Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

събота, 21 септември 2024 г.

Граничният контрол на Германия - май много шум да стреснем еврокучетата

Шумно афишираната мярка от Германия да въведе граничен контрол със съседите си може да се окаже просто пушилка в медийното пространство.

Picture: ZDF

В началото на септември правителството на Олаф Шолц хвърли в шок и недоумение Западна Европа, след като заяви, че по възловите магистрали с Нидерландия, Белгия, Австрия и Франция ще постави патрулни екипи, които на селективен принцип ще спират и проверяват автомобили.  По този начин ще се опитат да намалят мигрантския натиск. Последва мигновена реакция от Австрия и Нидерландия, които в прав текст заявиха, че тия номера няма да им минат и Берлин въобще да ни си мисли, че и те ще въведат съответните мерки.

Съседна Белгия отговори малко по-деликатно като заяви, че не смята да го поставя на правителствено ниво, защото подобна мярка не стои на дневен ред. Служебното правителство на Александър Де Кроо си има достатъчно задачи за решаване, пък и на федерално ниво на дневен ред са главоболията по съставяне на редовен кабинет.

Новината за КПП-тата сякаш малко повече разбуни духовете сред самото общество от чисто практическа гледна точка. Седмичният шопинг от една държава в друга, особено в крайграничните селища е нещо в реда на нещата.

Стотици коли от Южна Нидерландия задръстват в събота сутрин общата с Германия магистрала А76, които поемат за покупки в близкия град Аахен. А там цените на основни храни може да се намерят тройно и четворно по-евтино в сравнение със хранителните вериги на Белгия и Нидерландия. Подобна е ситуацията и в Южна Белгия където масово се пазарува отвъд „границата“ с Франция.

Събота рано сутрин. Една бегла разходка показва, че няма и следа от контролни пунктове. И когато говорим за такива, разбирате една поставена мобилна шатра- подобна на онези, които бяха монтирани по нашите пътища по времето на ковид. В тази шатра стоят двама полицаи, които на селективен принцип с приоритет коли с регистрационни номера на кирилица спират и обстойно инспектират колата.

Подобна проверка се очакваше да има и на френско-белгийската магистрала. Там също няма и помен от проверки, а за крайграничните селца извън магистралата още по-малко.

Много шум от Шолц колкото да разлае еврокучетата.  

Берлин реши да излезе с тази мярка веднага след инцидентите в Солинген и Манхаим. През май афганистанец уби полицай на митинг на ислямисткото движение Pax Europa в Манхайм. Последният случай е със сирийски кандидат за убежище, който намушка трима в Золинген навръх честването 650-годишнина на града.

От вътрешното министерство заявиха, че контролът ще продължи 6 месеца и по този начин се надяват да се намали броят на хората, влизащи в страната без валидна виза.

Сбогом, Шенген след германския граничен контрол? Не толкова бързо

Доколко една такава акция в момента или подобна в бъдеще ще окаже върху Шенгенското споразумение, което премахна граничния контрол между 29 европейски държави, пита и обществената фламандска медия VRT.

Професорът по европейска политика Хендрик Вос от университета в Гент не смята, че това ще се случи. На първо време според него трябва да се види колко строг ще бъде този контрол и дали ще има задръствания. „Всички вече сме толкова зависими от вноса и износа да се случва навреме, че подобна мярка едва ли ще просъществува дълго, особено в страни, които границата е условно пониятие“, казва той.

"Нашата икономика е толкова свързана с тези на съседите. Хората също са свикнали с това: можете да пътувате без никакви проблеми. Ако наистина искате да извършвате граничен контрол, за да предотвратите престъпността, например, трябва да го направите старателно. Няма ефект полицай да гледа от една шатра преминаващи коли на магистрала и от време на време да спира по някоя“, смята професорът.

Засега, две седмици след въвеждането на този контрол, резултатът показва, че е повече шум и напудрени телевизионни репортажи като този на обществената нидерландска телевизия NOS: как би изглеждала проверката, отколкото реален ефект. Моето седмично шопинг кръстосване между Белгия- Нидерландия и Германия показа, че контрол няма, блокади също.

Друго нещо са задръстванията, но те са просто, защото хората възприемат трите държави като нещо слято, граничната бразда условна, а Шенген – за тях отдавна е забравено понятие.