Нидерландските корабостроителници са изложени на риск заради нелоялната конкуренция от Китай и Русия. Това се казва в изтекъл секретен доклад на Хагския център за стратегически изследвания.
Picture: rtlnieuws.nl |
Авторът Роб де Вайк е направил анализа по искане на
Министерството на икономиката и климатичната политика. Според него тази
индустрия е от особено голямо значение за икономиката на страната, съобщава RTL. ”Не само, защото секторът
генерира много, които влизат в бюджета, но и защото е важно за военната сигурност“,
отбелязва анализаторът.
Депутатът-либерал Пим ван Стриен коментира анализа и
смята, че за да се гарантира оцеляването на сектора, правителството да
предприеме действия и финансово да подкрепи корабостроителниците. Като пример дава, че в момента 50% от корабостроенето се е преместило в Китай. Освен това в техни ръце са много от големите европейски пристанища. По този начин изконно морски страни като Нидерландия са се превърнали "в играчка" на световната карта, коментира темата и телевизия WNL.
"Тъй като без тази индустрия не можем да опазим бреговете си, да изградим вятърни паркове и да станем зависими от други за транспортирането на нашите стоки, корабите трябва да се произвеждат тук в Нидерландия", казва Ван Стриен.
За да постигне това, той иска правителството да се придържа стриктно и да толерира изготвянето на големи поръчки да се извършват в страната, а не да се търсят чужди изпълнители. Посочва като пример Италия където всички плавателни съдове, закупени с обществена поръчка на правителството са построени в страната. Във Франция е подобно положението – 96% от поръчките отиват при местни корабостроителници. Нидерландия половината от държавните поръчки в сектора се дават на национални изпълнители.
Независимо от доклада ресорната индустрия също бие камбаната, че трябват спешни мерки, за да не се окаже, че китайците са „взели хляба“ на местните заводи. Въпреки задаващия се проблем с конкуренцията, високите цени на ресурсите заради войната в Украйна, секторът отчита добри резултати през изминалата 2022 година.
Книгата за поръчки е запълнена
със заявките на 84 товарни превозвача (70 през 2021 г.). Търсенето на
пътнически кораби и фериботи също отчита ръст на годишна база.
Заводите за суперяхти
запазват челната си позиция на световния пазар. През 2022 г. са изпълнени 25 поръчки
(69 яхти) на обща стойност 6,6 млрд. евро.
При търговските
кораби (работни кораби, влекачи, тласкачи, патрулни лодки и малка драгажна
техника) резултатите били малко по-лиши спрямо година по-рано. Доставени са 18 кораба
и са постъпили 11 нови поръчки.
Приемът на поръчки от
друга страна се е увеличил с почти 50%: 49 поръчки (стойност: 600 милиона
евро).
Секторът на строителство на превозни средства за къси разстояния отчита, че са изпълнени заявки за 62 кораба. Това подчертава нарастващата нужда от ефективен и устойчив транспорт на къси разстояния в рамките на Европа, смятат от браншовата индустрия.