Според Закона за
движение по пътищата шофьорите нямат право да изпреварват велосипедистите дори
да има достатъчно разстояние на платното. Автомобилите са задължени да следват
на разстояние велосипедиста. И тук идва недомислица в законодателството, заради
която са зачестили и инцидентите.
Текст в закона гласи,
че водачът може да изпревари - само ако велосипедистът спре напълно, стъпил с
двата крака на пътя. Глобата за шофьор, изпреварил колоездач е 58 евро. Той се счита за нарушител, дори и да е получил знак, че може да изпревари.
Велосипедистите имат право да използват цялата ширина, ако е еднопосочна
улица, ако е двупосочна – половината. За тях също важат правилата за
движение по пътищата.
Новоизградените пътни
артерии ударно се строят във фламандската част на Белгия. Към момента две трети
от общините има напълно обособена по една, а в някои селища по две или три улици,
които отпушват и без това задръстения трафик. Към момента в 200 общини са изградени такива улици за общо
618 километра. За сравнение френскоговорящата Валония има само 23 км.
Бокрейк (Bokrijk), провинция Лимбург, също може да се похвали, че е сред велопионерите. Дължината на улицата е близо 3 километра и свързва селището с популярния за разходка Алберт канал в Хаселт с Генк. В двата края са поставени специалните за тази цел пътни знаци и максималната скорост. Т.нар легнали полицаи са наредени през стотина метра, а от двете страни в някои участъци платното е допълнително скосено като са поставени кашпи (на снимките долу).
Удобството е, че минаващите директно спестяват излишни 4 километра по възловата междуградска веломагистрала N75, която е основната пътна артерия между двете селища.
Веломагистрала N75 |
Веломагистрала N75 |
Веломагистрала N75 |
Веломагистрала N75 |
На пръв
поглед на общините не излиза скъпо. Но отне много години да се задвижи този
проект, коментира за hln.be Уис Калън от Fietsersbond и припомня, че първата
такава улица се е появила в Гент през 2011. Същевременно съседите от Ниддерландия
са започнали този проект още през 1996 г.
И когато стана дума
за Алберт канал новопостроената улица стига до едно от техническите бижута в
региона – воден асансьор, който с пълнене и изпразване на канални улеи повдига и
сваля натоварени баржи. А над него се извива огромен веломост -връзка между двата бряга на Хаселт (на снимките долу).
Алберт канал |
Велосипеден мост над Алберт канал |
Междуградска велоалея |