Държавният съвет на Нидерландия даде зелена светлина за изграждането на мегапроект за съхранение на въглероден диоксид в Северно море. Той ще бъде отвеждан чрез тръбопроводи под пристанището в Ротердам. Връзката ще се разработва от няколко компании, сред които Shell и ExxonMobil.
Picture: Wikipedia |
Проектът стартира след решение на Върховния административен съд по дело, заведено от екологичната група Mobilisation for the Environmonnt (MOB). Мотивът на екоактивистите е, че при строителството ще бъдат изхвърлени в атмосферата прекалено големи количества азот. Според Държавния съвет обаче притесненията са неоснователни и количествата са незначителни.
Според правителството в оставка проектът е изключително важен с оглед намеренията да се намали CO2 в атмосферата с 55% до 2030 година.
Проектът за хранилище Porthos се очаква да съхранява 2,5 мегатона годишно или 1,5% от ежегодните емисии на страната. Строителството ще струва 2 млрд. евро.
Началото на строежа се очаква с голям интерес от енергийната общност на ниската земя. Това е първият за страната, след като няколко подобни вече се провалиха, припомня обществената телевизия на страната.
Пионери в разработката преди десетина години са Shell. След поредица от обществени протести, правителството взело решение да бъде спрян. Подобни проекти имало в района на пристанището в Ротердам, но заради финансови проблеми не били реализирани.
Инвеститорите освен собствен опит следят как се развиват проектите и в други страни в региона. Такива има в Норвегия, която има десетилетен опит и милиони тонове складиран CO2 под морето.
Паралелно с този проект Нидерландия обяви, че ще прави друг съвместен с Белгия. Основната цел на това сътрудничество е да се улесни трансграничният транспорт на CO2 между ключови пристанища и промишлени центрове в двете страни като Антверпен, Гент, Ротердам и Зеландия.
Съвместните усилия на двете страни за напредъка на чистите технологии ще привлекат компании, които се стремят към преход от въглеродно интензивни към екологично чисти операции. Това сътрудничество поставя основата за растежа на трансграничен пазар за транспортиране и съхранение на CO2. Чрез комбиниране на своите ресурси и опит Нидерландия и Белгия могат да създадат среда, която остава привлекателна за бизнеса и насърчава преминаването от "сиви" индустрии към "зелени", отбеляза през юни икономическото бизнес издание Industry&Energy.
Транспортирането и съхранението на CO2 предлагат няколко предимства. Първо, това дава възможност за намаляване на емисиите на CO2 от промишлеността, което е от решаващо значение за борбата с изменението на климата и постигането на целите за устойчивост.
Второ - предоставя
икономически възможности и за двете страни, особено в индустриалните клъстери,
чрез привличане на инвестиции и подпомагане на растежа на чистите
индустрии.
И накрая, инициативата показва
ангажимента на Нидерландия и Белгия към международните цели в областта на
климата и ги позиционира като лидери в прехода към нисковъглеродно бъдеще.
Въпреки това могат да
възникнат предизвикателства по време на прилагането на трансграничния пренос и
съхранение на CO2. Някои потенциални пречки включват регулаторни и правни
усложнения, финансови съображения и осигуряване на безопасен и ефективен пренос
на CO2. Освен това общественото приемане и подкрепа за тези инициативи ще играе
решаваща роля за техния успех.
Емисиите са от решаващо значение за бъдещето на нашата
планета. Това е обещаваща климатична технология. Морето може да изиграе ключова
роля в това. През септември сключихме споразумение с Дания. Сега предприемаме
още една важна стъпка със съседната ни страна, казва след подписването на двустранното споразумение Винсент ван Куикенборн, белгийски министър на Северно море.