Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

сряда, 10 май 2023 г.

Може ли класическият велосипед да изчезне от пазара?

Електрическият велосипед печели все по-голяма популярност в Белгия. Сред причините да се наблюдава този бум са както по-бързото придвижване, така и стимулите от страна на компаниите да плащат на работниците за изминат километър, ако идват на работа с велосипед.

Picture: Личен архив

Водени от потребителското търсене производителите на велосипеди постепенно се преориентират като изоставят производството на класически за сметка на електрическите. 

Наскоро дори фирма със стогодишна традиция на белгийския пазар, обяви, че сменя курса и спира да произвежда обикновени градски колелета. Дали това е тенденция, подобна както при електромобилите, пита в репортаж обществената фламандска телевизия VRT.

Факт е, че се наблюдава преориентиране към производството на електрически велосипеди, но производството на класически няма да спре напълно. Нека не се забравя, че Белгия е спортна страна, където състезателното колело е издигнато на почит, посочва консултантът по мобилност Гай Краб. По негови данни около 60-70% от велосипедите, продавани на пазара, са електрически.

Как се стигна до този бум? Според консултанта, корона пандемията е изиграла своята роля, както и примамливата оферта от 27 евроцента за изминат километър, който плаща работодателя. Сметката показва, че никой не би се отказал от едни допълнителни 300-350 евро към семейния бюджет.

Гай Краб смята, че погледнато в бъдеще предстоят тежки дни за бъдещето на класическото колело, но в никакъв случай няма да изчезне от пазара. „Има хора, които не карат всеки ден колело, пък и цената му е твърде висока за всеки джоб“, посочва консултантът.

Правителството от своя страна също дава ясен знак, че планира да инвестира милиони евро в инфраструктура. През следващите години е планирано изграждане на над 1000 км нови веломагистрали. Само във фламандската част на страната са заделени 150 милиона евро, отделно не по-малки бюджети планират Валония и Брюксел. Като прибавим към вече инвестираните близо 300 млн. от 2020 насам, сумата наистина е колосална.

Истински бум при закупуването на велосипеден е регистриран през 2020 г., когато светът беше затворен заради пандемията от коронавирус. Според статистика на Федерацията на автомобилния сектор и свързаните сектори Traxio, продажбите на нови велосипеди само в специализираните магазини се е увеличила до близо 600 хил. спрямо предпандемичната 2019 г. Това е 4% ръст на търсенето в сегмента с електрически велосипеди.

Друга статистика също доказва, че класическият велосипед, електрическият и нашумялата през последните години тротинетка, са неотменима част от комбинираното придвижване на белгиеца. 

В онлайн проучване, проведено от изследователската агенция iVOX от името на Федералната публична служба за мобилност и транспорт между 2 и 15 декември 2019 г. сред 2000 пълнолетни белгийци, по-голямата част от анкетираните (62%) заявяват, че основно използват велосипеда за придвижване до работа или най-близката спирка за разстояние между 2 и 10 км.

В страната има близо 4000 км инфраструктура (2700 във Фландрия и 1480 във Валония и Брюксел). В това число влизат огромни веломагистрали, междуградски пътища, локални комбинирани пътеки за колелета и пешеходци, специални маршрути за трудноподвижни хора или за инвалидни колички.