От октомври миналата година хутите не спират с атаките си по кораби в Червено море. С действията си искат да покажат подкрепата си за Хамас и палестинците. Това е племенна организация от планински район в северен Йемен, който граничи със Саудитска Арабия.
Picture: foxbusiness.com |
Идеологията на хутите се подразбира от техния лозунг: "Бог е най-великият, смърт за Америка, смърт за Израел, проклятие над евреите, победа за исляма".
В контролирана от тях територия в северната част на Йемен те са установили строг ислямистки ред. Те съчетават религиозната войнственост със строг антизападен и антиизраелски курс.
Хутите са смятани за близки съюзници на правителството в Техеран. Самите те се възприемат като част от т. нар. "ос на съпротивата" срещу Израел и САЩ, включваща ливанската Хизбула, различни иракски милиции и сирийския режим, обяснява политологът Хамидреза Азизи от базираната в Берлин фондация "Наука и политика", цитиран от „Дойче веле“.
За войната в ивицата Газа обвиняват единствено Израел - въпреки кървавото нападение, извършено от Хамас на 7 октомври.
Хутите разглеждат нападенията срещу корабите в Червено море, както и ракетите, които са изстреляли към Израел до момента, като "отмъщение" за израелските нападения срещу ивицата Газа.
САЩ и други държави, включително Германия, призовават хутите да сложат край на нападенията си в Червено море. Те обаче не се впечатляват особено от предупрежденията и възнамеряват да продължат да "подкрепят палестинската кауза", обясни техен говорител. В опит да осигури по-безопасно преминаване на корабите, Вашингтон предприе операцията "Пазител на благоденствието".
Редица компании за морски товарен транспорт, сред които гигантите „Мерск“ Maersk, MSC и Hapag-Lloyd, пренасочиха корабите си вместо през Аденския залив в Арабско море и през Червено море по по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда, разположен в южната част на Африка. Това удължава плаването им с до 20 дни, посочва германският Институт за световна икономика. Неговото проучване показва, че през декември вносът за страните от Европейския съюз е намалял с 3,1 процента, а износът от ЕС е паднал с 2%.
Обикновено един голям контейнеровоз транспортира по 200 000 тона стоки от Китай до Нидерландия. Същият отделя около 35 000 тона CO2 годишно. Пътуването отнема приблизително месец. За една година това прави 5 пъти в двете посоки
Но поради атаките на хутите, все повече кораби избират обиколен маршрут през Южна Африка, който отнема повече време, но е много по-безопасен. Според статистиката на преминалите през Суецкия канал плавателни съдове през януари е регистриран спад от 36% спрямо същия период на миналата година.
Изследване на консултантска компания за морски транспорт Sea Intelligence показва, че това отклонение на маршрута причинява ръст от 30% на отделяните емисии въглероден диоксид.
От Нидерландската търговска асоциация на компаниите-износители допълват, че заради по-дългия маршрут капитаните на кораби са принудени да се движат по-бързо, двигателите са по-малко ефективни и отделят по-голямо количество CO2.
В глобален мащаб превозът на товари през Червено море се е понижил до около 200 000 контейнера дневно от средно по 500 000 през ноември миналата година. Само за периода ноември декември 2023 обемът на световната търговия се е свил с 1,3%.
САЩ отчита спад от 1,5% на износа и 1% на вноса, въпреки че търговският маршрут през Червено море не е толкова значим за страната, посочват авторите на изследването.
От групировката са заявили, че за китайските и руските кораби опасност няма, дори са предложили осигуряване на безопасно преминаване. За останалите кораби „по какъвто и да е начин, свързани с Израел – нападенията ще продължат“, категоричен е един от лидерите Мохамед ал Бухайти.
В отговор изявлението Китайското министерство на търговията призова за "възстановяване и гарантиране на сигурността на морските пътища в Червено море", допълва Франс прес. "Очакваме замесените страни да действат в общия интерес на регионалната сигурност и стабилност, както и в общия интерес на международната общност", каза говорителят на министерството на търговията Хъ Ядун, цитиран от държавната агенция Синхуа.
ЗАГУБИ
Цената за изпращане на стандартен 40-футов контейнер от Китай до Северна Европа е скочила от 1500 на 4000 долара, според Института за световна икономика в Кил в Германия. Но това все още е далеч от 14-те хиляди долара, наблюдавани по време на пандемията, допълва АP.
"Съвсем скоро системата ще се приспособи към новата реалност, че трябва да се обикаля и производителите трябва да се подготвят и планират за по-дълго време за изчакване, казва Саймън Хийни, старши мениджър в консултантската компания за морски изследвания. Drewry. Той смята, че кризата се очертава да продължи месеци, но че корабоплаването има по-голям капацитет - за разлика от по време на пандемията - и уроците от това време означават, че компаниите имат повече инвентар под ръка. Освен това, разходите за доставка са малка част от стойността на артикулите.
Конфликтът оказва известен натиск върху световните цени на петрола, но е малко вероятно да се стигне до сериозен шок в енергийните доставки", написа в Туитър Симоне Таляпиетра, енергиен анализатор в мозъчния тръст Bruegel в Брюксел. Това можело да се промени, ако конфликтите между Хамас и Израел и хутите ескалират и доведат до проблеми в Ормузкия проток в южния край на Персийския залив.
Говорителят на Белия дом Андрю Бейтс заяви пред AP; "Следим ситуацията с цените на петрола. "Нека бъда много ясен", хутите са тези, които застрашават свободата на корабоплаването в един от най-важните водни пътища в света."