About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Saturday 1 April 2023

Нов офшорен далекопровод ще "разсече" Белгия

За началото на април 2025 година в Белгия планиран стартът по изграждане на високоволтов далекопровод, който ще пресече цялата Западна Фландрия. Той ще пренася енергия от офшоршите вятърни паркове в морето до крайбрежието на Де Пане, където в бъдеще се планира нов вятърен парк.

Screenshot: VRT

По проекта, наречен „Вентилус“ (Ventilus), се говори от години, но заради обжалвания, спорове с местни и протести- строителството така и не започва. След разгледани пет варианта за трасе, фламандското правителство най-сетне дава зелена светлина.

Планът е новото трасе в по-голямата си част да се припокрива със съществуваща инфраструктура, която ще бъде допълнително подсилена. В някои селища обаче ще минава под земята.

Стотици недоволни жители през изминалите години изпратиха възражения срещу проекта. Опасенията им са, че може да има негативно влияние върху здравето. Тяхното искане е трасето да бъде изцяло подземно. Проучванията обаче показват, че това е технически невъзможно, припомня обществената телевизия Ве Ер Те.

Министърът на околната среда Зухал Демир поясни, че над 600 сгради се намират в близост до далекопровода и по протежението на магистрала Е 403.  "Искаше ни се да направим всичко това под земята, но тази технология не съществува днес", казва тя.

Правителството взе трудно решение, защото засяга много хора и общини. Въпреки че все още има недоволни, местните признават, че това трасе е най-правилното

ВИСОКОВОЛТОВАТА САГА

Първите стъпки за старта на проекта започват през 2019 година Белгия „Винтилус“ е проектиран като резервен вариант на съществуващия „зелен“ далекопровод “Стевин“ и да действа като подсилваща връзка в електроенергийната система на кралството

„Проектът е от решаващо значение за страната, защото при евентуална авария на „Стевин“ ни очаква каскада от неприятности по цялата система, както за цялото крайбрежие, така и за вътрешността на страната“, коментира енергийният експерт Йоанес Лавейне.

Още от самото начало операторът на мрежата Елия и фламандското правителство са наясно, че ще има недоволни, забавяния на срокове и обжалвания. Въпреки това проектът стартира.

Очаквано и протестите на местните, подкрепени от кметове и мотивирани с проучвания, според които има риск да се увеличи заболяваемостта от левкемия при малки деца.

Обединени от общите опасения хората правят граждански сдружения и инициативни комитети с подкрепата на местните власти. Искането е проектът да спре или жиците да бъдат поставени под земята. В мотивите си те изтъкват практики от съседна Германия където стотици километри жици са положени безопасно под земята.

„Казват Германия? Там може да се полагат кабели под земята, тъй като по тях тече постоянен ток. При „Вентилус“ не може, защото имаме променлив. Проблемът е, че текущата DC технология не е съвместима с условията за безопасност. Освен това подземните трасета за постоянен ток са по-скъпи, необходими са допълнителни станции за преобразуване, допълнителна работа по изкопи, отчуждаване на още терени, а всичко това води до забавени срокове“, посочват експертите в доклада.

Заради протестите и обжалванията, ако проектът тръгне през 2025 година, очакванията са да бъде пуснат в експлоатация до 2030 година.

No comments:

Post a Comment