About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Saturday 8 April 2023

Словакия ще строи LNG терминал за товарни кораби

Словашкото правителство даде зелена светлина за строителството на LNG терминал за зареждане на товарни кораби. Идеята за проекта датира още от 2016 година и реализацията очевидно не е породена от разрасналата се газова криза в Европа. Забавянето е било заради бюрократични проблеми и процедури по одобряване, коментираха новината белгийски медии.

Picture: Offshore Energy

Обектът ще бъде в Братислава и ще струва на държавата 40 милиона евро. Строител е държавната компания .

LNG терминалът ще бъде изграден от държавната компания „Публични пристанища“ и ще бъде готов не по-рано от 2026 г.

Новоизграденият LNG терминал ще служи за покриване на нарастващото търсене като същевременно служи като важен елемент за гарантиране на сигурността на доставките, тъй като настоящите източници на LNG се намират на голямо разстояние от Братислава “, се казва в изявление на Министерството на околната среда.

Не малко екозащитници, сред които и Грийнпийс“ се обявиха срещу строежа и заявиха, че ще се борят докрай в съда. „Ще направим всичко по силите си, за да спрем тази безсмислена идея“, се казва в съобщението.

Според екозащитниците проектът е в разрез с целите в Парижкото споразумение за климата, с което Словакия също се е ангажирала.

Вместо да се използва природен газ като преходен енергиен източник при декарбонизирането на морския транспорт, „Грийнпийс“ призовава за бързо преминаване към водород, синтетични горива или захранвани с батерии кораби – горивата, за които експертите смятат, че все още не са готови за комерсиално използване в сектора.

Министерството на околната среда се опита да успокои опасенията на активистите. „Очакваните отрицателни въздействия на планираната дейност върху околната среда, които са установени в процеса на оценка на въздействието върху околната среда, могат да бъдат отстранени или елиминирани чрез прилагане на мерки и условия, съгласно закона“, се казва в съобщението, цитирано от Euractiv.com.

Терминалът, с площ от 5500 кв. м, е част от плана на ЕС за изграждане на транспортния коридор Рейн-Дунав, който има за цел да осигури връзка изток-запад чрез свързване на пътища, железопътни линии и вътрешни водни пътища през континентална Европа и да направи товарния транспорт по-зелен.

Инфраструктурата ще бъде разположена на по-малко от един километър от гъсто населен район – друго притеснение за екозащитниците. По време на обществени обсъждания те нееднократно за заявявали този факт, както и че с терминала ще се увеличи зависимостта на икономиката към синьото гориво.

Терминалът, който трябва да бъде разположен на основното течение на река Дунав на по-малко от 1 километър от силно гъсто населен район, ще се простира на 5 квадратни метра.

Екологични групи, участващи в обществената консултация, заявиха, че проектът има потенциал да увеличи зависимостта на словашката икономика от газа и поискаха оценка на емисиите от жизнения цикъл на проекта и съвместимостта с европейските политики в областта на климата.

Друг мотив срещу проекта е, че ще се увеличи трафика в района, ще се замърсява допълнително въздуха от непрекъснато прииждащите камиони.

Първите протести срещу строежа на терминала започнаха през 2021. Близо 60 каякари протестираха в Братислава срещу проекта с издигнати лозунги: „Газът подхранва климатичната криза“ Те посочиха, че всяка подкрепа за газа или всяко друго изкопаемо гориво е в конфликт с намаляването на емисиите и борбата с климатичната криза.

С приблизителна продължителност на живота от 20 до 40 години, LNG терминалът ще ни свърже с изкопаемите горива за десетилетия и е несъвместим с поддържането на глобалното повишаване на температурата под 1,5 ℃, казват активистите

„Грийнпийс" настоява развитието на терминала да бъде спряно и използването на газа да бъде преустановено до 2035 г.

No comments:

Post a Comment