите инфраструктури.

Драстичното увеличаване на производствения капацитет в Северно море е първата стъпка. Втората е взаимосвързаността на тези национални възможности между хората, живеещи в близост до Северно море. Стара мечта, заявена от бившия президент на фламандските социалисти Стив Стеварт, който искаше да обедини доставките на тези страни и идея, възприета от съответните съветници на белгийския и датския министър-председател в основата на срещата на върха в Есберг, припомня в репортаж белгийската обществена телевизия.

Първият енергиен остров в света ще бъде белгийски. През следващата година започва изграждането на първия в света енергиен остров, център за обмен на електроенергия между вятърните паркове и междусистемните връзки към континента. Островът, наречен "Принцеса Елизабет", се очаква да бъде завършен до средата на 2026 година. Той ще се намира на близо 45 километра от белгийския бряг. 

Целта е до 2050 г. да генерира най-малко 300 GW. Това може да бъде първата стъпка в по-голяма интегрирана европейска офшорна мрежа, която ще свързва повече страни, обяви министърът на Северно море.

No comments:

Post a Comment