About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 3 December 2023

Електрически кораб вече ще може да се зарежда и в морето

Електрически кораб ще може да се зарежда в морето с вятърна турбина. Разработката е на корабостроителя Damen Shipyards.

Според компанията плавателният съд значително ще намали въглеродните емисии при плаване и по време на презареждане чрез  офшорните вятърни паркове, разказва нидерландският сайт nu.nl.

Досега пуснатите в експлоатация кораби можели да се презареждат единствено на брега. Така че електрическият им пробег бил ограничен. Това обаче вече не е пречка, казват конструкторите.

Новият плавателен съд е дълъг 70 метра и широк 17 метра, ще се използва за поддръжка на вятърни паркове. Разработката е започнала преди 3 години. След стотици проекти на чертожната дъска, оказало се че корабът е технически осъществим.

Наред с техническите характеристики от Damen Shipyards проучили възможните сценарии дали изграждането на този кораб си струва и дали ще има възвращаемост на инвестициите. Според всички разиграни възможности, компанията би излизала на печалба и си стрували вложенията. В най-лошия случай се оказвало, че до 15 години компанията ще си е възвърнала парите.

Технологията за извършване на операции по презареждане е налице. Въпреки това ние не можем да се борим сами. За да успее тази практика, нужна е подкрепата на всички участници по веригата – от корабостроителя през операторите до разработчиците на вятърни паркове, казва продуктовият мениджър Марк Кувенберг. Един от партньорите е компанията MJR Power & Automation.

Пускането на електрическия кораб идва точно когато корабоплаването е изправено пред огромни финансови разходи заради закупуването на квоти CO2. Oт следващата година секторът, подобно на промишлеността и авиацията, вече ще трябва да купува квоти. Досега корабите не попадаха под мерките от сключеното през 2015 година Парижко споразумение.

Picture: damen.com

Европейската комисия обаче промени със своя директива и задължи компаниите да плащат за въглеродния си отпечатък. Според изследователската агенция CE-Delft  заради новите мерки на Брюксел транспортните разходи в периода 2025-2029 година ще нараснат с над 60%, което автоматично означава и оскъпяване на превозите.

Морският транспорт отделя 3% от глобалните въглеродни емисии, което е сравнително малки в сравнение с други индустрии. Повечето компании в момента използват за съдовете си мазут, малко са тези на LNG.

С новата директива обаче, всички плавателни съдове са задължени да използват по-малко и по-чисто гориво. Освен това CO2 може да бъде редуциран чрез по-бавно плаване и използване. Препоръчва се също секторът да премине на биогориво

Най-голямата компания за контейнерни превози в света, датската Maersk, вече е поръчала 25 кораба, които могат да се движат с метанол.

Повече за спецификацията на кораба може да видите ТУК

No comments:

Post a Comment