About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Saturday 22 April 2023

Консорциум от фирми в 5 страни иска да пусне 1000 водородни камиона

До 2025 година по европейските пътища може да се движат над 1000 камиона, задвижвани от водород. Тази амбициозна цел си е поставил нидерландският консорциум HyTrucks към когото са се присъединили над 70 съмишленици от 5 европейски страни. Сред са оператори за зареждане на водород, оператори на зарядни станции,  логистични компании,  пристанища, както и такива на офис площи. Сред тях е голямата белгийска компания H.Essers, която също обяви, че „прегръща идеята“.

 

Партньорството в транспортната верига е един от най-големите европейски проекти за внедряване на тежкотоварна технка с нулеви емисии в най-интензивните транспортни зони в Европа. Целта е да се намалят с над 100 000 тона годишно емисиите на въглероден диоксид, което се равнява на 110 милиона изминати километра. В Белгия изгражда първата партньорска мрежа от пристанището в Антверпен, с нидерландското в Ротердам и Дуисбург. Плановете са до 2 години да бъдат пуснати 300 от камиони. 

Чистият водород е един от енергоносителите, особено подходящи за тежкотоварни превозни средства, което позволява намаляване на парниковите газове, градско замърсяване и зависимост от изкопаеми горива. В допълнение към намаляването на CO2 емисиите, задвижваният с водород транспорт ще има положително въздействие върху здравето и също така ще допринесе за избягване на прахови частици, шум и вибрации в сравнение с дизеловите двигатели. 

"Искаме да дадем на водорода всеки шанс като енергиен носител, основен елемент за химията и горивото и затова се ангажираме като активен пионер във водородната икономика. Като световно пристанище и най-големият интегриран химически клъстер в Европа, ние сме важна брънка в тази верига. Благодарение на сътрудничеството между партньори с правилната експертиза, разполагаме с всички активи, от които се нуждаем, за да предприемем по-нататъшни конкретни стъпки в това отношение и да дадем пример на други пристанища и региони", казва главният изпълнителен директор на пристанището в Антверпен Жак Вандермейрен. 

Техните колеги-съмишленици от Essers допълват, че като водещ логистичен играч в Европа, активно търсят възможности за устойчив транспорт. „Успехът на водорода зависи от наличието на водородни камиони и техния обхват, товароносимост, скорост на зареждане с гориво и настоящата инфраструктура. Шофьорите на H.Essers също ще използват водородни камиони и те ще съставляват все по-голяма част от нашия автопарк. Това ще ни помогне да направим важна стъпка към устойчив товарен транспорт.", казва ръководителят на проекта за устойчивост в компанията Яник Дилст.

Един от най-важните приоритети е да се разшири броят на водородните камиони и да се създаде сервизна мрежа. Затова производителите на камиони в консорциума се ангажират да направят точно това: да изграждат камиони и да развиват сервизна мрежа възможно най-бързо. Необходими са и достатъчно станции за зареждане, за да се създадат гъвкави маршрути.  Операторите и производителите на камиони трябва да осигурят оперативна съвместимост, за да позволят на водородните камиони да зареждат гориво във всички водородни станции. И накрая, транспортът с нулеви въглеродни емисии е възможен само ако процесът на производство на водород също е без въглерод. Следователно операторите на водородни станции ще преминат към зелен водород в началото на проекта.  

HyTrucks иска да стартира процеса през 2024 г. Дотогава инициативата се надява да събере достатъчно финансиране, за да постигне амбициите си.

No comments:

Post a Comment