Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

сряда, 30 март 2022 г.

Идеята с много GP-та е в помощ на пациента

снимка: huisartsenpraktijkwarga.praktijkinfo.nl
България за пореден път започва наченки за реформа в здравеопазването.  Поредното правителство, което се опитва да доближи стандартите в медицинското обслужване до тези в Западна Европа. На прицел сега е общопрактикуващият лекар или т.нар. Джи Пи.

Още нероден Петко и вече се чува вой и критики как това ще рефлектира върху обикновения пациент. И при нужда той ще се наложи да търси специалисти по обща медицина в спешните отделения. Целта на тази промяна е да се облекчи системата. За няма и седмица, откакто е пусната тази идея, голяма част от общопрактикуващите лекари се обявиха категорично против предвижданата промяна.

Нека погледнем как функционира системата в една Белгия например. Да започнем от там, че за разлика от България пациент не може да отиде директно в спешен център преди да насочен от личния си лекар. На него се звъни директно, той преценява дали лечението ще продължи в домашна среда или ще се наложи пренасочване за болница. След съответното направление пациентът може да отиде в болнично заведение.

В случай че болният отиде директно в Бърза помощ ще се наложи да плати колосални такси за медицинското обслужване. Правя една скоба, че здравната система на кралството изисква всеки белгиец да плаща задължителна здравна застраховка към една от Касите. Препоръчително е да плаща и още една незадължителна застраховка, в случай на болничен престой. И ако отидете директно в болнично заведение без лекарско насочване натрупаните средства по двете застраховки може и да не ви стигнат да покриете разноските по престоя в болницата. Задължителното пренасочване единствено от личния лекар се прави с цел облекчаване на болничната система от неспешни случаи.

Що се отнася до другата лансирана идея, че пациентът ще загуби, ако му се налага да посещава няколко специалисти по обща медицина, а не само своя личен лекар. Тази практика също е много популярна в Белгия и по никакъв начин не затруднява пациентите. В страната функционират т.нар. „Лекарски къщи“ (Huisarts), т.е. един пациент при нужда може да бъде поет от повече лекари. Това обаче не отменя задължението за избор на личен лекар. Как функционира тази система.

Пациентът отваря сайта на къщата и вижда списък от десетина лекари. На страницата всеки от тях подробно е разписал за седмицата дали е в кабинета, приема консултации само по телефон или отсъства. Пациентът преценява, че в този ден и час му е удобно да посети някои от лекарите. 

На място медикът отваря подробно медицинското досие на пациента, вижда каква е историята на заболяването, направени прегледи и препоръки на медици в миналото, дали е посещавал болница, какви медикаменти са изписани от неговите колеги. Всичко това спестява време и усилия пациентът да обяснява на дълго и на широко какво е боледувал, а лекарят бързо се ориентира в диагнозата.

Медицинското досие подробно описва още и записки на личния общопрактикуващ лекар. В случай на нужда лекарят от „къщата“ може да се консултира със своя колега или пък да звънне в болницата за повече информация по направени изследвания.

И още нещо по отношение на потребителските такси. Пациентът е длъжен да поеме 25% от общата сума на потребителската такса. Останалите 75% се поемат от Касата. Така че, ако ви се наложи да платите 11 евро потребителска такса при посещение в Hiusarts вие плащате сумата, лекарят ви дава квитанция, която със специални стикерчета изпращате до здравната каса надплатената сума от 8.25 евро ви се възстановява. 

От близо месец обаче системата още повече е опростена, за да не се налага плащания и връщане на суми. Пациентът при лекар плаща 25% от нужната потребителска такса, а Касата плаща директно на лекаря останалата сума. Така че идеята за няколко лекари да поемат един пациент не е никак лоша, но първо е необходимо изграждане на цялостно електронно досие, каквото към момента не виждам да се прави в България.