About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Saturday 22 April 2023

Сириец съди Фронтекс за незаконно депортиране

Сириец-бежанец  съди европейската служба Фронтекс за незаконно депортиране. Историята той разказва в телефонно интервю за нидерландската телевизия Ер Те Ел. От съображение за сигурност е променено името му.

Фарук е женен с четири деца, живее в Северен Ирак. През 2016 година семейството решава да избяга в Европа, за да се спаси от войната. От Турция купува бежанска лодка за хиляди евро. Напуска родния си град Алепо и тръгва през Италия за Германия. 

След два дни плаване в Средиземно море лодката се развалила и били изтеглени от бреговата охрана до най-близкия остров. Настанени са в бежански лагер и подали молба за убежище.

Една вечер докато вечеряли били посетени от служители на Фронтекс, който посъветвали мъжа да си събере багажа, защото заминават за Атина за документацията. Посъветван бил да не разказва на другите бежанци.

Семейството опаковало багажа си и било ескортирано до летището с полицейски конвой. „Мислехме, че ще се качим на самолета за Атина. На летището имаше десетки служители на Фронтекс. Чувствах, че нещо не е наред, но преди да се усетя, бях качен на самолетa. По време на полета бях със служител на Фронтекс до мен", казва мъжът. 

Фарук не знаел, че жена му и децата са в същия самолет на опашката. Интуитивно той се огледал за тях, но не му разрешили. "Бях много притеснен за семейството си, но не ми беше позволено да задавам въпроси. Отнасяха се с нас като със затворници."

Когато кацнал, отново видял семейството си. Те изпаднали в шок, когато видели турското знаме да се вее от самолета. "Не вярвах, че щяха да ни изпратят обратно в Турция без никаква процедура за предоставяне на убежище. Отне ми дни, за да го разбера."

Семейството е отведено от турската полиция в бежански лагер в Адана. Именно там Фарук имал за първи път шанс да обсъди събитията. Съпругата и децата му разказали, че са държани разделени. "Бяхме изтощени и нямахме сили да говорим за това. Бяхме излъгани и отвлечени, но не знаехме какво да правим".

С помощта на екип от нидерландски адвокати по въпросите на убежището семейството завежда дело срещу Фронтекс. Това е първият път, в който службата е съдена по този начин, се казва още в репортажа на телевизията

Семейството обвинява граничната охрана на ЕС в така наречения "отпор", при който търсещите убежище се прехвърлят обратно през границата без никаква процедура за предоставяне на убежище.

RTL News поискал от Фронтекс отговор на обвинението, но организацията заявила, че няма да коментира текущи съдебни дела.

На 9 март в Люксембург е проведено дело. Фарук и семейството му не можели да присъстват. Фарук написал писмо до съда, в което разказва какво се е случило. Писмото е прочетено от адвоката му. Съдията ще се произнесе след няколко месеца. "Убеден съм, че съдът ще осигури справедливост".

След преживяното Фарук съжалява, че всичко е било напразно, на всичко отгоре трябва да връща пари на заем от приятели. Най-се притеснява за травматичните последици при децата си. "Най-голямата ми дъщеря все още страда, ходи разсеяна и постоянно е притеснена. Това много ме наранява", казва още сириецът.

Фронтекс е Европейската агенция за гранична и брегова охрана. Задачата й е да наблюдава външните граници на Европейския съюз. Извършва проверки за сигурност и спасителни операции в морето.

През последните години Фронтекс често е обвинявана в организиране на незаконни операции по връщане, при което хората биват депортирани от Европа без никаква форма на процедура за предоставяне на убежище. Службата на ЕС за борба с измамите OLAF по-рано публикува критичен доклад по темата, завършва репортажът на Ер Те Ел.

No comments:

Post a Comment