Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) е твърдо против намерението на брюкселското летище Завентем да ограничи полетите между 23:00 и 06:00 часа от догодина.
Според Асоциацията, предложението на министъра на икономиката Жорж Жилкине (Georges Gilkinet) е прибързано и противоречи на действащите международни споразумения за балансиран подход към шумовото замърсяване на летищата.
Тези споразумения изрично предвиждат, че налагането на ограничения на полетите следва да бъде само крайна мярка и че тази намеса следва да се осъществи само след консултации, след анализ на разходите и ползите и след изчерпване на всички други възможни мерки от балансирания подход, съобщи белгийската обществена телевизия Ве Ер Те.
Предложената забрана би имала негативни последици за белгийската икономика и за самолетните връзки. Забраната би засегнала основно товарните полети.
IATA също така посочва, че Белгия е водеща страна в износа на фармацевтични продукти и те са силно зависими от бързите и чувствителни от към времето и температурата доставки.
Според Рафаел Шварцман, регионален вицепрезидент на IATA в Европа, оплакванията на местните жители от шумовото замърсяване със сигурност трябва да бъдат взети под внимание. "Но е много жалко, че министър Гилкинет се опита да заобиколи балансирания подход. Това обаче е отдавна приетият и успешен начин за контрол на шумовото замърсяване на летищата", казва Шварцман. Според него правителството трябвало първо да започне консултации с различните заинтересовани страни.
Идеята за спирането на нощните полети в белгийската столица дойде след подобно решение на нидерландското Схипхол. В интервю изпълнителният му директор Рууд Сондах обяви, че до края на 2025 година повече няма да има нощни полети. Самолети нямало да кацат между полунощ и 5 часа сутринта.
Това беше достатъчен мотив на селищата около белгийското Завентем да сформират и разпространят петиция, подписана от 100 000 местни, които непрекъснато страдали от безсъние заради шума. Въпреки че от летището категорично не са съгласни и заявяват, че през последните години се извършват много по-малко полети в сравнение с 2007.
„Да се сравняват големите летища и техните политики е все едно да сравняваме ябълки с портокали“, коментираха транспортни икономисти.
Според един от тях Ваутер Деулф, в момента на Брюксел е разрешено да се извършват 16 000 нощни полета годишно. Повечето са на DHL. В годините назад аеропортът си е спечелил славата на основен транспортен център в Западна Европа, отчасти поради експанзията на електронната търговия
„Не можеш просто да премахнеш с лека ръка нощните полети – без да отрежеш ръцете и краката на карго компаниите като DHL, казва образно Деулф. И същевременно поставя въпроса за лансирана идея да се премести трафикът към Лиеж, който и в момента обслужва доста транспортни компании. Според специалиста няма как за един ден да се преместят хора, техника и сгради.
„Не очаквайте изненада като тази на Схипхол“, категоричен е транспортният експерт. И като пример посочва други близки летища.
Във Франкфурт и Цюрих забраната за нощни полети важи от полунощ до 6 сутринта. За „Шарл де Гол“ обаче това никога няма да се случи. Първо, защото е отдалечено от центъра на Париж, намира се далеч от селищна зона. По-важното е, че база на куриерската компания Fedex. Ето защо нощните полети никога няма да бъдат премахнати там", категоричен е специалистът.